Monday, July 3, 2017

راهنمای خرید مانیتور - مقایسه مانیتور ها از قدیم تا امروز

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/moghayese-monitor.jpg
مانیتور یا نمایشگر کامپیوتر مهم ترین عضو از دستگاه های خروجی می باشد که وظیفه ی نمایش تصویری اطلاعات را به عهده دارد. مانیتورها دارای انواع مختلفی می باشند. این ها می توانند مانند تلویزیون ها رنگی و یا تک رنگ باشند. مقایسه مانیتور ها مقوله ای طولانی است که به طور خلاصه در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد تا یک دید کلی در خصوص نمایشگر ها به شما بدهیم تا هنگام تهیه ی مانیتور های نو و یا خرید مانیتور دست دوم مشکلی برای خرید نداشته باشید.

ابتدایی ترین مانیتور ها ، مانیتور هایی بودند که در سیستم های تک رنگ در محیط Dos استفاده می شدند و معمولا دارای صفحه هایی بودند که متشکل از 25 سطر و 80 ستون می شدند که در هر ستون تنها یک کاراکتر تایپ می شد. به این ترتیب که با تایپ کردند هر کاراکتر ، آن در صفحه نمایش ظاهر خواهد شد.

دسته ای دیگر از مانیتور ها هستند که در لپ تاپ ها و کامپیوتر های قابل حمل استفاده می شوند. این مانیتور ها تحت عنوان مانیتور های تخت نامیده می شوند. در مقایسه مانیتور های این دسته با سایر مانیتور ها، میزان قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی شده است. چرا که در کامپیوتر های قابل حمل به دلیل این که به برق متصل نیستند باید بهینه سازی انرژی در نظر گرفته شود.

مختصر توضیحاتی در حوزه ی فنی و آشنایی با عباراتی مثل پیکسل ، رزولوشن ، وضوح تصویر و ... شما را در امر مقایسه مانیتور ها به شکل هر چه بهتر یاری می کند. همه ی تصاویر ، کاراکتر های گرافیکی ، علائم و غیره از نقاط بسیار کوچکی به نام پیکسل به جهت نمایش در صفحه مانیتور ساخته می شوند. کیفیت تصاویری که به کاربر ارائه می شود در وهله ی اول به سخت افزار و طراحی قطعات سیستم مربوط است و در درجه دوم به اندازه و تراکم نقاط یاد شده یا همان پیکسل ها ربط پیدا می کند. هر چه تراکم تعداد پیکسل های موجود در ماتریس کراکتر بیشتر باشد وضوح تصاویر و این کاراکتر ها بیشتر خواهد شد. مثلا 800*600 یا 768*1024.

انواع مانیتور ها

در مقایسه مانیتور ها آن ها را به سه دسته تقسیم می کنند:

  1. مانیتور های لامپ تصویری یا CRT

  2. مانیتور های LCD

  3. مانیتور های LED

CRTمقایسه مانیتور ها

مانیتور های CRT یا لامپ تصویری بازار بسیار پر رونقی در سال های گذشته داشتند. این مانیتور ها در ابتدای امر با سایز های 12 و 14 اینچ وارد بازار شدند و پس از مدتی نمونه های 15 و 17 اینچی آن ها نیز در بین کاربران شایع شد. اکنون می توان مانیتور های CRT 17 اینچی را رایج ترین این مانیتور ها در بین کاربران دانست. در حال حاضر نمونه های 19 ، 21 و 22 اینچی هم در بازار ساخته شده است اما با توجه به این که امروزه بازار این گونه مانیتور ها با عرضه تکنولوژی های جدید به کل رو به فراموشی است و تنها می توان به بازارهای دست دوم مانیتورهای CRT برای خرید این مانیتور ها سر زد. صفحه نمایش این مانیتور ها به دو صورت محدب و تخت می باشند که البته نوع تخت آن طرفداران بیشتری دارد. این مانیتور ها دارای اندازه و وزن بالایی می باشند.

LCDمقایسه مانیتور ها

LCD ها دسته ی بعدی مانیتور ها را تشکیل می دهند. این ها مانیتور های بسیار باریکو بدون لامپ تصویری هستند که تنها حدود 4 سانتی متر ضخامت دارند. نام دیگر LCD ها مانیتور های کریستال مایع می باشد چرا که این نمایشگر ها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع به وجود آمده اند. این مانیتور ها فقط در صورت مشاهده از زاویه مستقیم تصویر خوبی را نمایش می دهند.

LCD یا همان کریستال های مایع به آن دسته از موادی گفته می شود ماهیتا دارای خاصیت مایع - جامد می باشد. یکی از ویژگی های این مواد تغییر موقعیت مکانی آن ها به نسبت ولتاژی است که به آن ها اعمال می شود. در مقایسه مانیتور ها ، LCD ها به نسبت CRT ها دارای پیچیدگی های خاصی در ساخت می باشند و از تکنولوژی های بیشتر و جدید تری در طراحی آن ها استفاده شده است.

