Monday, January 30, 2017

طرح های سنتی در قالی راور

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/raver.jpg

انواع طرح فرش در راور


 

باید تاکید کرد که فرش راور ادامه دهنده سبک فرش کرمان است برگرفته از طرح های سنتی این منطقه  که به علت تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی به راور منتقل شده است .

[caption id="attachment_3003" align="alignright" width="300"]لچک و ترنج لچک و ترنج[/caption]

از همین  رو علاوه بر طرح های سنتی ، طرح فرش ها نیز مشترک و یا تلفیقی است که با مختصر تفاوت هایی قابل تمایز است . آنچه در این بین از سایر عوامل دخیل در تتولید یک فرش خوب تاثیر دارد ، تکنیک خوب فرش بافی در راور است که فرش های آن را ظریف تر و زیبا تر از سایر مناطق  استان کرمان می نمایاند .

افزون بر اکثر طرح های استان کرمان که در راور بافته می شوند ، برخی طرح ها نیز شهرت راور کرمان را با خود به همراه دارند و نقوش آن از طبیعت الهام گرفته اند .

درختی سبزیکار ، محرابی ، گلدانی ، قاب قابی ، در ختی ؛ درختی حیوان دار ، لچک و ترنج عباسی ، اسلیمی ، صرام ، سروری ، نقش کبکی و شکار گاه از نقشه های مورد استفاده در قالی راور است .

صرام

صرام یکی از رایج ترین و معروف ترین طرح های سنتی قالی راور است . قالی راور با رنگ بندی متناسب و با نشاطی که دارد ، دارای معروف ترین فرشی است که در مناطق مختلف استان کرمان بافته می شود .

البته هنرمندان دیگر هم با کمی دخل و تصرف  به نقش پردازی به شیوه صرام مشغولند .

[caption id="attachment_3002" align="alignleft" width="300"]طرح اسلیمی طرح اسلیمی[/caption]

قاب قابی

طرح قاب قابی که در کرمان رواج دارد آن را از کرمان متمایز می کند . قالی هایی با این طرح در قدیم در موزه های منسوب به کرمان نیز وجود دارند که سبک کلاسیک خود را حفظ کرده اند و گرایش بیشتری به سمت طرح های سنتی دارد و از نقوش انتزاعی و اسلیمی و ختائی به طرز زیبایی در آن بهره برده اند و انواع رنگ های کرم ، نخودی  ، قهوه ای به صورت سیر در آن بر سایر رنگ ها برتری دارند .

انواع نقشمایه های  گل شاه عباسی ، گل فرنگ ، گل های طبیعی هم چون گل نسترن ، گل صد پر ، گل ناز ، گل داوودی ، لاله عباسی ، ختمی ، گل های خوشه ای و ریشه ای ، نقوش تزئینی کاخ های فرانسوی ( پیچک ) ، انواع درخت میوه و بوته ، گلدان ، قندیل ، حیوان و عناصر تزئینی تلفیقی نیز در فرش کرمان به کار گرفته می شود .

فرش راور نیز از دیر باز در ابعاد امروزه تولیدات قالی راور در ابعاد متنوع ، با زنگ بندی زیبا در زمینه های تیره و روشن ، اما با برتری رنگ های زرد و نارنجی کاربرد رنگ ای سیر و روشن در کنار یکدیگر به شکل زیر است :

سفید نخودی ، بادامی ، بید مشکی ، دارچینی ، قهوه ای ، طلایی ، سورمه ای ، آبی ، لاجوردی ، گلخاری ، چهره ای و جوزی ( گردویی ) که همه رنگ ها در 2 نوع کم رنگ و پر رنگ ( سیر و روشن ) به کار می روند .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/31/%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%b1/

No comments:

Post a Comment