Thursday, January 26, 2017

ریست کردن CMOS

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/Untitled-1-2.jpg

ریست کردن CMOS به چه صورت انجام می شود؟


همانطور که می دانید , کامپیوتر ها  تمام تنظیمات سخت افزاری خود را در حافظه CMOS نگهداری می کنند که در قالب  یک تراشه مجزا بر روی مادر برد نصب شده است. این تنظیمات, شامل اطلاعات روی دیسک  های سخت که نصب کرده اید, سرعت پردازنده و نوع و سرعت حافظه رم سیستم است. همچنین هنگامی که سخت افزار جدیدی را نصب می کنید و به مشکلی بر می خورید, ممکن است اطلاعاتی روی CMOS خراب یا منسوخ و قدیمی  باشد. در این حالت ممکن است تغییراتی را به تنظیمات سخت افزاری اعمال کنید که پس از آن کامپیوتر شما قادر به استارت کردن نباشد. در این شرایط است که می بایست برای حل مشکل, اقدام به ریست کردن CMOS نمایید.

حجره نما نحوه ی این کار را به صورت مرحله به مرحله به شرح زیر بررسی خواهد کرد.

خوشبختانه هر کامپیوتری , با ریست کردن CMOS به وضعیت قراردادی (پیش فرض) اولیه خود بر می گردد و اقدام به بازیابی مجدد تمام تنظیمات سخت افزاری خود می کند. و همچنین همه ی تنظیمات مشکل دار موجود قبلی اش را نیز پاک می کند که به معنای آن است که به تنظیمات کارخانه ای و پیش فرض بایوس بازگشت می کنید و بدین ترتیب خواهید توانست که کامپیوتر را دوباره پیکربندی کنید.

اما پیش از آغاز این کار نیاز دارید تا کامپیوتر را خاموش نید. درب کیس را برای دسترسی به مادر برد باز کنید و الکتریسیته ساکن دستگاه را برای جلو گیری از صدمه دیدن قطعات حساس , تخلیه کنید. سپس از روی دستور العمل مادر بردتان کلید ریست سی ماس آن را پیدا کنید. در غیر این صورت یک راه دیگر پیش روی شماست

استفاده از جامپری که متشکل از 2 یا 3 پین بوده و محل آن جای روی مادر برد است که کنار آن جمله CMOS RESET حک شده است.

اکنون برای ریست کردن , جامپر را روی پین هایی که قبلا آن ها را پوشانده , بیرون بیاورید و پین کناری که بی حفاظ است, با یکی از پین های قبلی بگیرید. سپس جامپر را روی آن دو بفشارید و داخل کنید. حال اگر مادر برد کلید ریست داشت, آن را با نوک خودکار بفشارید. توجه داشته باشید کامپیوتر تا زمانی که سی موس کاملا پاک نشود, روشن نخواهد شد.

سپس جامپر را به حالت اول بازگردانید. حالا دکمه ی پاور روی کیس را فشار دهید, کامپیوتر روشن خواهد شد. در برخی موارد, اگر پس از برگرداندن جامپر به حالت اولیه, دستگاه خود به خود روشن شد, اشکالی ندارد و همه چیز رو به راه است.

به هر صورت وقتی کامپیوتر روشن شد, دکمه F1 را فشار دهید تا از ریست شدن سی موس اطمینان حاصل کنید. اکنون شما به صورت خودکار وارد تنظیمات بایوس کامپیوتر خواهید شد. حال زمان آن است که تنظیمات بایوس کامپیوتر خود را برای تنظیم آن , به صورتی صحیح پیکربندی کنید. البته اگر شما قبل از پیش آمدن مشکل, تغییراتی را در بایوس اعمال کرده اید, مراقب باشید آن اشتباه را دوباره تکرار نکنید.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/26/%d8%b1%db%8c%d8%b3%d8%aa-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-cmos/

No comments:

Post a Comment