Monday, May 1, 2017

معرفی گیاه پیچ کلماتیس و نگهداری از آن

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/kelimatis.jpg
اگر به دنبال یک گیاه رونده و پیچ زیبا برای نمای ویلا یا حیاط منازل در برج ها هستید ، کلماتیس پیشنهاد بسیار خوبی است که می توان از آن استفاده کرد. کلماتیس در رنگ های مختلفی موجود است اما معروف ترین و شاید محبوب ترین رنگ آن قرمز باشد که در ایران یافت نمی شود و معمولا رنگ بنفش این گل را به اسم قرمز به فروش می رسانند.

کلماتس از خانواده آلاله سانان و رونده می باشد و به طور معمول روی داربست ، پرگولا  و یا آربور در نزدیکی درب ورودی مجتمع رشد می کند. رشد کلماتیس تا سه متر هم می رسد که باعث چشم نواز شدن بی حد و حصر فضایی که در آن استفاده شده می شود.

برگ های این گیاه پیچ، سه برگچه ای یا مرکب هستند. رشد و نگهداری از این گیاه در مناطق معتدل بسیار مطلوب است و نگهداری از این گیاه در جنوب و منطقه هایی با آب و هوای گرم توصیه نمی شود. کلماتیس مناطق سرد و مرطوب را می پسندد ، چرا که زادگاه این گیاه به شرق آسیا باز می گردد.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : روش انتخاب گیاه پوششی مناسب [/fruitful_dbox]

تکثیر و ازدیاد این گیاه تا حدی سخت است و نیازمند تجربه و مهارت است و به همین علت است که قیمت این گیاه کمی زیاد است.

6 نوع از این گیاه در ایران موجود می باشد که یکی از زیباترین آن ها Ispahanica یا اصفهانی است.کلماتیس

شرایط نگهداری گیاه کلماتیس

شرایط نگهداری این گیاه رونده مستلزم رعایت میزان استفاده از هر یک از آیتم های زیر می باشد.

نور

کلماتیس برای گل دهی و رشد خوب به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. هر چه نور مستقیم آفتاب به این گیاه بتابد گل های درشت تر و زیبا تری را به شما خواهد داد. این گیاه در سایه رشد خوبی ندارد.

آبیاری

باید از این تصور واقعا خود را خارج کنید و این نکته را بدانید که هر گلی را که آب بدهید گل نمی دهد. آبیاری کلماتیس باید زمانی صورت بگیرد که خاک آن کاملا خشک شده باشد. آب زیاد در خاک های سنگین موجب گل ندادن می شود و ممکن است به اشتباه از کود برای گل دهی استفاده کنید که اوضاع را از قبل هم بدتر می کند.

رطوبت

رطوبت فاکتور تاثیر گذاری در رشد این گیاه به حساب نمی آید اما گفتنی است که رطوبت شمال برای رشد این گیاه خوب است و عملکرد رشد این گیاه را بهتر می کند.

خاک

خاک سبک ، بهترین گزینه برای نگهداری کلماتیس است. خاکی که کلماتیس در آن قرار می گیرد به اصطلاح خاک نباتی نام دارد که ترکیبی از ماسه و کود و پیت ماس و خاک باغچه است. این نوع خاک ، آب را در خود نگه نمی دارد و سریعا رد می کند و این عمل ریشه ی گیاه را از پوسیدگی نجات می دهد.کلماتیس

دما

کلماتیس گیاهی است که در زمستان همه شاخه برگ های خود را از دست می دهد ولی همچنان زنده است و دوباره در بهار شروع به جوانه زدن می کند. به همین جهت باید توجه داشته باشید که در صورت نگهداری از این گیاه در گلدان نباید آن را دور بیاندازید. در تابستان هم سوختگی و خشک شدن نوک برگ های کلماتیس امری طبیعی است که کم شدن گلدهی را نیز به دنبال دارد.

تغذیه

در فصل خواب گیاه باید توجه کنید که از کود های کند رها شونده در پای گیاه استفاده کنید تا به مرور و نم نم در فصل رشد آزاد شوند. کود هایی که در فصل خواب بهتر است استفاده شوند ، کود های حاوی فسفر و پتاس به میزان بالا هستند تا در طول فصل بهار گل های درشت و زیادی را بدهد.

هرس

هرس کلماتیس کاری است حرفه ای که نیازمند تخصص می باشد. به این منظور باید از زمان دقیق گلدهی کلماتیس خود مطلع باشید و بسته به آن گیاه را هرس کنید. دسته ی اول گلهایی که در اول بهار در می آیند ، پس از اتمام گلدهی تا 30 سانتی متر هرس کنید تا زمان کافی برای شاخه دادن دوباره و گل دادن در انتهای تابستان را داشته باشد.

دسته ی بعدی گل هایی هستند که اواخر بهار گل می دهند باید آن ها را اول بهار یا در اسفند ماه هرس سبک کرد. دسته ی بعدی که در تابستان گل می دهند باید در اسفند ماه تا 30 سانتی متر هرس سنگین کرد. اگر این گیاه را کلا هرس نکنید با گذشت زمان گل ها بالاتر می روند و شاخه ها در هم می روند و شاخه های خشک سال های قبل هم باقی می ماند و نمای زشتی را پدید می آورد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/01/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%be%db%8c%da%86-%da%a9%d9%84%d9%85%d8%a7%d8%aa%db%8c%d8%b3/

No comments:

Post a Comment