Tuesday, January 31, 2017

ویژگی های فرش دستبافت ایران

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/farsh7ikea2.jpg

 فرش دست بافت ایران


 

ایران خاستگاه فرش دست بافت جهان است . دست بافت های ایران هنر-صنعتی  ریشه دار است . فرش دستبافت نه تنها زیر انداز و کالای مصرفی است ، بلکه همچون عنصری فرهنگی بار تاریخ ، فرهنگ ، باور ها ، آداب و رسوم ، زیبایی های هنری و هویت بومی اسلامی و نیز ایرانی را بر دوش می کشد .

 

[caption id="attachment_3077" align="aligncenter" width="429"]فرش ایرانی فرش ایرانی[/caption]

آنچه در پی می آید ، بخش اول اشاراتی کوتاه به برخی مزیت های فرش دست بافت ایران است :

 
  • دارا بودن پشتوانه فرهنگی ، هنری ، تاریخی و ملی


نقوش بکار رفته در فرش های دستبافت ایران بازتاب نماد های استوره ای کهن و نماینده ی آرزو ها و هنجار ها ی پدید آورندگان این دست بافته هاست .

همچنین فرش آئین های ملی و مذهبی رایج در میان اقوام گوناگون ایران از گذشته تا امروز می نمایاند . فرش دست بافت بار سترگی از تاریخ و نمدن اسلامی را بر دوش می کشد .

 
  • وجود نگاه مثبت در بازار های جهانی به فرش دست بافت


پیشینه دراز تولید فرش در ایران و وجود نمونه های کهن این دست بافته ها در موزه های نامدار جهان همچنین رشد صادرات این کالای هنری به ویژه در دوره صفویه و قاجاریه نگاهی مثبت همراه با ستایش به فرش ایران در بازار های جهانی به دنبال داشته است .

 
  • در اختیار داشتن بیشترین سهم از بازار جهانی فرش دست بافت


به گواه آمار سازان ملل متحد ، سالانه نزدیک به 1/5 میلیارد دلار تجارت جهانی فرش دستبافت صورت می گیرد که ایران ، با داشتن حدود 30 درصد از بازار جهانی فرش دست بافت ، بیشترین سهم را در تجارت جهانی این محصول داراست .

 
  • تنوع تولیدات از نظر طرح و نقش ، رنگ ، اندازه ، جنس الیاف


گستردگی و پراکندگی تولید فرش دستبافت در سرزمین پهناور ایران سبب شده است در اقلیم های مختلف و با کاربری های گوناگون شاهد تولیدات انواع گوناگونی از این دست بافته ها از نظر طرح ، رنگ ، اندازه و حتی مواد مصرفی باشیم چنان که از رنگ های آرام ، اندازه های بزرگ و طرح های شلوغ مناطق شهری تا رنگ های تند اندازه های کوچک و طرح های خلوت و ذهنی مناطق عشایری و روستایی را می توان مشاهده کرد.

 

 
  • تامین بخش عمده مواد اولیه مصرفی در تولید فرش دست بافت در داخل کشور


اقلیم متنوع ایران و حضور پر سابقه کشاورزی و دامپروری در این سرزمین سبب شده است انواع گیاهان رنگزا و نیز انواع الیاف مصرفی در تولید فرش دست بافت در  داخل این کشور یافت شود و نیازی به واردات این اقلام از دیگر کشور ها نباشد .

 
  • سازگاری مواد اولیه مصرفی در فرش دست بافت با محیط زیست


در مقایسه با الیاف مصنوعی به کار رفته در فرش های ماشینی و سایر زیر انداز ها که نتنها به محیط زیست آسیب می رسانند بلکه برای سلامت انسان نیز زیان بار تشخیص داده شده اند ، مواد مصرفی در فرش های دست بافت با محیط زیست و با سلامت انسان سازگارند .

 

ادامه در پست بعدی

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/01/%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

No comments:

Post a Comment