https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/scan0002.jpg
طبقه بندی طرح های قالی
قبل از شروع به بحث در مورد طرح های قالی توجه خوانندگان را به سه سبک اصلی که کلیه طرح های قالی در آن طبقه بندی می شود جلب می نماییم .
درون مایه ها و اشکالی که اجزا متشکله ی یک طرح را تشکیل می دهند از ترکیب و اتصال و چرخش و تداوم خطوط به وجود می آیند .

نمونه هایی از طرح های سبک هندسی اغلب در فرش های ایالتی ترکمنی ، بلوچی ، لری ، افشاری و برخی از فرش های مراکز بافندگی شهری مانند قم ، جوشقان ، اردبیل و مناطق غربی ایران مشاهده می کنیم .
گروه های فرعی این سبک عبارت اند از :
الف) هندسی جوشقانی
ب) هندسی کف ساده
ج) هندسی بند قابی
د) هندسی لچک و ترنج
ه) هندسی خاتم شیرازی
در اینجا لازم به ذکر است که اصطلاح طرح های اقتباسی که برخی از کارشناسان در مورد تعدادی از فرش های بافته شده در سبک هندسی را به کار می برند ، از نظر نگارنده واژه ی صحیحی نیست .
زیرا اگر مقصود طرح های ناحیه ی قفقاز باشد بی آنکه منکر تاثیر طرح های این ناحیه در در طرح فرش های شمالی ایران مانند : اردبیل ، مشکین شهر ، مغان ، زنجان و بسیاری از ایالت های ایران شویم ، باید خاطرنشان کنیم که ناحیه ی قفقاز خود در اصل تا گذشته ای نهخ چندان دور جزئی از خاک ایران بوده وو پس از جنگ های ایران و روسیه در زمان قاجاریه براساس معاهده های ترکمان چای و گلستان ضمیمه ی خاک روسیه تزاری شده است .
بنابر این در اصالت و وابستگی این طرح ها به مجموعه ی طرح های اصیل ایرانی هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد .
فرش های در سبک شاخه شکسته در مراکز فرش بافی هریس ، ساروق ، بیجار ، بختیاری و طرح هایی در سبک منحنی بیشتر در کارگاه های شهری و در مراکز بافندگی قم ، کاشان ، اصفهان ، تهران ، نائین ، کرمان و خراسان بافته می شوند .
طرح های قالی را بر حسب آنکه زادگاه آن در میان عشایر و ایالات بوده و یا اینکه توسط طراحان نقش قالی مراکز بافندگی شهری تهیه شده باشد ، به دوگروه بزرگ طرح های ایالتی و طرح های شهری تقسیم می کنیم .
در مقاله های بعدی به توضیح این دو گروه می پردازیم .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/21/%d8%b7%d8%a8%d9%82%d9%87-%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c/
No comments:
Post a Comment