Monday, January 23, 2017

تعمیر و نگهداری فرش ( قسمت اول )

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/لکه.jpg


زدودن رطوبت



رطوبت فرش خیس شده را باید بی درنگ به کمک اسفنج، حوله و یا پارچه ای جمع آوری کرده زیرا باقی ماندن رطوبت در روی فرش بیشترین خسارت را به آن می زند. و سپس بعد از جمع کردن رطوبت فرش مرطوب را در مقابل نور مستقیم خورشد و در هوای آزاد قرار دهید و یا به وسیله سشوار دستی و روی محل مرطوب را خشک کنید.





لکه زدائی


بدترین حالت برای یک خانم خانه لکه دار شدن فرش رنگ روشن به وسیله ی نوشیدنی های رنگ دار مانند قهوه ، آب میوه و ... است در هنگام بروز چنین مشکلی قبل از انجام هر کاری سعی کنید تا جای ممکن لکه ی مورد نظر را با دستمال پاک کنید و در مرحله ی بعد به سراغ شست و شوی فرش از طریق پودر های رخت شویی و مواد حلال بروید .

 

در تعمیر و نگه داری فرش باید به این اصل مهم توجه داشته باشیم که شست و شوی فرش شرایط خاص خودش و مواد شوینده ی مخصوص به خود را دارد  عنوان مثال برای زدودن اثرات آن میوه، شیر، قهوه و چای و شکلات از آن نیمه گرم و صابون و یا شامپو و برای لکه گیری اثرات تخم مرغ و خون از امتزاج نمک و صابون و سرکه سفید با آب نیمه گرم و برای محو کردن لکه های روغن و چربی و واکس از صابون و پاک کننده های خنثی و سرکه سفید استفاده می شود.

برای از بین بردن لکه های بسیار چرب  از سطح فرش می توان از بنزین استفاده کرد .

 

در بخش تعمیر و نگهداری فرش بهترین روش برای جمع آوری روغن از سطح فرش این است که ابتدا با قاشق روغن را جمع کنید سپس پارچه ای سفید و تمیز را روی آن کشیده و بعد یک اتوی گرم را روی آن بکشید به این گونه تمام روغن از روی فرش جذب پارچه سفید می شود .

 
برای پاک لاک ناخن از حلال اَسِتُن و برا پاتک کردن  رنگ روغنی از تربانتین استفاده کنید .
در کارگاه های تعمیر و نگهداری فرش و شست و شوی فرش هنگامی که موفق به لکه برداری به صورت دلخواه نشوند، باید قسمت لکه دار شده را از روی شبکه تار و پود فرش جدا کرده و به جای آن با الیاف مناسب و رنگ های جور دوباره گره زنی و یا فورگری کرد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/23/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1-%d9%88-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d9%88%d9%84/

No comments:

Post a Comment