Monday, January 30, 2017

سنت فرش بافی در ملایر

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/malla.jpg

شهرستان ملایر


[caption id="attachment_2981" align="alignright" width="300"]لچک و ترنج ملایر لچک و ترنج ملایر[/caption]

شهرستان ملایر واقع در جنوب شرقی  همدان ، یکی از حاصل خیز ترین نواحی شمال غرب ایران به شمار می آید .

دراین شهرستان سنت قالی بافی چا برجاست و از مراکز عمده بافت قالی های لری در غرب ایران بوده و به عنوان یکی از پر اهمیت ترین مناطق قالی بافی روستایی استان همدان شناخته شده است .

از جمله نواحی قالی بافی با پیشینه و مشهور ملایر ، روستا های شمالی آن از جمله حسین آباد از ندریان ، کسب و ننج و همچنین روستاهای شرق و جنوب شرق از جمله جوزان ،

مانیزان ، میشن ، طائمه و بیغش است .

سنت بافت در روستاهای گروه اول ، همچنان ادامه گذشته است و گروه دوم به شیوه ی شهری باف گرایش دارد .

تار و پود قالی های ملایر پنبه ای و پرز آن پشمی است . سایر ویژگی ها از جمله نوع گره ، دار ، ابزار و روش بافندگی نیز همانند دیگر مناطق استان همدان است . بافته های ملایر به ویژه قالی های جوزان را با رجشمار 35 هم بافته اند .

قالی عای اصیل ملایر با یک پود ضخیم با فته می شوند و بیشتر کوچک پارچه هستند .

شهرت قالی جوزان در بازار فرش به خاطر قالیچه های خوش نقش ، پردوام و رنگ های پر جلای آناست .یکی از دلایل نرمی و لطافت و درخشندگی بافته های جوزان را می توان متاثر از خاصیت آب مورد استفاده در رنگرزی محلی دانست .

طرح های متشکل از نقوش ماهی ، گل و بته های ساده با خطوط نیمه گردان در قالب های لچک و ترنج در قالی ملایر استفاده شده است .

[caption id="attachment_2983" align="alignleft" width="300"]ملایر ملایر[/caption]

در حاشیه متن بخشی از قالی های جوزان ، نقش مرسوم به پیچ جوزان کاربرد فراوان دارد که این یکی از عوامل شناخت نقشه های این منطقه است .

شایان ذکر است قالیچه های بافت روستا های جوزان ، میشن ، طائمه و حسین آباد شهرت جهانی دارند و به نام روستا های بافندگی ملایر و نواحی اطراف پس از یک دوره تاثیر از تحولات عمومی فرش ایران ، با توجه به سابقه درخشان و امکان به کار گیری مواد اولیه مرغوب محلی و احیای فنون اصیل بافت و همچنین نقشه های اصلاح شده با رنگ بندی های عالمانه و بافندگان ماهر ، در انتظار بازیابی هویت شناخته شده خود است .

 

این تحول با تدبیر تولید کنندگان خبره و فرش شناس آغاز شده است و نتایج این حرکت ، انگیزه تولید هوشمندانه را تقویت می کند .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/31/%d8%b3%d9%86%d8%aa-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%81%db%8c-%d9%85%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%b1/

No comments:

Post a Comment