Wednesday, May 24, 2017

هنر و صنعت بافت تابلو فرش ایرانی

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/Tablo-farsh-irani2.jpg
ایران مهد قالی بافی جهان می باشد و هنر قالیبافان ایرانی در سراسر جهان برای تمامی ملت ها آشکار است و طرفداران بی شماری در تمامی دنیا دارد . یکی دیگر از مواردی که در همین زمینه شهرت جهانی دارد و بسیار پر طرفدار است ، هنر بافت تابلو فرش ایرانی است.

تابلو فرش ایرانی مجموعه ای از هنر ، سلیقه و ذوق یک بافنده می باشد که همه ی این ها در کنار یک دیگر توسط دستان توانای بافنده ی ایرانی بر روی تار و پود های فرش نقش می بندد .

همین عوامل است که باعث شده قالی و قالیچه ی ایرانی در تمام دنیا همانند نداشته باشد .

بافت تابلو فرش ایرانیدر بافت تابلو فرش بافنده باید این ذوق و سلیقه را با ظرافت و دقت خاصی بر روی تار و پود های فرش انجام دهد زیرا ابعاد تابلو فرش از فرش و قالی کوچکتر است و بیشتر به چشم می آید زیرا معمولا تابلو فرش را به منظور زیباسازی فضای خانه و یا محل کار در محل دید عموم نصب می نمایند پس کار بافنده مقداری سخت تر می شود .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : طریقه صحیح بافت تابلو فرش و قالی [/fruitful_dbox]

در بافت تابلو فرش ایرانی معمولا طرح هایی که به کار می رود ، مناظر طبیعی ، برخی از آیات و ... است ؛ اما متاسفانه در دنیای امروز به سفارش برخی از بازرگانان خارجی طرح ها و نقش های غیر ایرانی توسط بافندگان تابلو فرش ایرانی انجام می شود . این طرح ها معمولا با فرهنگ و هنر ایرانی هیچ سنخیتی ندارد .

حفظ هنر قالی بافی در ایران یکی از مهم ترین مسائل می باشد که هرگز نباید پیش پا افتاده در نظر گرفته شود متاسفانه امروزه وقتی به کارگاه‌های تابلوبافی سری می‌زنید متوجه دستگاه‌های گره زنی انسانی می‌شوید که بدون اینکه حتی خط و رنگی را ببینند از روی جدولی ماتریس وار اعداد و ارقام را بر روی دار گره می‌زنند و شباهت صد در صدی آن را با نمونه اصلی مایه مباهات خود می‌دانیم و با افتخار آن را هنر می‌دانند ؛ اما در گذشته تمامی این ها بر اساس طرح و نقش و ذوق و سلیقه ای که خود بافنده داشت بر روی تار و پود های فرش و تابلو فرش نقش می بست .

امیدوارم در دنیای امروز به صنعت بافت فرش و بافت تابلو فرش ایرانی ، توجه بیشتر و بهتری شود تا این صنعت و هنر فوق العاده ی ایرانی از بین نرود .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/24/%d9%87%d9%86%d8%b1-%d9%88-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88-%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/

No comments:

Post a Comment