Monday, May 15, 2017

چطور یک اره باغبانی را تیز کنیم

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/sharpening-saw-11.jpg
تیغه اره باغبانی به مرور زمان کند می شود و بر روی کار با آن تاثیر می گذارد زیرا سخت تر اره می کند و یا حتی در هنگام برش گیر می کند. با تیز کردن تیغه آن نه تنها به کار خود سرعت بخشیده اید بلکه باعث می شود قسمت بریده شده شاخه درخت زود تر التیام بخشد. اگر شما اره را به درستی و مرتبا تیز کنید این کار از شما 10 الی 15 دقیقه وقت می گیرد و دیگر نیازی به جدال در هنگام اره کردن نیست.

مرحله اول- تمیز کردن اره باغبانی

پیش از شروع کار حتما دستکش ضخیم دست کنید.  حتی یک دندانه خم شده نیز تیز است بنابراین پوشش برای ایمنی دست ها بسیار مهم است.

پیش از شروع کار تیز کردن اره را کاملا تمیز کنید. از یک برس سفت، مانند برس فلزی و آب و صابون و یا پاک کننده حمام استفاده نمایید. مطمئن شوید که بین هر دندانه تمیز شده است. در صورتی که شیره گیاهی بر روی اره وجود دارد، برای پاک کردن آن شما می توانید از کراسین استفاده کنید. یک پارچه را با نفت سفید خیس کنید و بر قسمت هایی که شیره بر روی آنها قرار دارد بمالید تا زمانی که آنها پاک شوند.



مرحله دوم- سوهان کشیدن دندانه ها

دندانه های اره باغبانی بسیار غیر معمول هستند به طوری که برای تیز کردن آنها باید از یک نوع سوهان خاص استفاده کرد. از سوهان سه گوش یا هر نوع دیگری که مقطع مثلثی دارد استفاده کنید. بهتر است هنگامی که به خرید اره می روید یک سوهان هم بخرید زیرا که برای کند شدن آن دیگر نگران نخواهید بود.  به هر حال اگر همیشه از اره استفاده می کنید به سوهان نیز نیاز خواهید داشت.

[fruitful_dbox]حتما بخوانید:طریقه ی استفاده و نگهداری قیچی باغبانی [/fruitful_dbox]

اره باغبانی خود را به یک سطح سفت گیر دهید و یا آن را در زیر یک گیره سر دهید و مطمون شوید که به خوبی در جای مورد نظر سفت شده است. سپس سوهان خود را بردارید و از قسمت انتهایی اره تا نوک آن شروع کنید، لبه های دندانه ها را یک به یک تیز کنید، هر دندانه در امتداد دیگری است و به ترتیب به تیز کردن ادامه دهید. شما باید سوهان را با زاویه 30 درجه نسبت به اره خود نگه دارید. تنظیم تیغه در گیره اگر به صورتی باشد که در نقطه مورد نظر به خوبی محکم نشده باشد امن نیست و ممکن است به تراشیده شدن کل تیغه منجر شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که هر دندانه را به یک اندازه سوهان بکشید: 8 بار سوهان کشیدن به صورت منظم عملی خواهد بود، 15 تا 20 بار کار بیهوده ای برای تیز کردن دندانه ها می باشد.

هنگامی که به نوک اره رسیدید، اره را از گیره جدا کرده، آن را بچرخانید، دوباره گیره بزنید و مراحل قبلی سوهان زدن را ادامه دهید تا تیغه های طرف دیگر اره نیز تیز شوند. پس از اتمام کار سوهان زدن، اره خود را تمیز کنید و پیش از قرار دادن آن در جای خود، اره تان را با یک پارچه کمی چرب کنید.

تیز کردن و تمیز کردن ابزارهای باغبانی را به صورت منظم انجام دهید به خصوص اگر از آنها زیاد استفاده می کنید، انجام این کارها استفده از ابزار را آسان تر و سریع تر می کند.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/15/%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%db%8c%da%a9-%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%ba%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%aa%db%8c%d8%b2-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85/

No comments:

Post a Comment