Sunday, January 29, 2017

سنسور کیلومتر چه کار می کند؟

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/sensor.jpg

وظایف سنسور کیلومتر


1 - مشخص نمودن سرعت خودرو توسط سنسور کیلومتر
2 - تثبیت کردن دور موتور در هنگام حرکت
3 - بهینه سازی پیشرانه خودرو
4 - کاهش نوسانات خودرو

سنسور کیلومتر بر پوسته ی گیربکس و روی دنده کیلومتر شمار گیربکس نصب می شود.

بررسی همه جانبه ی حجره نما در باب سنسور کیلومتر

ساختار داخلی
متشکل از یک شافت که با دنده کیلومتر ترکیب می شود. با گردش شافت خروجی گیربکس وو گردش پینیون دنده کیلومتر این شافت شروع به گردش کرده و با اثر الکترومغناطیسی هال کار می کند . به ازای هر 8 مرتبه گردش این شافت ، معادل 2 کیلومتر بر ساعت تولید فرکانس کرده ، به ECU ارسال می کند .

مدارهای الکتریکی :
متشکل از یک سوکت 3 پایه
پایه اول : تغذیه 12+ ولت ( از طریق رله دوبل )
پایه دوم : سیم اتصال بدنه
پایه سوم : ارسال سیگنال

شرح کار قطعه
این قطعه با گرفتن ولتاژ 12+ ولت از رله دوبل و پس از حرکت موتور و دوران پینیون دنده کیلومتر و چرخش شافت ، فرکانس های متناسب با سرعت اتومبیل را را می فرستد در نتیجه ECU متوجه سرعت خودرو می شود، و با استفاده از اطلاعات رسیده از این سنسور ، وضعیت پاشش سوخت خودرو را در سرعت های مختلف مشخص می کند .

روش های عیب یابی
در صورت خرابی این سنسور ، خودرو هنگام توقف آنی ، خاموش می کند و یا در سر بالایی و در هنگام دنده دادن معکوس ریپ می زند . و همچنین می تواند باعث از کار افتادن صفحه کیلومتر شمار یا خطا نشان دادن آن شود .و در بعضی خودرو ها این دیده شده که بیشتر از دور موتور 3 اتومبیل دیگر گاز نمی خورد.

روش تست قطعه

1 – با دستگاه دیاگ : سوکت دیاگ را به خودرو اتصال می دهیم . و وارد منوی کد خطاها می شویم و چک می کنیم که خطایی در مورد این سنسور در حافظه ECU ثبت شده یا نه . در صورت وجود خطا اگر ازنوع لحظه ای بود خطا را پاک می کنیم اما اگر از نوع دائمی بود ایتدا از محکم بودن و تمیز بودن سوکت سنسور مطوئن می شویم ، سپس خطا را پاک می کنیم . و بعد با خودرو مسافتی را طی می کنیم سپس مجددا کد خطاها را چک می کنیم . اگر پاک نشد سنسور خراب است .
برای اطمینان بیشتر از دقت کار سنسور ، دستگاه دیاگ را داخل خودرو برده و با سرعت های مختلف خودرو را حرکت می دهیم اگر سرعت ثبت شده در منوی پارامترهای دستگاه در قسمت سرعت خودرو ، مطابق سرعت کیلومتر شمار و سرعت واقعی اتومبیل بود ، سنسور درست کار می کند .
هرگاه کیلومتر شمار خودرو از کار بیفتد و عیب های گفته شده در بالا به وجود بیاید سنسور خراب است . همچنین شلاق زدن عقربه کیلومتر شمار نشان از خرابی سنسور دارد .

2 – تست ولتاژی : در صورت خرابی قطعه ، سوکت آنرا جدا کرده خودرو روشن می کنیم دوسر پروب ولت متر را به پایه های 1 و 2 سوکت دسته سیم اتصال می دهیم . ولتاژ باید 12+ ولت باشد اگر نبود باید مسیر برق را تا رله دوبل چک کنیم .

3 – تست اهمی : چک کردن سیم پایه سوم تا پایه ECU ( طبق نقشه خودرو مربوطه ) توسط اهم متر . باید مقاومت آن کمتر از 1 اهم باشد در غیر این صورت مسیر ایراد دارد .

4 – تست دنده کیلومتر گیربکس : سنسور سرعت را از جای خود باز کرده ، زیر چرخ محرک خودرو جک می زنیم . خودرو را دنده یک گذاشته و گاز می دهیم تا پینیون دنده کیلومتر شروع به گردش کند اگر حرکت کرد که هیچ در غیر این صورت ایراد را در دنده کیلومتر گیربکس جستجو می کنیم . سپس سنسور را از نظر سلامت پایه شافت ورودی سنسور بررسی می کنیم اگر سالم بود ایراد از سنسور سرعت است .

سرویس قطعه
سوراخ کناری سنسور سرعت باید با چسب مزدا آب بندی گردد یا با استفاده از درپوش مناسب این عمل صورت گیرد. همچنین قطعه باید از نظر آغشته نبودن به روغن نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/29/%d8%b3%d9%86%d8%b3%d9%88%d8%b1-%da%a9%db%8c%d9%84%d9%88%d9%85%d8%aa%d8%b1-%da%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%af%d8%9f/

No comments:

Post a Comment