Monday, January 30, 2017

بنسای , طبیعت را به خانه ات بیاور

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/sh-5.jpg

درخت های مینیاتوری بونسای - بنسای – بنزای


شاید از کنار نام های بنسای - بنزای - بونسای و در فارسی دارسان به سادگی رد شویم و به آن ها به چشم یک گیاه مانند همه ی گیاهان دیگر نگاه کنیم. اما اینگونه نیست. پرورش و پیراستن درخت های مینیاتوری هنری است بسیار بالا تر از نگه داری و پرورش گل و گیاه معمولی. چرا که در این زندگی پر از دغدغه و شلوغ این روز های انسان ها با پرورش این گونه های گیاهی کم ترین کاری که بشر توانسته بکند این است که طبیعت را به محیط پیرامون خود در چند متری اش, به منزل آورده است.

بنسای

بونسای یا دارسان همان گیاهان یا درختان گلدانی و اغلب آپارتمانی هستند که به نحوی پیرایش می شوند که پاکوتاه شوند. به طوری که تا سنین 100 تا 200 سالگی به ارتفاعی نهایتا در حدود 30 تا 60 سانتی متر برسند. از آن رو که آرایش گیاه به شکل بونسای به صورتی است که نوعی تقلید از درخت واقعی در مقیاس کوچک است, فرهنگستان زبان فارسی برای این واژه, یعنی بونسای, برابر فارسی دارسان (به معنای همانند دار و درخت) را در نظر گرفته است و برگزیده است.

فرهنگ ژاپن و چین , بالاخص ژاپن در اصول فنگ شویی و نیز در آفرینش چشم انداز فضای سبز در این است که بتوانند کل طبیعت را به طور یکپارچه و یکجا به باغ و محیط زندگی خود وارد کنند.

بنسای

بنسایی نوعی هنر در شاخه ی باغبانی است که از ایام قدیم در چین و ژاپن مرسوم بوده است. اگر از لحاظ لغوی بخواهیم مورد کنکاش قرار دهیم بن به معنی بشقاب و یا سینی است و سای به معنی کشت و کار و بنسای را کاشته شده در سینی معنی کرده اند؛ اما باید توجه داشت که نه هر گلدان و یا هر گیاهی. پاکوتاه کردن یک درخت و پیرایش آن به صورت بنسای و کاشت آن در گلدان کوچک نیازمند هرس و نوع خاصی از نگهداری است که با دیگر درختان و گیاهان متفاوت است.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/31/%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%86%d8%b3%d8%a7%db%8c/

No comments:

Post a Comment