Sunday, January 22, 2017

رنگ های به کار رفته در متن و حاشیه فرش

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/73633_746.jpg
 

 

 

رنگ های ثابت


 

رنگ هایی که در برابر شست و شو و نور آفتاب مقاوم هستند  و تغییر نمیکنند. عیب بزرگ این رنگ ها این است که در اثر مرور زمان حالت خامی خود را از دست نداده و مایه ی نرم و ملایم به خود نمی گیرند و به اصطلاح در متن و حاشیه فرش جا افتاده نمی شوند .

 

رنگ ها ی ثابت  چون با دندانه ی بیکرومات پتاسیم به کار می روند به این اسم نامیده می شوند . رنگ های کرومی در اواخر قرن نوزدهم شناخته شده اند ولی بیشترین مصرف خود را بعد از جنگ جهانی دوم در رنگرزی پیدا کرده اند و امروزه به میزان فراوانی در رنگرزی الیاف قالی های ایرانی مصرف می شوند .

 

 

 

 

 

 دو رنگی ناگهانی فرش


 

هرگاه در متن و حاشیه فرش یک تغییر ناگهانی رنگ دیده شود به اصطلاح به آن « ابرش » می گویند . این کیفیت که گاه ممکن است زیبا و دل پسند هم باشد ممکن است در سطح معینی از فرش امتداد پیدا کرده و سپس قطع شود . دلیل به وجود آمدن این حالت ، تغییرات مدت جوش کلاف ها و یا کم و زیاد شدن مواد رنگی و دندانه های مصرفی در موقع رنگرزی است که در اکثر مواقع در حاشیه فرش رخ میدهد  .

عدم خاصیت یکنواختی در رنگ پذیری پشم یکی دیگر از علت های  به وجود آمدن  دو رنگی در متن و حاشیه فرش  است . اگر پشم خوب شسته شده و جور و یکدست شود خاصیت رنگپذیری آن یکنواخت خواهد شد به همین دلیل بعضی ها عقیده دارند که به جای رنگ کردن کلاف خامه بهتر است پشم رنگ شود که در این صورت پشم رنگ شده در مرحله ی حلاجی یکنواخت می شود .

کیفیت دورنگی بیشتر در مراکز بافت عشایر و روستایی که به علت کمبود سرمایه کلاف های پشم را در دفعات مختلف خریداری می کنند به وجود می آید و در کارگاه های بزرگ قالی بافی که کلاف های رنگ شده را که همیشه به مقدار کافی در اختیار دارند کمتر به چشم می خورد .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/22/%d8%b1%d9%86%da%af-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%aa%d9%86-%d9%88-%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87-%d9%81%d8%b1%d8%b4/

No comments:

Post a Comment