Saturday, July 22, 2017

معرفی و بررسی آسا B50 F

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/asab50f.jpg
کمپانی FAW (FIRST AUTOMOTIVE WORK CAR) به عنوان یکی از قطب های اصلی خودرو سازی در چین با تولید بیش از سه میلیون خودرو در سال تولیدات گسترده ای را در سراسر جهان به خصوص ایران عرضه می کند. این کمپانی همکاری های زیادی را با شرکت های مطرحی چون فولکس واگن ، مزدا و جنرال موتورز آمریکا دارد. در سال گذشته این خودروساز محصولات خود را به بیش از هفتاد کشور جهان صادر کرده است. یکی از این خودرو ها که به کشور ما هم صادر شده است سدان آسا B50 F می باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این خودروی چینی بپردازیم.

طراحی آسا B50 F

با یک بررسی اجمالی بر سیر محصولات چینی درخواهیم یافت که در طی چند سال اخیر طراحی بدنه در این خودرو ها با پیشرفت چشم گیری همراه بوده است. اگر بخواهیم ریزبینانه تر به این موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت که این امر تنها با همکاری شرکت های بزرگ میسر شده است. می توان طراحی های زیبایی را در خودرو های جدید چینی مشاهده کرد که مدیون این همکاری هاست. آسا B50 F هم بر طبق همین قضیه طراحی و تولید شده است.آسا B50 F

نمای روبرویی آسا B50 F طراحی شلوغی ندارد. این نما متشکل است از یک جلو پنجره ی چند ضلعی عریض که احساس خوبی را به بیننده منتقل می کند. در نقطه ی روبرو با طراحی پیچیده ی چراغ های نسبتا بزرگ آن طرف هستیم که نمای مدرنی را به آسا B50 F داده است. جالب اینجاست که این طراحی در فیس لیفت یا نمونه ی دوم این خودرو به شکل بسیار بهتری در نظر گرفته شده است و باعث در هم آمیختگی خط و خطوط جذابی شده است که طرحی نو و مدرن به آسا B50 F داده است. طراحی این خودرو در سپر جلو با نور افکن های بزرگ ذوزنقه ای ساختاری کلاسیک گونه به آسا B50 F بخشیده است. آسا B50 F نسلی از خودرو های چینی است که نسبت به مابقی چینی های بازار خودرو یک آسیایی متفاوت و قدرتمند می باشد.

آسا B50 Fدر نمای جانبی اما نکته ی جالبی به چشم می خورد و آن چیزی نیست به جز خط شانه ای که از کناره های دستگیره در جلو تا گلگیر عقب و نزدیک به چراغ های خطر پیشروی می کند به موازات همین خط ، خط دیگری نیز وجود دارد که در موتور را به در صندوق عقب می رساند.

در نمای عقب آسا B50 F طراحی بسیار ساده و بدون پیچیدگی ای را ملاحظه می کنیم که بر پایه بزرگی صندوق و چراغ های عمودی آن استوار است. در این قسمت است که تفاوت بسیار بزرگ طراحی آسا B50 F با سایر خودرو های آسیایی ملاحظه می شود. طرحی که در این قیمت می بینیم بیشتر به نمونه های اروپایی و آمریکایی شباهت دارد.

آسا B50 Fنشان بسترن بر روی صندوق آسا B50 F به همراه کمان منحنی شکل در نزدیکی لبه بالایی صندوق مشاهده می شود.

در بیخش زیرین سپر بزرگ و گوشتی آسا B50 F دو خروجی اگزوز ملاحظه می شود ولی در طراحی مانور خاصی روی آن داده نشده است گویا خودروساز  مربوطه نیازی به بزرگنمایی این ویژگی یعنی اگزوز دوگانه نداشته است و هم چنین سر اگزوزی های کرومی با حالت اسپورت را در نظر نگرفته اند.

آسا B50 Fفضای داخلی آسا B50 F

دستیابی به یک طراحی داخلی زیبا و رسیدن به کابینی که دلپسند باشد این روز ها چندان کار دشواری نیست مخصوصا برای خودرو های چینی که معمولا از ایده های کپی استفاده می کنند. چرا که بسیاری از خودرو سازان به تکنولوژی ها و هنر لازم جهت طراحی زیبا دست یافته اند و همین امر ساخت خودرو های چینی را ساده می گرداند.

نکته ای که طراحی داخلی آسا B50 F با سایر خودرو های چینی متفاوت می گرداند کیفیت مواد استفاده شده در کابین این خودرو می باشد. اولین چیزی که با نشستن پشت فرمان این خودرو نظر شما را جلب می کند حالت اسپورت و زیبای مجموعه ی کیلومتر و پشت آمپر این خودرو می باشد. قرار گیری دو عقربه ی دور موتور و سرعت اتومبیل در حالتی مایل نسبت به هم قرار گرفته اند که حسی همانند تماشای ساعت های لوکس و قدیمی را القا می کند. این طراحی بسیار متفاوت است از پشت آمپر های مسطح و LED سایر رقبای آسا B50 F مه سبب تمایز و لوکس بودن آن شده است.