LCD ها معمولا به لوله های فلورسنتی که در قسمت بالا ، کنار و گاهی پشت آن هاست روشنایی می یابند و یک صفحه ی سفید که وظیفه ی پخش نور را بر عهده دارد این اشعات را به طور مستقیم و یکنواخت پخش می کند تا نهایتا یک تصویر مناسب جهت نمایش بدست آید. گفتنی است عملکرد این صفحات و سیستم پخش تصویر در LCD ها بسیار پیچیده می باشد.

صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lamp برای نور زمینه استفاده می کنند.

LEDمقایسه مانیتور ها

در مقایسه مانیتور ها LED ها شباهت بسیاری با LCD ها دارند.در نمایش تصویر در این مانیتورها از دیود های نوری استفاده می شود. در واقع همانطور که از اسم این دستگاه ها مشخص است (LED : Light Emitted Diode)، اینجا دیودهای تولید کننده ی نور وظیفه پخش تصاویر را بر عهده دارند. دیود های امیتد در دسته ی دیود ها قرار می گیرند و اگر بدانید متوجه هستید که دیود ها مواد نیمه هادی هستند و کاربردشان بر اساس همین خاصیت است که معنا می یابد. تفاوتی که عبور جریان الکتریکی در نیمه هادی LED ها وجود دارد این است که آن ها مقدار انرژی را به صورت نور پس می زنند.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : تفاوت بین مانیتورهای CRT و LCD [/fruitful_dbox]

LED ها نامی آشنا برای همه هستند ، این لامپ های نورانی کوچک تا دهه های گذشته تنها قادر به تولید نور های آبی ، قرمز و سبز بودند و همین امر کاربرد آن ها را محدود کرده بود. اما با ورود LED های جدید آبی رنگی که اخیرا وارد بازار شده اند نور سفید با هاله ای از نور آبی تولید می شود که طیف رنگی را بسیار گسترده کرده است.

مقایسه  مانیتور ها LCD و CRT

در مقایسه مانیتور ها LCD و CRT روشنایی صفحات و وضوح تصویر به میزان قابل توجهی از هم متفاوت اند. به گونه ای که روشنایی LCD ها 2 تا 4 برابر مانیتور های CRT می باشد و این در حالی است که وضوح تصویر در مانیتور های CRT به همین نسبت از مانیتور های LCD بیشتر است. زاویه دید در مانیتور های لامپ تصویری وضعیت مناسب تری را نسبت به LCD ها دارد. زاویه دید در این مانیتور ها بیش از 150 درجه است و این زاویه در LCD ها از 90 درجه تجاوز نمی کند. امواج مغناطیسی نظیر گوشی موبایل و آهن ربا روی مانیتور های CRT خلل ایجاد می کند ولی بر روی مانیتور های LCD بی اثر هستند. به علت طراحی و نحوه ی ساخت این مانیتور ها ، دسته ی CRT در مرکز و LCD ها در گوشه ها و اطراف روشن تر هستند.مقایسه مانیتور ها

CRT ها در ارائه ی رنگ های قابل دریافت توسط چشم قدرت و انعطاف پذیری بیشتری دارند و همچنین به نسبت LCD ها دارای کیفیت رنگ و خلوص بالاتری می باشند. یکی از بزرگترین اخلالاتی که در LCD ها شایع است ایجاد پیکسل سوخته بر روی صفحه است که راهی برای تعمیر آن وجود ندارد. در این طرف هم بزرگترین ایراد CRT ها لرزش تصویر در آن هاست که البته در صورت تنظیم مانیتور بر روی فرکانس های 85 هرتز و بالاتر تا حد زیادی رفع می شود. در مقایسه مانیتور ها از حیث مصرف برق LCD ها با اختلاف زیادی بهینه تر می باشند.

تفاوت بسیار فاحش دیگر در مقایسه مانیتور ها وزن آن هاست. CRT ها نسبتا سنگین هستند و گاها از 10 تا 15 کیلوگرم هم می رسند ، این در حالی است که LCD ها تنها در حدود 2 تا 3 کیلوگرم وزن دارند و البته جای بسیار کمتری را اشغال می کنند. گفتنی است که مانیتور های LCD علاوه بر این که گرمای کمتری را تولید می نمایند آثار تخریبی کمتری را بر روی چشم می گذارند و خطرات شایعی که از گرمای زیاد مانیتور های CRT و انتشار گازهایی به واسطه این گرما تولید می شدند را ندارند. گاز هایی که برای انسان ها و محیط زیست به خصوص سلامت لایه اوزون بسیار مضر است.


مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/03/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%88-%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d9%87%d8%a7/

No comments:

Post a Comment