Tuesday, May 23, 2017

شش گیاه پوششی خوراکی مفید به جای چمن

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/05/cover-edible-plants-1.jpg
علاقه زیاد ما به کاشت چمن تا حدودی برای ذخیره انرژی و آب در حیاط خانه هایمان در تقارن است، همچنین ما انسان ها تمایل زیادی برای کاشت مواد غذایی و گیاهان برای خوردن داریم. با جایگزین کردن گیاهان خوراکی برای پوشش سطح حیاط به جای چمن و همچینین با کاشت آنها در بین درختان می توانیم حیاط خود را سبز و شاداب نگه داریم و گیاهان خوراکی بیشتری را در چشم انداز زیبایی که می آفرینیم، داشته باشیم. در اینجا شش گیاه پوششی خوراکی را برای شما معرفی می کنیم که علاوه بر باغچه می توانید آنها را در آشپزخانه خود نیز داشته باشید.

گیاه پوششی خوراکینعنا

نعنا یک گیاه پوششی خوراکی برای سطح باغچه است و سایه افکنی مناسبی را به ویژه برای قسمت های مرطوب باغچه دارد. نعنا می تواند به سرعت گسترش یابد که هم می تواند نعمت (برای اینکه به سرعت همه مناطق را پوشش می دهد) و هم لعنت (برای اینکه جلوی رشد گونه های گیاهی دیگر ار می گیرد) باشد و به آسانی تاکثیر می گردد تنها کافی است آن را از حیاط همسایه خود قلمه بزنید و یا از مغازه با ریشه بخرید و آن را در جای مورد نظر خود بکارید. نعناها در انواع مختلفی از طعم وجود دارند، از نعنا تند گرفته تا نعنای ملایمی که در شکلات ها استفاده می شود و یا نعنای آناناسی هستند که می توان از آنها در آشپزی استفاده کرد و یا به عنوان چای دم کرد و نوشید.

گیاه پوششی خوراکیآویشن رونده

علاوه بر این که این گیاه یک گیاه بسیار مهم در آشپزی می باشد، آویشن یک گیاه پوششی خوراکی عالی است و اگر نور کافی ببیند حتی قدی هم رشد می کند، پس بهتر است آنها را در نزدیکی راه باغچه بکارید. بسیاری از گونه های آویشن عادت به رشد عمودی دارند، اما برخی از گونه های کم رشد آنها رشدی "خزنده" دارند و بیشتر برای پوشش زمین کاشته می شوند، علاوه بر اینها می توانند حیاط شما را بسیار خوش بو و معطر کنند. مانند گیاه نعنا این گیاه نیز به صورت قلمه زنی تکثیر می گردد.

گیاه پوششی خوراکیتوت فرنگی آلپی

تمام توت های تولید شده توسط توت فرنگی های آلپی فوق العاده معطر و خوش طعم هستند، اما میوه های آنها کوچک است و به بزرگی یک میوه نیستند (شما به کاشت توت فرنگی های استاندارد برای داشتن میوه به قدر کافی نیاز دارید).

[fruitful_dbox] حتما بخوانید: نحوه پرورش گیاه توت فرنگی [/fruitful_dbox]

با این حال، به دلیل اینکه توت فرنگی های آلپی نسبت به دیگر نوع های خود چندان رونده نیستند، می توان از آنها در مناطقی که نمی خواهیم چندان گسترش یابند استفاده کنیم و ماهیت کم رشد آنها باعث می شود تا برای رشد در مرزها و لبه راه ها مناسب باشند. این گیاه رونده می توانند از دانه کاشته شوند و یا با تقسیم به دو قسمت تکثیر گردند.

گیاه پوششی خوراکی

رزماری رونده

رزماری یکی دیگر از گیاهان پوششی خوراکی و دارویی است که در آشپزی نیز به کار می رود، اما بسیاری از گونه های آن یک رشد عمودی دارند، که به آنها اجازه نمی دهند تا به عنوان یک گیاه رونده پوششی کاشته شوند. گونه رونده آن می تواند یک انتخاب عالی برای حیاط ها باشد علاوه بر رشد خوبی که دارند در برابر خشکی مقاوم هستند و همیشه سبز اند که به عنوان یک گیاه پوششی خوراکی به ویژه در مناطق خشک و کم آب برای کاشت بسیار مناسب هستند. رزماری رونده در مناطقی که بسیار آفتاب گیر هستند خوب رشد می کند و می تواند از طریق قلمه و یا تقسیم گسترش یابد.

گیاه پوششی خوراکی

گالتریا

یک میوه شرقی است و بیشتر به دلیلی عطر و طعمی که دارد شناخته شده است تا اینکه به عنوان یک گیاه پوششی در نظر گرفته شود اما هم برگ و هم میوه های آن خوراکی هستند و با مزه منحصر به فردی که دارند می توانند به چای یا دستوراعمل های آشپزی اضافه شوند. این گونه گیاهی مناطق سایه دار مانند زیر درختان را می پسندد و نسبت به دیگر گیاهان پوششی خوراکی رشد نسبتا کند تری دارند. گالتریا می تواند از طریق دانه، قلمه و یا تقسیم گیاهی تکثیر شود.

گیاه پوششی خوراکی

پونه کوهی

یکی دیگر از گیاهانی که در آشپزی نیز به کار می رود پونه کوهی است که می تواند به عنوان گیاه پوششی خوراکی نیز بکار رود، این گیاه از خانواده نعنا است و به عنوان مرزنجوش وحشی نیز شناخته می شود. پونه کوهی نسبتا متحمل خشکی است، آفتاب کامل و خاک خوب زهکشی شده را دوست دارد ولی چیزی که این گیاهان واقعا دوست ندارند رطوبت بیش از حد است. این گیاه به دلیل بوته های کوتاهی که دارد برای پوشش گیاهی سطح زمین بسیار مناسب است که برگ های آن به دلیل عطر و طعمی که دارند می توانند برداشت شوند ( که اگر جمع آوری و خشک شوند عطر و طعم بیشتری خواهند داشت). پونه کوهی در انواع طعم های مختلف در دسترس است که می تواند از طریق بذر، قلمه و یا تقسیم گیاهی تکثیر شود.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/05/23/%d8%b4%d8%b4-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%be%d9%88%d8%b4%d8%b4%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%a7%da%a9%db%8c-%d9%85%d9%81%db%8c%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%ac%d8%a7%db%8c-%da%86%d9%85%d9%86/

No comments:

Post a Comment