طراحی داشبورد هم زیباست و در ساخت آن از متریال با کیفیتی نیز به کار رفته است که در مقایسه با رقبای هم رده و هم قیمت خود بسیار بهتر می باشد در واقع این داشبور حالت پلاستیکی ندارد و به شکل فوم نرم و با کیفیت می باشد.

سایر قسمت های کابین داخلی این خودرو نظیر قطعات پلاستیکی درون در ها یا قطعات سازنده ی سیستم تهویه مطبوع و ... از پلاستیک نسبتا با کیفیتی برای ساختشان استفاده شده است.

آسا B50 Fفضای کابین آسا B50 F یک فضای بسیار بزرگ و وسیع است. در واقع این خودرو را از نظر فضای کابین می توان با سدان محبوب نیسان ماکسیما مقایسه کرد. این طراحی سبب شده است تا 4 یا 5 سرنشین به راحتی بتوانند در آسا B50 F بنشینند و با طراحی و ساختی که صندلی های چرم مصنوعی این خودرو دارند بتوانند در مسافت های طولانی نیز احساس راحتی داشته باشند البته این کار توصیه نمی شود. همه ی این فاکتور هایی که در طراحی کابین ذکر شد نشان دهنده ی التفات و توجه بسیار زیاد خودروسازان به این امر می باشد.آسا B50 F

نکته ی دیگر متمایز کننده ی آسا B50 F نسبت به سایر خودروهای چینی هماهنگی بسیار بالای اجزای داخلی این خودرو چه از نظر طراحی و چه از نظر مواد سازنده می باشد. چرا که در بسیاری از خودرو های چینی موارد قابل مشاهده از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند اما در قسمت های دیگر نظر داخل داشبورد و سایر قسمت های دور از دید از پلاستیک های بسیار بی کیفیت و با قیمت بسیار پایینی استفاده شده است که پس از مدتی استفاده از خودرو سبب به صدا افتادن قطعات و نهایتا کل کابین خودرو می شود. ولی در آسا B50 F با این مسئله روبرو نیستیم چرا که در تمامی قسمت ها مواد و طراحی مورد استفاده از هماهنگی برخوردار است.

آسا B50 Fویژگی های فنی آسا B50 F

آسا B50 F از روی پلتفرم نسل قبلی مزدا 6 ساخته شده است. سیستم انتقال قدرت آسا B50 F پیشرانه دوباره طراحی شده بر طبق یکی از پیشرانه های مزدا و جعبه دنده ی شش سرعته ی اتوماتیک ساخت کمپانی ژاپنی AISIN می باشد. ویژگی های مثبت این پیشرانه به همینجا ختم نمی شود و به حق باید از سیستم تعلیق بسیار خوب این خودرو نیز یاد شود.

فنر بندی جلو به شکل جناغی دوبل در نظر گرفته شده است که فنر لول و میل موج گیر نیز آن را همراهی می کنند. چرخ های عقب هم از سیستم چند اتصالی با آرایش E بهره می برند که در این کار میل تعادل و فنر لول هم در راستای افزایش پایداری خودرو کمک می کنند. به جرات می توان گفت که چنین سیستم تعلیق پیچیده و قدرتمندی کمتر در خودرو های چینی مشاهده شده است و این آرایش فنر بندی بیشتر یادآور بسیاری از خودرو های کره ای نظیر هیوندای الانترا می باشد.

شباهت ظاهری موتور بسترن و مزدا 6آسا B50 F


در پیشرانه آسا B50 F زنجیر تایم جایگزین تسمه تایم شده است به همین جهت به منظور کاهش سر و صدا و لرزش ناشی از آن آسا B50 F به سیستمی به نام NVH یا کاهنده ی صدا و لرزش مجهز شده است، سیستمی که توسط پورشه توسعه یافته است.

بازدهی پیشرانه ی آسا B50 F به لحاظ حجم موتور و قدرت خروجی از میزان قابل قبولی برخوردار است. موتور 1.8 لیتری آسا B50 F توان تولید نیروی 142 اسب بخاری و 172 نیوتن متر گشتاور را دارد. همانطور که ذکر شد گیربکسی شش دنده به علاوه یک دنده عقب آن از نسل گیربکس های اتوماتیک و تیپترونیک AISIN می باشد که تامین کننده اصلی گیربکس های تویوتا نیز می باشد.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : معرفی و بررسی سوزوکی گرند ویتارا [/fruitful_dbox]

ترمز های هر چهار چرخ ترمز های دیسکی می باشند و دارای کیفیت مناسبی می باشند. چرخ های این خودرو با سایز 16 اینچ و عرض 7 اینچ در ایران به وسیله ی بهمن خودرو به تایر های یزد تایر مجهز شده اند که کیفیت بهتری را نسبت به لاستیک های بی کیفیت چینی یافته اند.

