Saturday, May 20, 2017

راهنمای خرید کاکتوس - معرفی و نگهداری

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/cacti-buy-guide-features-1.jpg
در این راهنمای خرید کاکتوس به ویژگی های کاکتوس ها می پردازیم. کاکتوس ها گیاهانی با ویژگی های منحصر به فرد می باشند. آنها از نظر شکل به صورت گسترده ای دسته بندی می شوند، از مدل ها گرد بشکه ای گرفته تا مدل های استوانه ای و توپی. برخی به صورت ایستاده رو به بالا رشد می کنند و برخی بر روی زمین جاری می شوند. گونه هایی هستند که تنها چند اینچ رشد می کنند ولی گونه های دیگری نیز هستند که رشد زیادی دارند و بسیار بلند می شوند. برخی از کاکتوس ها رنگ سبز دارند و برخی دارای بافت بیرونی سفید و یا برآمدگی هایی به رنگ طلایی هستند. اما شاید شکوفه دادن کاکتوس ها همانند سایر گیاهان کمی تعجب برانگیز باشد. برای گل دادن یک برنامه ویژه ای را دنبال می کنند.

بیشتر کاکتوس ها دارای بافت بیرونی خاردار هستند. کاکتوس ها گیاهان کم زحمت هستند و برای نگهداری نیاز به مراقبت کمی دارند. آنها به توجه بسیار کمی نیاز دارند: به آنها نور خورشید و کمی آب دهید و از زیبایی که دارند لذت ببرید.

  • کاکتوس درست است یا کاکتی؟

  • چه تفاوتی میان کاکتوس و ساکولنت است؟

  • انواع کاکتوس ها

  • راهنمای خرید کاکتوس مناسب

  • مراقبت از کاکتوس ها در داخل خانه: نور، آب، تغذیه و تعویض گلدان

  • مراقبت از گلدان های کاکتوس با مالچ دهی

  • انتخاب کاکتوس مناسب برای فضا های بیرونی

  1. کاکتوس درست است یا کاکتی؟


هر دو مورد درست است، به تعداد آنها بستگی دارد. کلمه انگلیسی (Cacti) جمع دستوری کلمه کاکتوس (Cactus) است. کلمه کاکتوس (Cactus) مفرد است.
  1. چه تفاوتی میان کاکتوس و ساکولنت است؟


شما اصولا این دو واژه را با هم می شنوید. همچنین آنها در هنگام کشت در یک گلدان با یکدیگر ترکیب می شوند. اما تفاوتی میان آنها وجود دارد. تمام کاکتوس ها ساکولنت هستند. اما همه ساکولنت ها کاکتوس نیستند. تمام ساکولنت ها قسمت های تردی و تازه ای دارند که در خود آب ذخیره می کنند. اما کاکتوس ها نسبت به ساکولنت ها متفاوت هستند، آنها همیشه برآمدگی های خارجی دارند و هیچگاه برگ نمی دهند. اگر گونه ای خار دارد احتمالا کاکتوس است.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید: خرید ساکولنت های مناسب برای خانه [/fruitful_dbox]
  1. انواع کاکتوس ها


خانواده کاکتوس ها بسیار بزرگ است. بیش از 1750 گونه کاکتوس وجود دارد. اکثر مزارع کاکتوس بیش از 50 گونه به فروش می رسانند، ما گونه های جالب، غیر عادی و گونه هایی که به مراقبت کمی نیاز دارند را انتخاب می کنیم، بنابراین انتخاب های زیادی برای پرورش این گیاه در داخل و خارج از خانه داریم. همچنین کاکتوس ها در دونوع هستند: کاکتوس های خاردار کویری و یا مناطق خشک و کاکتوس های جنگلی که برای مناطق نیمه گرمسیری هستند مانند کاکتوس کریسمس که از گونه جنگلی می باشد.

هنگامی که شما به کاکتوس های کلاسیک فکر می کنید، ممکن است کاکتوس ساگوارو به ذهنتان برسد (همان کاکتوسی که در کارتون میگ میگ "Road Runner" می بینید و یا در چشم انداز های کویری جنوب غربی آمریکا به چشم می خورد). مزارع کاکتوس این گونه را برای فروش ندارند. اما کاکتوس های بسیاری وجود دارد که مانند کاکتوس ساگوارو قد بلند و ویژگی های منحصر به فردی دارد، مانند کاکتوس مکزیکی فنسپست " Lemaireocereus marginatus" و یا کاکتوس شمعدان (Euphorbia lactea compacta).

