Tuesday, January 24, 2017

مروری بر رویکرد های مختلف در معماری

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/2013-10-14-Ott-06-300x166.jpg

رویکرد های مختلف معماری


رویکرد تاریخی معماری

هدف اصلی رویکرد تاریخی در نگاه به یک بنا, تعیین تاریخ آن است. مشخص شدن تاریخ بنا به معنای شناخت شرایط اجتماعی, سیاسی, فرهنگی و اقتصادی بنا است. در واقع شناخت تاریخ یک اثر به معنی پیوند دادن آن با گذشته ی اثر است. از صاحب نظران این رویکرد معماری وینکمن, معمار و باستان شناس آلمانی را می توان نام برد

رویکرد فرهنگی-اجتماعی

هدف اصلی معماران در رویکرد فرهنگی-اجتماعی, شناخت اچتماع, فرهنگ و مردم شناسی به وسیله ی بنا ومعماری عامیانه می باشد. آموس راپاپورت, پل الیور و بیل هیلیر از صاحب نظران این رویکرد هستند.

رویکرد معنا گرا (سنت گرا)

دغدغه ی معماران در رویکرد معناگرا, شناخت معانی و مفاهیم نهفته در اثر و فرم است و عمدتا دارای ویژگی نماد پردازانه ای است . از متفکران و اندیشمندان این رویکرد می توان اشاره ای داشت به تیتوس بورکهارت (هنر مقدس), سید حسین نصر (هنر و معنویت اسلامی) و نادر اردلان (حس وحدت) .

رویکرد عملکرد گرا

هدف معماران عملکرد گرا, تاکید بر ویژگی های کاربردی معماری است. نقطه ی اوج و نماد این تفکر, ماشین است. چون کاملا عملکردی است و کوچکترین پیچ آن هم کاربردی است. از متفکران این رویکرد می توان به هرمان موتسیوس و لویی سالیوان (با طرح شعار فرم از عملکرد پیروی می کند) اشاره کرد.

رویکرد فرم گرا

هدف پیروان این رویکرد, جنبه های زیبایی شناسانه ی فرم است. تناسبات, پر و خالی و ترکیب بندی و گونه شناسی فرم مورد توجه این رویکرد است. از متفکران این رویکرد می توان به لویی دوران, کلاوس هردگ (ساختار و شکل در معماری ایران و ترکمنستان) راب کرایر ( ترکیب بندی معماری) و استدمن (مورفولوژی معماری) اشاره کرد.

رویکرد فضا گرا

دغدغه ی این رویکرد فضا, حرکت در آن و کشف فضا می باشد. از متفکران این رویکرد می توان به زیگفرید گیدئون (فضا, زمان و معماری), برونو زوی و جان هیدک اشاره کرد.

رویکرد تکنولوژی گرا

دغدغه ی اصلی این رویکرد،تکنولوژی و زیبایی شناسی جدیدی است که در ابتدای قرن بیستم توسط مارتین هیدگر در کتاب فلسفه ی تکنولوژی مطرح شد.بنابر این، در معماری هم آشکار کردن مضاهر تکنولوژی در ساختمان، مزیت به شمار آمد. از متفکران این رویکرد می توان به پیتر کوک، ریچارد راجرز ورنزو پیانو اشاره کرد.

[caption id="attachment_2008" align="aligncenter" width="448"]معماری رویکردمعماری[/caption]

[caption id="attachment_2009" align="aligncenter" width="300"]معماری رویکردمعماری[/caption]

[caption id="attachment_2010" align="aligncenter" width="396"]معماری رویکردمعماری[/caption]

 
منبع : طراحی داخلی منازل مسکونی – دکتر

مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/24/%d8%b1%d9%88%db%8c%da%a9%d8%b1%d8%af-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b9%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c/

No comments:

Post a Comment