امکانات رفاهی و ایمنی آسا B50 F

آسا B50 F مانند اغلب خودرو های چینی تست های تصادف و مربوط به ایمنی کشور سازنده را با موفقیت سپری کرده است. از آن جایی که این خودرو دارای پلتفرم مزدا 6 است می توان این توقع را داشت که ایمنی خوب و مطلوبی را در واقعیت هم به دست دهد. تجهیزات ایمنی آسا B50 F شامل 4 کیسه هوای جانبی ، شاگرد و راننده و کمربندهای ایمنی پیش کشنده می باشند. هم چنین آسا B50 F مجهز است به سیستم کروز کنترل و مجموعه های الکترومکانیکی ترمز گیری شامل ABS،EBD و TCS (ترکشن کنترل).

آسا B50 Fامکانات رفاهی قابل ذکر آسا B50 F شامل سانروف ، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو ، چراغ های هالوژنی در جلو ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، کانال هوا رسانی به سرنشینان عقب خودرو ، آینه ی فوتوکرومیک مجهز به قطب نما ، سنسور پارک ، دو مه شکن کی در جلو و دیگری در عقب ، دزدگیر به همراه ایمبولایزر ، آینه های بقل برقی و مجهز به گرمکن ، دارای سیستم صوتی MP3 با قابلیت اتٌال USB ، بلوتوث و AUX با شش بلندگو ، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها ، تنظیم برقی شش گانه صندلی راننده ، نشانگر دمای داخلی کابین و خارجی خودرو و صندلی های چرمی می باشند.

پشت فرمان

وقتی در یک خودرو شاسی درست انتخاب و طراحی شده باشد به تبع مابقی اجزا هم تا درصد بالایی در جای خود قرار می گیرند. این امر را بلافاصله پس از نشستن پشت فرمان آسا B50 F درخواهید یافت. ارتفاع صندلی های بسیار مناسب ، زاویه دید مناسب و سایر آیتم ها همگی نوید یک رانندگی خوب را با آسا B50 F به شما می دهند. در پشت فرمان آسا B50 F به همه ی ادوات و دکمه های بر روی داشبورد دسترسی کاملی خواهید داشت که رانندگی را به مراتب راحت تر می گرداند. صندلی ها از نظر جنس به کار رفته در ساخت آن ها و راحتی از خودرو های گران قیمت و کلاس بالا دست کم ندارند.

به هر حال پس از استارت زدن و روشن کردن خودرو پیشرانه ی 1.8 لیتری آن با صدای تقریبا واضحی روشن می شود. طراحی اهرم تعویض دنده آسا B50 F طرحی کلاسیک و خلبانی دارد. تعویض دنده به نرمی و راحتی انجام می شود. به هنگام ترمز به ویژه ترمز های ناگهانی بر خلاف اغلب خودرو های چینی گیربکس به خوبی عمل کرده و دنده ها را تا جای ممکن سنگین می سازد.

آسا B50 Fترمز گیری سنگین در این خودرو عملکرد بسیار مناسبی دارد و در آن اثری از قفل شدن چرخ ها و یا ایجاد حالت DIVE (شیرجه دماغه خودرو به سمت پایین )  دیده نمی شود. در طرف دیگر هم مقوله ی شتاب گیری خودرو است که با فشردن پدال گاز تاخیر چندانی برای شتاب برداشتن خودرو ملاحظه نمی شود. در مجموع همه ی اجزا خوب و حساب شده عمل می کنند. هندلینگ خودرو نیز با توجه به سیستم تعلیغ و فنربندی خودرو به نظر می رسد که نتیجه ی مطلوبی را در پی داشته باشد.

آسا B50 Fتایر های تقویت شده ی یزد تایر در زیر این خودرو طبق آزمایشات انجام شده عملکرد بسیار بهتری را نسبت به نمونه های فابریک بسترن (ساخت شرکت وانلی چین) به ثبت رسانده است. این تایر ها تاثیر مثبت و به سزایی را در جهت افزایش چسبندگی خودرو به زمین داشته است که در کنترل و هندلینگ بیشتر و بهتر هم بی تاثیر نیست.

قیمت و شرایط بازار آسا B50 F

شرکتی که واردات این خودروی چینی را به عهده دارد گروه بهمن خودرو می باشد که نمونه اول آن را با قیمتی در حدود 72.5 میلیون تومان به بازار عرضه کرد اما برای خرید خودرو ی چینی آسا B50 F اخیرا قیمتی در حدود 75 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است و زمزمه هایی نیز وجود دارد که ممکن است قیمت این خودرو تا سقف 78 میلیون نیز پپیشروی کند.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/22/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a2%d8%b3%d8%a7-b50-f/

No comments:

Post a Comment