Wednesday, May 31, 2017

اپل A10 fusion در برابر کوالکام اسنپدراگون 821

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/chipset1111.jpg
ساخت پردازنده ی موبایل یکی از مهمترین کار هایی می باشد که یک شرکت تولید کننده ی تلفن همراه هوشمند باید انجام دخد در این کارباید نهایت دقت انجام شود تا چیپست و یا پردازنده ی با کیفیتی ساخته و بر روی گوشی نصب گردد . در حوزه ی ساخ پردازنده ، دو شرکت معتبر کوالکام و اپل فعالیت گسترده ای دارند با این تفاوت که پردازنده ی تولید شده توسط کمپانی کوالکام را در اکثر تلفن های همراه هوشمند موجود در بازار می توانید ببینید اما پردازنده ی اپل فقط در قلب گوشی های آیفون و آیپد های تولید شده ی این کمپانی قرار می گیرد. شرکت های مختلف دیگری نیز به ساخت پردازنده ی های تقریبا با کیفیتی می پردازند که در این مقاله مورد نظر ما نیستند و ما می خواهیم فعلا به دو کمپانی اپل و کوالکام بپردازیم و جدیدترین و قویترین سیستم روی چیپ (SoC) آنها یعنی اسنپدراگون 821 و اپل A10 fusion را مقایسه نماییم و ببینیم کدام یک بهتر است.

مشخصات سخت افزاری

خوب است بدانید که شرکت های ساخت پردازنده ی اپل و کوالکام از ابتدای فعالیت خود تا کنون برای حفظ امنیت هرچه بیشتر هیچ گاه اطلاعات دقیقی از نحوه ی ساخت و مشخصات کلی آن در بین کاربران پخش نکرده اند و با تحقیقات زیاد می توان اطلاعات ناچیزی را جمع آوری کرد .

با مشاهده ی جدول زیر می توانید شباهت ها و تفاوت های کلی این دو چیپ آشنا شوید : 

پردازنده ی آیفون

اپل A10 fusion  و هم اسنپدراگون 821 جز دسته ی پردازنده های قدرتمند چهار هسته ای می باشند که سیستم چند پردازشی ناهمگن (HMP) را به کار می گیرند.

از بین این چهار هسته در چیپ های اپل A10 fusion و اسنپدراگون 821 دو هسته بسیار قدرتمند و کار آمد می باشند و دو هسته کم مصرف هستند .

جالب است بدانید که شرکت کوالکام از اسنپدراگون 821 به عنوان اولین سیستم HMP رو نمایی کرده است و در چیپست های دیگرش از سیستم بیگ-لیتل آرم استفاده می نماید .

 

پردازنده ی آیفونیکی از تفاوت های بارز میان چیپست اسنپدراگون 821 و اپل A10 fusion این است که پردازنده ی ساخته شده توسط کوالکام توانایی این را دارد که به طور هم زمان از هر چهار هسته ی خود استفاده نماید اما این قابلیت در اپل A10 fusion وجود ندارد و تنهامی تواند از دو هسته ی کم مصرف و یا دو هسته ی پر قدرت استفاده نماید .

باید بدانید که در کنار چیپست اصلی یک پردازنده ی گرافیکی نیز وجود دارد که از اجزای مهم یک SoC می باشد که به GPU معروف است که هم اکنون هم در شرکت کوالکام و هم اپل مورد استفاده قرار می گیرد .

شرکت کوالکام مدت زمان بیشتری است که از پردازشگر GPU استفاده می نماید اما شرکت اپل به تازگی موفق به انجام این کار شده است .

پردازنده ی آیفون

اینکه می گوییم اپل به تازگی موفق به استفاده از GPU شده است به این معنی نیست که در گذشته از پردازشگر گرافیکی استفاده نکرده است بلکه در ذشته اپل از پردازشگرهای گرافیکی PowerVR که توسط شرکت Imagination Technologies ساخته می شده است استفاده می کرد. اما ب تازگی خودش اقدام به ساخت کرده و GPU باکیفیتی را بر روی اپل A10 fusion نصب کرده است .

دو تفاوت دیگر بین اسنپدراگون 821 و اپل A10 fusion وجود دارد که اولین آن این است که پردازنده ی اسنپدراگون 821 می تواند با قدرت هجده وات به شارژ دیواس های خود بپردازد اما اپل A10 fusion دارای این فناوری نمی باشد .

پردازنده ی آیفونو مورد دوم اینکه اسنپدراگون 821 دارای مودم داخلی X12 LTE است ، اما اپل A10 fusion دارای مودم داخلی نمی باشد و از مودم های خارجی استفاده می نماید .

 

مصرف انرژی

اگر ما برای انجام کار به یک منبع انرژی نا محدود متصل باشیم و در بخش انتقال حرارت به مشکل بر خوریم می توانیم پردازنده یا چیپست های بسیار قدرتمندی را تولید نماییم. اما متاسفانه در دیوایس های تلفن همرا این کار امکان پذیر نمی باشد .

