Monday, January 30, 2017

فرش بافی راور ( استان کرمان )

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/CARPET1-1.jpg
راور

از شاخص ترین مراکز قالی شهری باف دراستان کرمان ، راور است که یکی از بخش های بچگانه شهرستان کرمان بوده و در شمال این شهر واقع شده است .

این شهر کوچک در کناره کویر لوت با تولیداتی نه چندان زیاد از نظر کمیت ولی بسیار با اهمیت از لحاظ کیفیت ، در فرش بافی ایران مطرح است و دست بافته های آن در بازار های داخلی و خارجی شهرتی بی مانند دارد تا آنجا که فرش های مرغوب کرمان را به نام راور کرمان می شناسند .

[caption id="attachment_2964" align="alignright" width="226"]فرش کرمان فرش کرمان[/caption]

قالی بافی در این منطقه در پی مهاجرت عده ای از قالی بافان کرمان به آن جا از اوایل حکومت قاجار ، حیاتی دوباره پیدا کرد .

در قالی های این بخش از استان کرمان آرامش و نظم بیشتری حاکم است و طرح ها از قاب های سنتی بیشتری نسبت به قالی کرمان برخوردارند . قالی های این بخش بسیار نادر و کمیاب هستند .

در روی آن ها خطوطی وجود دارد که به تناوب ترنج های تخم مرغی شکل به رنگ قرمز ارغوانی قرار گرفته است که یه به چندین دسته تقسیم شده و یا اینکه به نقطه هایی ختم می شود .

این نوع قالی های کرمان شباهت زیادی به قالی های قدیمی کرمان دارند و اختلافشان با آن ها فقط در این است که پرز آنها اندکی بلند تر بوده و بافت محکم تری دارند .

قالی های بافت جدیداین بخش نیز هیچ گونه تفاوتی با قالی های بافت کرمان ندارند .

در گنجینه فرش آستان قدس رضوی ، سه تخته قالی وجود دارد که بی شک در راور بافته شده است و تاریخ بافت این قالی ها  1282 هجری قمری است .

در واقع می توان گفت که در سال های اخیر بهترین فرش های مناطق کرمان در راور بافته می شود نه در کرمان و این امر موجب شده که تمام تکنیک ها یی که در کرمان در فرش بافی ، طراحی و رنگ رزی وجود داشته اند ، به راور منتقل شده و فرش این دو منطقه در کنار یکدیگر مطرح شوند .

 

تکنیک بافت فرش در راور

قالی راور گره دار و با گره هایی از نوع نا متقارن ( فارسی ) می باشد که همانند کرمان دو پود است و کیفیت بافتی بسیار مرغوب دارد .

این قالی ها معمولا  60 ؛ 70 ؛ 80 ؛ 90 جفت به بالا بوده است  ، اما در حال حاضر فرش های 70 تا 90 جفت بیشتر رایج هستند دار های رایج دراین بخش ، دار عمودی گردان است .

در کارگاه های راور نام گوک از همه جا معروف تر و لطافت گوک راور از بقیه مناطق بیشتر بوده است .

رنگرزی در راور 100 در صد گیاهی نیست و از رنگ شیمیایی مناسب نیز استفاده می شود .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/30/%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%b1/

No comments:

Post a Comment