Thursday, January 26, 2017

نقش و نگار فرش های مختلف دنیا

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/Bild-3-H3-151-1.jpg
 

BAKHTIARI SOFREH


یکی از بزرگترین موارد درباره معامله قالیچه های گلبافت این هست که وقتی شما فکر می­کنید همه چیز را دیده­اید، یک چیز جدید مثل این سفره قدیمی و قدرتمند که احتمالا توسط مردم بختیاری جنوب غرب ایران ساخته شده است، شما را به وجد می­آورد.از واژه احتمالا استفاده کردیم بخاطر اینکه  بخش­های تطبیقی آن شناخته شده نیست.

همه بافت­های این گلیم از پشم است، که در مرکز با گره هایی که خورده، نقش و نگاری درست کرده است و در بیرون این قالیچه کرک وجود دارد.
رنگ­های زیبای طبیعی و اشباع شده ،نقاشی­های پرچین و شکن درخت همانند نقش های ترکیبی،  باعث خلق اثر خیره کننده­ای شده است.

سن: حدود 1900

اندازه: 116* 117 سانتی­متر

مواد: پشم

وضعیت: عالی، بدون تعمیر

 

 

PEKING | BEIJING


بافت این تخته فرش نمونه ای از فرش دلپذیری با گره­های مربعی،  برای دوره سلسله مینگ مربوط به امپراتوری بیجینگ نسبت داده شده است. احتمال زیاد این است که این قالیچه قدیمیترین قالیچه کرکی با الگوی پوست ببر است. نقش روی این قالیچه بسیار شبیه به راه ابریشم مینگ است که در مغولستان بازیابی شده است.

سن: دوره مینگ، قرن شانزدهم

تعداد گره: 5 H x 4 V = 20 kpsi

ترکیب رنگ: زرد روشن و قهوه­ای تیره

وضعیت: چهار طرف دوخته شده است و در زیر و در اصل روی پارچه آبی روشنی ابقا شده است.

 

Shyrdak


قالیچه های نمدی به نظر می­رسد که از زیراندازهای گره دار پیشینیان بوده است. این قطعه از گورهایی با قدمت هزاران سال کشف شده است. معروف ترین یافته­ها متعلق به گورهایی در تپه های پازیریک در کوهستان آلتا که قدمت آن به قرن پنجم برمی­گردد، است. این نمد از قرقیزستان به نام Shyrdak  (شیرداک) ، یک قطعه قابل توجهی است که حاکی از هنر نساجی کهن است.

 

برای تولید این نمد، پشم گوسفند در آب خیس شده است، سپس نورد،مالیده و ورزیده شده تا زمانی که به تراکم مناسب برسد. بعد از این مرحله لایه های نمد رنگ شده است و سپس بریده می­شوند.عناصر از الگویی اعمال شده­اند و سپس دو لایه بهم دوخته شده است. به غیر از ساخت استادانه محض این اثر هنری، ترکیب قابل توجهی از طرح­ها و رنگ­ها با اثرات مثبت و منفی هیجان انگیز، بسیار چشمگیر است. هر قسمت تزئینی دارای یک معنی خاصی است به طوری که این قطعات نه تنها درعملکرد گرم کردن کارایی دارند، بلکه دارای یک مفهوم واهمیت معنوی هستند. این Shyrdak در سال 1970 از گالری هنر Bernheimer در مونیخ خریداری شده است، و پس از آن متعلق به یک مجموعه خصوصی بوده است.

سن: حدود 1900

اندازه: 435 * 160 سانتی­متر

مواد: نمد پشمی، که در دولایه دوخته شده

وضعیت: برجسته

 

GENDJE


گنجه ، امروز دومین شهر بزرگ در کشور آذربایجان است، نهفته در قلب قفقاز به همراه خط راه آهن از باکو به تفلیس و یک شهر مهم تجارتی بوده است. فرش­ها با این نقش و نگار از شهرهای اطراف می­آیند و معمولا دارای طرح­های نامنظمی هستند. این فرش برجسته و متعادل با میدان داخلی که دارای شش هشت ضلعی است، که حاشیه­های آن با چنگک­های رنگی خرچنگ عظیمی  احاطه شده است. همچنین در داخل هشت ضلعی ها طرح قدرتمندی مشاهده می­شود.در این طرح نقش های پراکنده کمتر استفاده شده است که این نیز دوست داشتنی است.

سن: حدود 1870

اندازه: 207* 144

وضعیت: در وضعیت خوبی است با کمی تعمیرات که روی آن انجام شده است

GENDJE
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/26/%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%88-%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b7%d9%82-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81/

No comments:

Post a Comment