Tuesday, January 31, 2017

چکیده تاریخ فرش و طرح قالی ایران در دوران پیش از اسلام

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/carpet-2.jpg

 تاریخ فرش ایران


 

کهن ترین طرح قالی

بر اساس نوشته رودنکو ، دانشمند روسی و یابنده قالی های پاریزیک ، قرن ها پیش از میلاد ، قالی های زیبا یی در بابل ، آشور ، پارس و ماد بافته می شد .

[caption id="attachment_3097" align="alignright" width="300"]طرح قالی کهن طرح قالی کهن[/caption]

کهن ترین نمونه طرح قالی را دانشمندان در نقش برجسته های کاخ نینوا ، پایتخت آشور یافته اند ، که گل و حاشیه آن تقلیدی از گلدوزی های بابل به نظر می رسد . تاریخ این نقش ها را قرن قرن هفتم  پیش از میلاد می دانند . بهترین نمونه این نقش متعلق به خورس آباد در موزه لوور نگهداری می شود .

هخامنشیان

در سال 1328 خورشیدی رودکو در کاوش های خود ، در دره ایبه نام پاریزیک واقع در 200 کیلومتری جنوب شرقی بی ئیسک ( از شهر های جنوب جنوبی بخش مرکزی سیبری ) نزدیک مرز مغولستان ، در گور یخ زده یکی از پادشاهان سکایی در کنار اشیای باستانی دیگر ، قالی  بی همتایی یافت که پازیریک نامیدش و بعد ها دانسته شد کهن ترین قالی جهان با طرح قالی خاص است .

رودنکو اشاره می کند که قالی پاریزیک ایرانی و کهن ترین دست بافته گره دار جهان است . او پس از بررسی ساختار نقوش قالی ، همانندی بسیار آنها را با نقوش برجسته تخت جمشید نشان می دهند  او در این باره می نویسد :

« تاریخ این قالی از ریخت اسب سواران برجسته در آن هویداست شیوه آرایش اسب های جنگی که به جای زین قالی بر پشت آن ها گسترده اند و پارچه روی سینه اسب از ویژگی های آشوری هاست ، اما زیره کاری های گوناگونی که در قالی به کار رفته است مانند شیوه گره زدن اسب ها به نقوش برجسته تخت جمشید می ماند .»

 

ساسانیان

از صنعت قالی بافی و طرح قالی ایران در زمان ساسانیان یادگاری در دست نیست جز روایت ها و نوشته های پراکنده .

[caption id="attachment_3094" align="alignleft" width="300"]طرح قالی عتیقه طرح قالی عتیقه[/caption]

فرش معروف این دوره فرش بهارستان است که گفته می شود برای خسرو انوشیروان بافته شد و تا زمان یزد گرد سوم در موارد خاصی در قصر مدائن از آن استفاده می شده است .

این فرش در بزرگی ابعاد و به کار گیری نخ های عالی و ابریشم و زر و سیم و انواع جواهر رنگارنگ از قابلیت بافت هنرمندان آن عصر نشان دارد . درباره فرش بهارستان افسانه هایی تا حد اغراق به وجود آمده است . در باره سرنوشت آن نیز داستان هایی گفته شده است که بخشی از آن ها خالی از غرض نیست .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/01/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c/

No comments:

Post a Comment