Tuesday, January 24, 2017

انواع طرح های مرسوم در قالی بافی ایران «درخت و بته» ( قسمت سوم )

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/01/1660.jpg
 

طرح درختی


 

[caption id="attachment_2113" align="alignright" width="238"]درختی درختی[/caption]

در طرح درختی و امثال آن از یک سری عناصر تشکیل دهنده ی مشخص مانند : اشکال درختان و شاخ و برگ ها و بوته ها که از ارکان اصلی طرح های درختی هستند ، تشکیل تشکیل شده اند .

طرح درختی حیوان دار:


گاهی مابین دی شاخ و برگ های درختان چرنده ها و همچنین در پایین طرح درخت حیواناتی دیده می شود که در این صورت به این نوع طرح فرش ، طرح درختی حیوان دار می گویند .

طرح درختی شکارگاه :


گاهی در طرح درختی در پایین درخت شکارچینانی سواره بر اسب و پیاده دیده می شوند که در این صورت به این نوع طرح ، طرح درختی شکارگاه می گویند .

طرح درختی سبزی کار ( آب نما )


امکان دارد در نوعی از فرش طرح درخت در میانه فرش به برکه آبی که در اکثر مواقع به رنگ فیروزه ای است بر بخورید که این طرح را طرح درختی سبزی کار ( آب نما ) می گوییم .

 

گاهی  در حالت آب نما  از شکل درختی در طرح نشانه ای نیست بلکه شاخه ها و ساقه های پر گل درختان هستند که عناصر غالب و اصلی طرح را تشکیل می دهند .

طرح درختی سبزی کار یا همان طرح آب نما  از طرح های معروفی است که در حدود یک قرن پیش از ناحیه راور کرمان راهی  به درون مجموعه ی طرح های زیبا ی فرش ایران یافت

بافندگان کاشان ، اصفهان ، تبریز ، قم و تهران به طرح درختی اقبال فراوان دارند . ناگفته نماند که تصویر و نقش درخت در فرش را بسیاری از کشور های اروپایی بسیار علاقه دارند و آن را  به فال نیک گرفته و آن را نشانه ای از تداوم عمر و خوشبختی و سعادت در زندگی  می دانند .

 

طرح بته ای


 

[caption id="attachment_2115" align="alignleft" width="300"]بته بته[/caption]

طرح بته ای در قالی یکی از موفق ترین و پر طرفدار ترین نقش های قالی در ایران است ، بافت این فرش علاوه بر ایران در کشور هند هم طرفدار های خاص خودشو دارد .

 

شکل بته در طرح های فرش به گونه ها و اندازه های مختلف به چشم می خورد  گاهی چنان بزرگ که چند تایی از آن برای پوشش سطح فرش کفایت می کند

ولی در بیشتر موارد به اندازه های کوچک و ردیف های موازی در متن فرش و یا به دنبال یکدیگر در حاشیه ی قالی دیده میشوند .

گاهی در سبک شاخه شکسته ولی اغلب درسبک منحنی به سرانگشت طراح قالی می آید . اغلب در فرش های کرمان ، همدان ، کاشان ، سرآباد و قم آن را می یابیم .

معروف ترین طرح های بته ای عبارت اند از :
  • بته جقه یا بته مادر بچه

  • بته ترمه ای

  • بته سر آبادی

  • بته میر

  • بته افشار

  • بته قلمکار اصفهانی

  • بته کردستانی ( هشت پر)


منبع :افسانه جاودان فرش ایران
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/01/25/%d9%82%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d9%81%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%d9%88-%d8%a8%d8%aa%d9%87-%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%b3%d9%88%d9%85/

No comments:

Post a Comment