https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/Untitled-1-1.jpg
طرح های بندی
در صورتی که جز کوچکی از از طرح در متن فرش در جهات طولی و عرضی تکرار شده و این اجزا با گیره هایی به یکدیگر متصل شده باشند در اصطلاح آن را بندی می نامند .
[caption id="attachment_2166" align="alignright" width="187"] بندی[/caption]
معروف ترین طرح های این گروه عبارت اند از :
- بتدی ورامین یا مینا خانی
- بندی اسلیمی
- بندی باز
- یندی یا شیر شکری
- بندی آدمکی یا ملانصرالدین
- بندی کتیبه ای
- بندی شاخ گوزن حیوان دار
استفاده از این قبیل طرح ها معمولا در تمام مراکز قالی بافی ایران به خصوص مراکز شمالی ، غربی و شرقی مرسوم است .
طرح محرمات یا قلمدانی
[caption id="attachment_2164" align="alignleft" width="300"] قلمدانی[/caption]
در صورتی که در فرش نوار هایی با عرض مساوی و رنگارنگ و مختلف مزین به موتیف های ریز نقشی تقسیم شوند به گونه ای که زمینه طرح فرش به صورت راه راه بنظر برسد ، در اصطلاح صنعتگران فرش آن را طرح قلمدانی می نامند .
طرح قلمدانی از زمان هخامنشیان تا زمان حال بر روی پارچه های مختلف مانند ترمه و قالی ها رواج داشته است و هنوز هم در مناطق مختلف ایران این طرح مرسوم است .
بافندگان قم ، تهران ، کردستان ، فارس و تبریز به طرح محرمات که در بعضی نقاط به آن قلمدانی می گویند توجه ویژه ای دارند .
طرح آثار تاریخی
معمولا در طرح های تاریخی فرش ، از بناها های تاریخی الهام گرفته می شود اجزایی مانند گنبد ها طاق ها و ستون ها .
[caption id="attachment_2162" align="alignright" width="300"] تاریخی[/caption]
طرح های معروف این گروه عبارت اند از:
- مسجد شیخ لطف الله اصفهان
- طرح خرابه های تخت جمشید
- نمای طاق بستان کرمانشاه
طرح منظره های طبیعی و پرتره ی شخصیت های تاریخی
از طرح های اصلی این گروه می توان به دست بافت هایی با پرتره ی شخصیت های تاریخی و سیاسی معروف و تابلو ها و منظره های طبیعی اشاره کرد که در گذشته در بین طراحان کرمانی مورد اقبال فراوان بود و امروزه هنرمندان تبریزی و اصفهانی و تهرانی با خلق آثار بسیار با شکوهی در این زمینه از همکاران کرمانی خود پیشی گرفته اند .
از میان این آثار می توان به دست بافت هایی که با استفاده از طرح های استاد محمود فرشچیان ، نقاش نام آور ایران ، تهیه شده اشاره کرد .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/25/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%b3%d9%88%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%81%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-3/
No comments:
Post a Comment