Tuesday, January 24, 2017

کهنه نما نمودن فرش

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/2_f.jpg

کهنه نما نمودن فرش


پشم ها و الیاف فرش ها به مرور زمان بر اثر اصطکاک و یا پا خوردن کهنه نما میشوند و شفافی و براقی خود را از دست می دهند که این امر در اثر از بین رفتن فلس های فرش می باشد .

[caption id="attachment_2040" align="aligncenter" width="369"]کهنه نما کهنه نما[/caption]

برای کهنه نما کردن فرش و از بین بردن رنگ خام قالی از گذشته های دور تا به امروز رسم بوده است که فرش ها و قالی ها را در کوچه و خیابان چهن می کردند و بر اثر عبور عابرین  از روی فرش ها و همچنین آفتاب خوردگی فرش مقداری کهنه نما می شد و در مرحله آخر فرش را با آب و چوبک و خاکستر که خاصیت قلیایی دارند آن ها را می شستند .

 

امروزه  برای کهنه نما نمودن فرش به جای اینکه فرش ها را در کوچه و بازار و نور آفتاب پهن کنند از ماده ای شیمیایی به نام هیپوکریت کلسیم که با نام تجاری سود همگان آن را می شناسند

 

پشم در مجاورت املاح کلر فلس های خود را از دست داده و صیقلی می شوند . این عمل را اصطلاحا کلرینه کردن پشم و یا و یا در اصطلاح مردم دواشور کردن می نامند .

عمل دوا شور نمودن در کهنه کاری بیشتر در مورد فرش های صادراتی توسط تاجران فرش  معمول است زیرا  تجار فرش برای آنکه اصالت و قدمت بیشتر به فرش های خود بدهند آن ها را دواشور نموده و سپس صادر می کنند .

[caption id="attachment_2041" align="alignright" width="300"]کهنه نما کهنه نما[/caption]

ولی با روش های جدید ازمایشگاهی می توان نوع رنگ های به کار رفته و همچنین قدمت الیاف فر ش را تشخیص داد .

به کمک همین روش ها امروزه توانسته اند تاریخ بافت برخی از فرش هایی را که در این اواخر به تقلید از کارهای قرون گذشته بافته شده و به غلط به آن زمان ها منتسب کرده اند ، تعیین کرد.

در برخی موارد از کهنه نما کردن فرش به منزله ی زیباسازی و طراحی فضای خانه استفاده می کنند .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/24/%da%a9%d9%87%d9%86%d9%87-%d9%86%d9%85%d8%a7/

No comments:

Post a Comment