Saturday, January 21, 2017

تذهیب و خط در نقش قالی

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/11.jpg

تذهیب و خط در  نقش قالی


 

تذهیب و نقش قالی در حقیقت دو هنر وابسته و متکی به یکدیگر هستند که پیدایش آنها به گذشته دور بر میگردد  و اوج اعتبار آنها در عهد صفویه و کمی جلوتر یعنی در زمان سلطنت تیموریان بوده است .

هنر مند تذهیب کار با گردش اسلیمی ها و خطوط هم بند  و آرایش آن ها با گل ها و آذینه ها و نگار ها بیشتر آثار مینیاتوریست ها وئ خطاط ها را حاشیه سازی می کند و کار آنهارا با جلوه و شکوه ی بیشتری در معرض دید قرار         می دهد.

در حالی که هنر مند نقش قالی با استفاده از همین آذینه ها و نگاره های حاشیه و متن فرش را طراحی می کند و د ر کار خود نیز از کاغذ های مدرج میلی متری استفاده می کند .

در حالی که هنر مند تذهیب کار در کار خود از این نوع کاغذ ها بی نیاز است .

گاهی از خطاتی به هنگام طراحی حاشیه ی برخی از فرش های کرمان ، تهرانم ، تنتبریز و شماری از مراکز قالی بافی استفاده می شود و در داخل کتیبه ها حاشیه فرش بیشتر با استفاده از انواع خطوط اشعار و یا نوشته هایی را به مناسبت های مختلف می آورد و یا گاته به گاه در داخل کتیبه هایی که در متن و یا در بالا پایین فرشینه ها جاسازی می کنند نام سفارش دهنده ، اهدا کننده ، تاریخ بافت و نام بافنده را می آورند که سند اعتبار فرش است و در آینده کار کارشناسان  و یا خریداران را در تشخیص آن سهل و ساده می کند .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/21/%d8%aa%d8%b0%d9%87%db%8c%d8%a8-%d9%88-%d8%ae%d8%b7-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c/

No comments:

Post a Comment