انواع دیگر کاکتوس های گرد، کوتاه، چمباتمه ای مانند کاکتوس بشکه ای (glaucescens) و یا کاکتوس بالنی (Parodia magnifica) می باشد. اگر شما فضای کافی برای گل ندارید این کاکتوس ها بسیار مناسب هستند، تنها کافی است آنها را در گلدان های کم حجم بکارید. برخی از گونه های کاکتوس ها به صورت خوشه ای رشد می کنند، مانند کاکتوس قلعه پری (قصر پری و یا آکانتوسرئوس) و یا کاکتوس انگشتی لیمویی (که به کاکتوس لیموهای توپی نیز معروف است.)

راهنمای خرید کاکتوس مناسب

در این راهنمای خرید کاکتوس چند نکته برای انتخاب کاکتوس سالم و مناسب وجود دارد.
  1. به خاک خشک آن نگاه کنید.


کاکتوس هایی که غرق آب هستند را نخرید. خاک کاکتوسی که می خرید باید کاملا خشک باشد.
  1. انحنای آنها را بررسی کنید.


کاکتوس هایی که نور کمی دیده باشند به سمت نور کج می شوند. این مشکلی است که می تواند با قرار دادن کاکتوستان در جای درست با نور مناسب حل شود، حتی گاهی اوقات با چرخش گلدان به سمت دیگر نیز این مشکل رفع می شود.
  1. برای جا به جا کردن آنها به جعبه نیاز است.


هنگامی که گلدان ها را از محل خرید به خانه می برید یک جعبه و یا سطل پلاستیکی برای قرار دادن گل ها در آن بیاورید تا در هنگام رانندگی به آنها آسیبی نرسد. همچنین به دلیل اینکه خاک گلدان خشک است امکان ریختن خاک در ماشین وجود دارد. جعبه، گلدان ها را در حالت مناسب نگه می دارد و از افتادن آنها در راه خانه جلوگیری می کند.

مراقبت از کاکتوس ها در داخل خانه: نور، آب، تغذیه و تعویض گلدان

اضافه کردن کاکتوس به فضای داخل خانه کار ساده ای می باشد. این گیاه کم زحمت به راحتی با هر دکوراسیونی هماهنگ می گردد. گلدان های رنگارنگ که با شکل، نوع و رنگ کاکتوس ها هماهنگ است را برای دکوراسیون امتحان کنید. هر کاکتوس را به صورت تکی با دیگر انواع کاکتوس ها هماهنگ کنید. گلدان های خود را روبه روی یک پنجره و یا روی یک میز قرار دهید. در ادامه این راهنمای خرید کاکتوس به کاکتوس هایی که برای خارج از منزل نیز مناسب هستند می پردازیم.

این قوانین را برای نگهداری از آنها رعایت کنید.
  1. تنظیم نور کافی


کاکتوس ها به نور نیاز دارند، و لازم است که در فضای خانه در معرض نور خورشید قرار گیرند. بیشتر کاکتوس ها به دلیل ویژگی که دارند می توانند در نور مصنوعی نیز رشد کنند منظور همان نوری است شما در دفتر کار خود دارید.

راهنمای خرید کاکتوس

 
  1. شکوفه دهی


اگر آنها برای مدت طولانی نور کافی ببینند، ممکن است شکوفه دهند و گل هایی به رنگ های سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، زرد و یا بنفش تولید کنند، رنگ گل ها به نوع آنها بستگی دارد.
  1. آبدهی کم


بیشتر کاکتوس ها اهل مناطق خشک هستند و با مناطق بارانی کمی سازگار شده اند. کاکتوس های مناسب خانه نیز ویژگی های منحصر به فردی دارند. کاکتوس های خود را هر دو یا سه هفته یکبار آب دهید. خوب است که به کاکتوس خود کم آب دهید، اگر خاک آن بیش از حد خیس بماند، گیاه فاسد خواهد شد.
  1. تغذیه


بیشتر کاکتوس ها به آهستگی رشد می کنند و نیازی به تغذیه زود به زود ندارند. اما اگر می خواهید کاکتوس خود را تغذیه کنید، از یک مواد تغذیه ای معمولی برای فصل بهار و تابستان استفاده نمایید. دستورالعملی که روی بسته بندی آن نوشته شده است را دنبال کنید.
  1. هرس و در صورت لزوم اصلاح


