Tuesday, January 24, 2017

نقش قالی های ایرانی

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/photo_2016-08-14_11-48-06-1024x1024.jpg

طرح قالی های ایرانی


نقش های دلپذیر و طرح های بی مانند و متنوع برروی قالی های ایرانی از عوامل با اهمیت و در خور توجه است  که شهرت قالی های ایرانی را جهانی کرده است  .

 

[caption id="attachment_1996" align="alignright" width="300"]نقش ایرانی نقش ایرانی[/caption]

هر تخته فرش ایرانی دارای طرح و نقش مخصوص به خود است و با فرش های دیگر متفاوت است به طوری که هزاران طرح زیبا و دلنشین در میان قالی های ایرانی می توان یافت که هر کدام طرح و نقش خاص خود را دارد.

 

طراحان با ذوق این مرز و بوم  با دیدن نقش قالی های اقوام مهاجر و درایت خود توانسته اند قالی هایی با طرح های تلفیقی و خاص تولید کنند و توانسته اند هنر نقش قالی ایران را آنچنان می بینیم به پیشرفت قابل توجهی  برسانند .

 

قالی افسانه ای ایران با هوش و درایت همین  طراحان ، رنگ رزان و ذوق و سلیقه ی بافندگان به سرانجام رسیده است .

 

طراحان هنرمند ایرانی  گاهی با ترسیم نقش های سمبلیک و نمادین مانند انواع اسلیمی قصد و هدف خود را  در طرح های قالی انعکاس می دهند  و جانوران افسانه ای و حقیقی چون اژدها ، فیل و مار را با این شکل ها طراحی می کنند .

 

گاهی اوقات امکان دارد با دقت در زمینه فرش متوجه شویم که  طرح های گل و گیاه به کار رفنه در زمینه فرش تفاوتی با گیاه اصلی دارد  ولی با مختصر دقتی گل های انار ، سوسن ، نرگس ، صدتومانی ، محمدی ، تاج الملوک و مینا و درخت های بید ، نخل و سرو و مانند آن در متن فرش می توان تشخیص داد .

طرح های جالب قالی های ایرانی سالیانه ساله که مورد قبول علاقه مندان فرش است و امروزه اکثر مراکز قالی بافی دنیا فرش های خود را با الگو گیری از طرح و نقش های قالی  ایرانی می بافند.

بافنندگان ایرانی  کوشش چندانی نیز در ارائه طرح های جدید معمول نمی دارند . زیرا به بهترین آنها دست یافته اند .

 

به استثنای طرح های منظره ای و چهره بافی بیشتر فرش های ایران به صورت متقارن است و در بیشتر حالات طرح کامل یک فرش ، تکرار یک چهارم سطح آن است .

به طور معمول بیشتر فرش های ایران حاشیه دارند که تعداد و ابعاد آنها بسته به منطقه های گوناگون فرش بافی تغییر می کند و تعداد آنها 3 تا 6 و گاهی نیز تا 15 ردیف می رسد.

 

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/24/%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/

No comments:

Post a Comment