Monday, January 30, 2017

معرفی کلی قالی کرمان

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/ghali-kerman-1.jpg

قالی کرمان


 

قالی کرمان تصویر جاودانه فردوس است . باغ هایی سرتاسر پوسیده از گلهای متنوع رنگی بر زمینه هایی که زیر انبوهی از شکوفه ها ، برگ ها ، پرندگان ، چرندگان و آبزیان که در کنار یکدیگر در صلح و دوستی به سر می برند پنهان شده اند .

زمینه هایی به رنگ های سرمه ای ، قرمز ، سبز و گاهی قهوه ای یا کرم .

[caption id="attachment_2912" align="alignright" width="240"]قالی کرمان قالی کرمان[/caption]

حضور زنده ی رنگ های بنفش ، صورتی و آبی آسمانی در کنار انواع سبز ، قرمز و خاکی چنان حیاتی به فرش بخشیده است که گویی بهار لبخند می زند .

عدم رعایت تقارن های طرح و رنگ موجب شده است که باغ ، بوستان ، گلستان یا بهارستانی که بر پهنه فرش به تصویر کشیده شده است ، ملموس تر شود و در عین بهره بردن از طرح ها و نقشمایه های حتی استیلیزه شده و انتزاعی ، احساس گردش در یک بهشت دنیایی را به بیننده القا کند .

قالی کرمان در طرح ها و ابعاد بسیار متنوع و رنگارنگ  ، از دل تاریخ ایران تا این زمان راه طولانی و پر شیب و فرازی را پیموده است ؛ راهی که بسیار اوقات سربلندی و سرافرازی در ایران و حتی جهان را برای آن به همراه داشته است .

فرش کرمان با هر سلیقه و فرهنگی همراه می شود و در عین منحصر به فرد بودن ، متعلق به گروه و یا طبقه خاصی از اجتماع نیست .

تنوع کیفیت ، ابعاد ، اندازه و انواع بافت ها با کار برد های متنوع ، این ویژگی را به فرش بخشیده که گاه بر کف تالار یک کاخ ، یک مسجد ، مهمانپذیر یک سرای اشرافی و یا اتاق نشیمن یک خانه معمولی باشد .

گاه بر مبلمان یک اتاق کار رسمی و گاه بر دیوار یک موزه ی تاریخی ، گاه راهرو های یک مجموعه بزرگ ساختمانی رسمی و اداری و گاه در راهرو یک خانه قدیمی در انتهای یک کوچه خاکی گسترده شود ؛

و نیز همزمان در خانه و ساختمان های محافل رسمی اروپایی و آمریکایی پهن می شده است ... تا آنجا که نماد فرش ایرانی در دنیا تا چند دهه پیش فرش کرمان بود و نمایانگر پاره ای از هویت و شاخصهای فر هنگی این مرز و بوم .

قالی بافی در کرمان پیشینه ای کهن دارد . استناد به مدارکی از جمله « تاریخ عالم آرای عباسی » و سفرنامه « شاردن » نشان می دهد که در دوران صفویه به طور قطع کرمان یکی از مراکز مهم قالی بافی بوده و نمونه های بسیار زیبای قالی کرمان از آن دوران در موزه های سراسر دنیا پراکنده است .

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/30/%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%a9%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86/

No comments:

Post a Comment