از آنجایی که این گیاهان رشد آهسته ای دارند چندان به هرس نیاز ندارند.
  1. تعویض گلدان


کاکتوس ها سیستم ریشه ای کوتاه دارند که به تعویض گلدان چندان نیازی ندارند. بسته به نوع کاکتوس هر سه یا چهار سال یکبار ممکن است کافی باشد. زمان مناسب آن کی است؟ هنگامی که ریشه ها تنگاتنگ گلدان بودند یا هنگامی که گیاه رشد زیادی کرده و گلدان برای آن تنگ است زمان مناسبی برای تعویض گلدان می باشد. نکته: برای خارج کردن کاکتوس از گلدان چندین روش وجود دارد؛ از انبرک، دستکش و یا پارچه چندلا استفاده نمایید. هنگام دست گرفتن کاکتوس مراقب باشید زیرا که پر از خار است و شما نمی خواهید انگشتان و دستتان با خارها آسیب ببیند.
  1. هدیه ای مناسب


اگر به دنبال یک کاکتوس رنگارنگ برای لبه پنجره می گردید و یا به دنبال یک هدیه مناسب هستید کاکتوش سنگ کویر (Desert Gems) زیبا است.

ممکن است یک کاکتوس را خریداری کنید سطح گلدان آن را یک لایه مالچ پوشانده باشد. این مالچ ها به کاکتوس بافت ویژه ای را اضافه می کند.

گل های کاکتوس

در این راهنمای خرید کاکتوس گفته شد که تقریبا تمام کاکتوس ها گل می دهند.اگر شما شرایط مناسبی را برای رشد فراهم کنید، ممکن است کاکتوس شما گل تولید کند. هر گونه کاکتوسی برنامه گل دهی و رنگ گل خاص خود را دارد. ممکن است گل دادن کاکتوس شما همانند یک معجزه باشد. برای جذابیت بیشتر برخی از کاکتوس ها با گل های خشک طبیعی چسبانده شده به فروش می رسند. شما می توانید در تمام طول سال از یک گل خشکیده لذت ببرید و یا آن را با یک انبر از روی کاکتوس جدا نمایید.  نکته: چسب استفاده شده به کاکتوس ها آسیبی نمی رساند.

راهنمای خرید کاکتوس

راهنمای خرید کاکتوس برای خارج از منزل

اگر شما در یک منطقه معتدل زندگی می کنید می توانید از کاکتوس ها به عنوان یک چشم انداز زیبا استفاده کنید. یک منطقه ای که به خوبی زهکشی شده است مانند یک شیب آفتابی و یا یک باغچه شنی را انتخاب کنید. در مناطقی که برای مدت طولانی هوا مرطوب است کاکتوس نکارید. همان نکاتی را که پیش تر درباره کاشت کاکتوس ها گفته شد رعایت کنید. برای مثال اگر به کاکتوس های عمودی و بلند علاقه دارید. کاشت یک سری کاکتوس بلند مانند پرچین می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. کاکتوس هایی که رشد آهسته دارند مانند کاکتوس های گرد می تواند در ترکیب با کاکتوس های عمودی و یا دیگر کاکتوس ها و ساکولنت ها منظره زیبایی را به تصویر بکشند. برای مثال می توانید یک راهرو با کاکتوس ها کوتاه را ایجاد نمایید.

همچنین کاکتوس ها برای کاشت در گلدان بسیار ایده آل هستند. گلدان های کاکتوس خود را در یک محل آفتابی، پاسیو و یا بالکن قرار دهید. آنها نقاط داغ و آفتابی در باغچیتان را دوست دارند. فقط مطمئن شوید که ته گلدان شما حفره داشته باشد و یا به خوبی زهکشی شده باشد.

اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که افت درجه حرارات را در فصول متفاوت دارد، شما می توانید از گلدان های کاکتوس تنها در فصل تابستان لذت ببرید و در فصل زمستان گلدان ها را به داخل خانه بیاورید.

پیش از خرید نکاتی که در این راهنمای خرید کاکتوس گفته شد را در نظر داشته باشید تا از نتیجه ای که از خرید خود می گیرید رضایت کامل را کسب نمایید.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/20/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d9%88-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/

No comments:

Post a Comment