Tuesday, January 24, 2017

کامپیوتر و طراحی نقشه فرش

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/sample6.jpg

طراحی اتوماتیک نقشه فرش


 

دخیل شدن کامپیوتر در صنعت فرش بافی باعث افزایش سرعت پیشرفت این صنعت گردیده است .

[caption id="attachment_2013" align="alignright" width="300"]طراحی فرش طراحی فرش[/caption]

امروزه کامپیوتر در همه ی زمینه ها مارا یاری میکند به خصوص زمینه های طراحی که امروز به مبحث طراحی فرش به وسیله کامپیوتر می پردازیم :

 

اگر تصمیم بگیریم  نقشه فرش را در طراحی شطرنجی ترسیم کنیم ، به کمک دستگاهی به نام « Scanner » که با دقت فراوان هزاران رنگ را تصویربرداری می کند ، این کار را انجام می دهیم .

 

پس از این مرحله یعنی ثبت تصویر به وسیله ی کامپیوتر تمام تصویر های برداشت شده توسط طراح روی صفحه کامپیوتر مشاهده می شود اگر طرح و رنگ مورد نظرش بود و آن را پسندید ، کار به صورت نمار های شطرنجی کاغذی از دستگاه بیرون میآید .

[caption id="attachment_2016" align="alignleft" width="300"]طراحی فرش طراحی فرش[/caption]

 

 

ما اگر یک فرش کامل را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنیم متوجه می شویم هر چهار قسمت عینا شبیه هم می باشند و در عمل تصویر برداری می توان تنها یک قسمت از چهار قسمت را تصویر بر داری کنیم  و در سه قسمت بعدی از همان تصویر اولیه نقشه فرش استفاده کنیم .

 

در طراحی نقشه فرش توسط کامپیوتر ، کار بسیار آسان شده است و عین گذشته بافندگان با یک اشتباه به مشکل بر نمیخورند در حالی که در گذشته بافنده با کوچکترین اشتباه مجبور می شد قالی را از اول ببافد  .

 

در قالی بافی سنتی  گاه اگر رنگ یا رنگ هایی را که برای نقش های مورد نظر انتخاب کرده در پایان کار مورد دلخواه نباشد چاره ای جز تعویض نقشه ندارد .ولی با کامپیوتر در هر لحظه که طراح اراده کند میتواند رنگ را به کلی تغییر دهد .

در گذشته کیفیت بافت به بافنده و الیاف به کار رفته بستگی داشت اما امروزه به وسیله ی کامپیوتر می توان کیفیت بافت فرش را هم تغییر داد  .

البته باید خاطر نشان کرد که هیچ گاه فرش های ماشینی جایگزین فرش های دست بافت نمی شوند .اصالت و مرغوبیت فرش های دست بافت ایران در تمام دنیا ثابت شده است .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/24/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1-%d9%88-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%86%d9%82%d8%b4%d9%87-%d9%81%d8%b1%d8%b4/

No comments:

Post a Comment