Wednesday, May 3, 2017

بررسی خواص دارویی سیر

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/garlic.jpg
در بررسی خواص دارویی سیر به انواع سیر بر خواهیم خورد؛ سیر بیابانی ، سیر بستانی و سیر کوهی که در این بین نوع بستانی معمولا به منظور سیر خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در کل، سیر مزاجی گرم و خشک دارد و در مواردی چون درمان سرد مزاجی جنسی ، ریزش مو ، بیماری های قلبی و فشار خون خواص موثر خود را به نمایش می گذارد.

حرارت حاصل از سیر به حرارت معمول بدن شبیه است و لذت بخش نیز می باشد. خواص دارویی سیر را اگر بخواهیم به صورت موردی بیان کنیم با مواردی چون رقیق کنندگی خون ، ادرار آورنده ، حیض و عرق آورندگی آن روبرو خواهیم شد. مصرف سیر در حد اعتدال و با رعایت مزاج شخص سلامت بدن را تامین می کند.

توجه به مزاج در مصرف سیر به این معنی است که به افراد گرم مزاج که در محیط های گرم زندگی می کنند و یا کسانی که به کار در هوای گرم مشغولند نظیر نانوا ها مصرف زیاد سیر توصیه نمی شود.

اما در طرف روبرو افرادی که دارای مزاج سرد هستند یا در هوای سرد مشغول کار هستند، کسانی که فعالیت فیزیکی کمی دارند و از اضافه وزن رنج می برند باید حداقل روزانه یک حبه سیر را مصرف کنند. مصرف سیر به افراد مسن تر نسبت به نوجوانان بیشتر توصیه می شود.

خواص دارویی سیر و انواع آن

همانطور که گفته شد سیر ها سه نوع بیابانی ، بستانی (نوع خوراکی) و کوهی (که به موسیر هم شهرت دارد) را شامل می شود. مصلح این گیاه ، روغن بادام و روغن کره و هم چنین پختن سیر در آب به اندکی نمک می باشد. البته خواص دارویی سیر در حالت خام بسیار بیشتر است و تداوم در خوردن آن سبب از بین رفتن مو های سفید و رشد مجدد مو های مشکی می شود.

استفاده از سیر در غذاهای غلیظ مثل آش رشته و کله پاچه می تواند ضرر های این خوراک ها را به حداقل برسانند. مصرف سیر اخلاط غلیظ بدن را دفع می کند و رنگ رخسار را زیبا می کند. دفع باد های روده و معده و دفع سنگ کلیه ، تصفیه حلق و گرفتگی صدا هم از دیگر خواص دارویی سیر است که البته باید به همراه با سایر گیاهان استفاده کرد.

سیر موثر در سلامت قلب و عروق

سیر از گرفتگی رگ های خونی جلوگیری کردی و نوسانات قلبی که از سردی بدن حال می شوند را درمان می کند. مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا می توانند از سیر نهایت استفاده را ببرند چرا که این گیاه از خاصیت سم زدایی بالایی برخوردار است که علاوه بر آن سیستم ایمنی بدن را نیز قوی می کند و در مردان از گرفتگی عضلات و مشکلات مربوط به پروستات جلوگیری می کند.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : گیاهان دارویی طبیعی بسیار قدرتمند [/fruitful_dbox]

سیر مقادیر بسیار زیادی پتاسیم دارد که در تنظیم فشار خون بسیار موثر است. اما افراد مبتلا به فشار خون بالا باید به این نکته توجه داشته باشند که تنها با مصرف سیر نمی توانند فشار خون خود را کنترل کنند بلکه این گیاه فقط به عنوان یک داروی کمکی نقش ایفا می کند. برای درمان باید نزد دکتر متخصص بروید و پیرو تشخیص دکتر خود روند درمان را پیش بگیرید.

سیر قوای جنسی را تقویت می کند

سیر با طبیعت گرمی درجه سه دارای مقدار زیادی از این گرما می باشد یعنی با اختلاف یک درجه تا به سمیت رسیدن قابل مصرف می باشد. این گیاه برای تقویت قدرت جنسی سرد مزاجان کاربرد زیادی دارد. اما در طرف مقابل مصرف آن در گرم مزاجان موجب افت میل جنسی می شود.

مصرف مداوم سیر برای افراد گرم مزاج و کسانی که در مناطق گرم زندگی یا کار می کنند در طولانی مدت سبب بروز خلق و خوی ناپایدار ، تند وتیزی ، نا آرامی ، عصبانیت و خشکی بدن می شود.

ماست و سیر داروی ریزش مو

علت اصلی ریزش مو در واقع کمبود ویتامین B است که برای جلوگیری از آن باید این ویتامین را در بدن تامین نمود. برای درمان ریزش مو باید کاری کرد تا جریان خون در پوست سر برقرار شود. سبزی هایی نظیر تره ، سیر و موسیر در این کار کمک خواهند کرد. هم چنین علاوه بر این موارد خوراکی می توان برای درمان ریزش موی سر ، آن ها را با ماست شستشو داد ، چرا که آب ماست از ریزش موی سر جلوگیری می کند.

علاوه بر فقدان ویتامین B ، دیگر علت ریزش مو کمبود گوگرد در بدن است.این ماده را می توان در مواد خوراکی نظیر پیاز نرگس، پیاز عنصل ، تره ، سیر و موسیر پیدا کرد.

برای راه انداختن جریان خون در زیر پوست سر می توان موها را ماساژ در غیاب شامپو یا صابون قلیایی ماساژ داد. به این منظور می توان از مخلوط مقدار کمی سیر رنده شده به همراه کمی عسل معجونی درست کرد و با مالش بر روی سر از ریزش مو ها جلوگیری کرد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/03/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b1/

No comments:

Post a Comment