Monday, January 30, 2017

همدان و هنر قالی بافی

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/glim2.jpg
قالی استان همدان

 

فرش بافی در استان همدان پیشینه ی دیرینی دارد که با توجه به آثار باقی مانده به این مسئله پی می بریم که از گذشته های بسیار دور قالی بافی در ایران به ویژه در همدان مرسوم بوده است .

[caption id="attachment_3016" align="alignright" width="300"]قالی همدان قالی همدان[/caption]

قالی اصیل و قدیمی این منطقه در قلمرو فرش ایرانی به دلیل ویژگی هایی از جمله نوع مواد اولیه ، فن بافند گی ، شیوه نقش پردازی و ابعاد با سبک روستایی باف شناخته شده است . تعداد روستاهای دارای بافندگی و گوناگون نمونه ها در این استان به اندازه ای است که می توان این منطقه را دارای بیشترین مراکز بافت روستایی در ایران و حتی جهان به شمار آورد .

البته بافته های عشایری کردی و افشاری نیز در بعضی از نواحی این استان مرسوم بوده است .

ویژگی های عمومی قالی روستایی این استان ، داشتن گره متقارن ، ضخامت و سنگنی ، پرز بلند ، رجشمار 15 تا 25 و بافت تخت و گاه نیم لول با یک پود است .

برخی ویژگی های سبک روستایی از جمله رجشمار ، ابعاد و شیوه بافت ، در تولید نمونه های شهری باف نیز که گرایش بعضی از مراکز بافندگی استان در قرن معاصر است ، دیده می شود .

تولیدات سنتی قالی بافی منطقه همدان ، بیشتر در اندازه قالیچه است .

استفاده از رنگ زا های طبیعی برای رنگ رزی دراین استان همچنان رایج است ، ضمن اینکه در مواردی از رنگ های با ثبات بیشتر شیمیایی نیز استفاده می کنند .

رنگ قهوه ای متمایز به شتری برای زمینه فرش در همدان کاربرد دارد . رنگ های دیگری از جمله قرمز دوغی ، چهره ای لاکی قرمزدانه ، لاکی گل خاری ، لاکی روناسی ، آبی ، سبز ، زرد طلایی ، نارنجی ، سورمه ای ، آبی سیر ، آبی روشن ، کرم و فیروزه ای نیز در فرش این استان مورد استفاده قرار می گیرد .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/31/%d9%87%d9%85%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%87%d9%86%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%81%db%8c/

No comments:

Post a Comment