حالا با این وجود ما باید بتوانیم توان انرژی چیپست ها ی اسنپدراگون 821 و اپل A10 fusion را اندازه گیری نماییم اما این کار آن چنان ساده نیست راه های بسیاری برای تست وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم .

پردازنده ی آیفون

برای شروع تست اولیه ابتدا دو تلفن همراه را با هر دو پردازنده ی اسنپدراگون 821 و اپل A10 fusion بر روی یک میز بگذارید و نور صفحه نمایش را تا اخرین حد ممکن زیاد کنید و به صفحه ی هوم بروید مدت زمان تست یک ساعت می باشد بعد از یک ساعت می بینیم پیکسل 5 درصد باتری مصرف کرده و آیفون نیز 4 درصد کاهش می یابد .

با در نظر گرفتن این که باتری آیفون 7 ، 1960  و پیکسل ، 2770 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارند ،  همچنین میزان مصرف باتری در هر ساعت برای پیکسل 138 میلی آمپر و برای آیفون 78 میلی آمپر است . البته این میزان در پیکسل به خاطر صفحه نمایش بزرگتر و رزولشن بالا تر آن است .

پردازنده ی آیفون

در مرحله ی بعدی آزمون باید دموی Epic Citadel در همان بازه ی زمانی یک ساعت بر روی هر دو تلفن همراه اجرا شود با انجام این کار بعد از یک ساعت هر دو بیست در صد از باتری مصرف کردند که چهار الی پنج درصد مربوط به نمایشگر است و مابقی آن مربوط به اجرای دمو می باشد .

بنابراین با همین محاسبات بسیار ساده به این نتیجه می رسیم که آیفون 319 میلی آمپر ساعت و پیکسل 415 میلی آمپر ساعت باتری را برای اجرایبررنامه مصرف کرده است .

این نتیجه نیز کاملاً قابل انتظار است، زیرا GPU در پیکسل کار سخت تری در مقایسه با اپل A10 fusion و پردازشگر گرافیکی آیفون 7 پیش رو دارد .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : نتایج ضعیف دوربین آیفون ۶S

[/fruitful_dbox]

در واقع تعداد پیکسل های موبایل پیکسل ، حدوداً دو برابر آیفون است.

حالا نوبت به آن رسیده است که تستی همانند تست دموی بالا ولی این بار با اجرای یک ویدئو اجام دهیم . در این جا بعد از پلی کردن یک ویدئو مشترک در هر دو تلفن همراه می بینیم که آیفون 7 ، یازده درصد باتری و پیکسل 10 درصد از شارژ باتری مصرف کرده است .

با محاسبات ساده ای متوجه می شویم که در یک ساعت آیفون 7 و پیکسل به ترتیب 137 و 138 میلی آمپر انرژی مصرف کرده اند.

پردازنده ی آیفون با انجام این تست ها کار برای این که از بین این دو موبایل یکی را انتخاب کنیم بسیار سخت می شود زیرا هر کدام ویژگی های خاصی را دارند و در پخش ویدئو هر کدام دارای یک شرایط مشترک هستند .

جمع بندی

همان طوری که می دانید  در سر تا سر جهان  دیوایس های بسیار زیادی حتی در حد میلیونی که مجهز به چیپست های کوالکام و اپل هستند مورد استفاده قرار می گیرند .

مطمئنا هر دو سخت افزار اسنپدراگون 821 و اپل A10 fusion از پیشرفته ترین محصولات تکنولوژی حال حاضر جهان می باشند. اما اسنپدراگون 821 به دلیل داشتن مودم داخلی کمی پیشرفته تر و کاربردی تر از اپل A10 fusion می باشد همچنین اسنپدراگون 821 از شارژ سریع و API های گرافیکی بیشتر استفاده می کند اما آیفون از آن بی بهره است.

و نکته ی مهم این که محصولات کوالکام با اکثر محصولات تولید شده توسط کمپانی های مختلف سازگاری دارد اما اپل A10 fusion فقط برای تلفن های همراه آیفون تولید شده است .

اما اگر بخواهیم از نظر مصرف باتری برتری  را مشخص نماییم کار کمی دشوار می شود چون به طور کلی قطعات زیادی د اسمارت فون ها از باتری تغذیه می نمایند .

برخی از قطعات که از باتری تغذیه می کنند عبارت اند از:

  • CPU

  • پردازشگر گرافیکی

  • حافظه

  • آنتن های وای-فای

  •  شبکه سلولی

  • و...


در مجموع با کنار هم قرار دادن تمامی فاکتورها ، نتیجه گیری را به عهده ی خودتان می گذاریم اما این نکته را فراموش نکنید که مهندسین اپل تنها بر روی ساخت یک مجموعه یعنی اپل A10 fusion تمرکز دارند و به رشد و پیشرفت آن فکر می کنند اما مهندسین کوالکام به ساخت چیپست ها با دیوایس های گوناگون مشغول هستند .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/31/%d8%a7%d9%be%d9%84-a10-%d9%88-%da%a9%d9%88%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d9%be%d8%af%d8%b1%d8%a7%da%af%d9%88%d9%86-821/

No comments:

Post a Comment