Saturday, July 15, 2017

راهنمای خرید خودروی دست دوم - مقایسه تیبا و روآ

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/moghayese-roa-tiba.jpg
اگر بخواهیم بازار خودروی ایران را بررسی کنیم می توان گفت در حال حاضر هیچ خودروی صفر زیر 20 میلیون تومانی در آن وجود ندارد. به همین علت است که کسانی با بودجه ی زیر 20 میلیون تومان مجبور هستند تا به خرید خودروی دسته دوم روی بیاورند.
در بازار خودروی دست دوم اگر با بودجه ی زیر 20 میلیون تومان به دنبال خودرویی مدل بالا و کم کارکرد هستید بهترین گزینه ی پیش روی شما پراید می باشد. پراید چه از نظر استهلاک و چه از نظر ارزانی و فراوانی قطعات و هم چنین هزینه های نگهداری پایینی که دارد گزینه ی بسیار مناسبی است. اما به هر جهت ممکن است از پراید خسته شده باشید و یا بر اثر ایمنی پایین این خودرو ، آن را مد نظر نداشته باشید و دنبال گزینه ی دیگری که کمی مناسب تر باشند بگردید.  این دو خودرو همان پژو روآ و تیبا از سایپا می باشد. مقایسه تیبا و روآ در ادامه شما را در خرید خودروی مورد نظرتان کمک خواهد کرد.

معرفی

پژو روآ را می توان نسخه بهبود یافته ی خودروی نام آشنای پژو آردی دانست که خود آن نیز تلفیقی از پژو 405 و خودروی قدیمی پیکان بود. این خودرو در سال 85 وارد بازار خودرو شد تا جای خالی خودروی ارزان قیمت پیکان را برای ایران خودرو پر کند تا این که در سال 88 نسخه ی بهسازی شده ی آن با نام روآی سال وارد بازار شد که با تغییراتی در تجهیزات فنی و موتوری همراه بود.

از طرف دیگر خودروی تیبا را می توان اولین خودروی تماما ملی گروه خودرو سازی سایپا دانست که ترکیبی که از پراید و ریو می باشد و در بسیاری از قطعات و تجهیزات با این دو خودرو مشترک می باشد. اما باید دید که در مقایسه تیبا و روآ این 405-پیکان است که بهتر عمل می کند یا پراید-ریو؟ با مقایسه تیبا و روآ با ما همراه باشید.
مقایسه تیبا و روآ مقایسه تیبا و روآ

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری روآی سال تا حد بسیار بالایی به پژو 405 شبیه است. به نحوی که تنها چشمان تیز بین طرفداران 405 قادر به تشخیص این تفاوت ها می باشند. البته این شباهت بسیار بالا به 405 را می توان از مهم ترین تغییرات روآی سال دانست. تنها تفاوت فاحشی که روآی سال با پژو 405 در طراحی ظاهری دارد مشکی بودن تمام سپر ها در این خودرو می باشد و حتی لوگو و نوشته ی عقبی نیز به همین رنگ در آمده اند.
مقایسه تیبا و روآ مقایسه تیبا و روآ

از طرفی با خودروی تیبا طرف هستیم که با یک طراحی جدید و نویی به بازار آمده است. این خودرو به لطف آیتم هایی نظیر سپر یکپارچه و همرنگ بودن آن با بدنه خودرو ظاهری تقریبا مدرن تر به خود گرفته است اگرچه طراحی عقب این خودرو همچین چنگی به دل نمی زند. اما از لحاظ استفاده از چراغ های کوچک مثلثی شکل و پروژکتور های دایره ای کوچک در جلو و هم چنین چراغ های کوچک در عقب از هماهنگی خوبی برخوردار است. به کلی اگر بخواهیم بگوییم در مقایسه تیبا و روآ این پژو روآ است که به رقم قدیمی بودن آن از طراحی مناسب تر و زیبا تری برخوردار است.
مقایسه تیبا و روآ مقایسه تیبا و روآ

طراحی داخلی

روآ در طراحی داخلی نیز همانند خودروی پژو 405 می باشد و از این نظر هم کاملا فرم آشنایی دارد. اما به رغم قدیمی بودن طراحی باز هم در این مقایسه تیبا و روآ این روآ است که از طراحی داخلی بهتری به خصوص در قسمت جلو داشبورد برخوردار است. جلو داشبورد این خودرو از جنس با کیفیت تری نسبت به تیبا ساخته شده است که آن چیزی جز پلاستیک نرم نیست و این در حالی است که جنس استفاده شده در تیبا پلاستیک خشک و بی کیفیتی است که از آن در فرمان و رودری ها نیز استفاده شده است. طراحی داخلی در تیبا با این خودرویی جدید است چنگی به دل نمی زند و با مقایسه تیبا و روآ به صورت حتی سر سری خواهید فهمید از همه نظر به خصوص جادار بودن ، خودروی روآ علیرغم قدیمی بودن گزینه ی بهتری است.
مقایسه تیبا و روآ مقایسه تیبا و روآ

تجهیزات

دو خودرویی که معرفی کرده ایم به عنوان ارزان قیمت های بازار معرفی شده اند. بنابراین نمی توان انتظار تجهیزات پیشرفته و زیادی را در آن ها داشت و باید به همان تجهیزات پایه ای این قبیل خودرو ها بسنده کرد. اگر بخواهیم به این موارد اشاره کنیم می توان گفت هر دو خودرو دارای شیشه بالابرهای برقی در جلو ، گرم کن شیشه عقب ، فرمان هیدرولیک ، تهویه مطبوع ، قفل مرکزی با ریموت ، دستگاه پخش سی دی ، ترمز های ABD می باشد. در تیبا یک چراغ پروژکتور کوچک نیز در جلوی خودرو تعبیه شده است که می توان در تجهیزات این خودرو آن را ذکر کرد. در مقایسه تیبا و روآ در بخش تجهیزات تقریبا می توان دو خودرو را در یک سطح در نظر گرفت.

پیشرانه

از دیگر تغییراتی که روآی سال نسبت به نسخه قبلی داشته است ارتقا پیشرانه آن بوده است. این موتور با نام G2 شناخته می شود و حجمی برابر با 1700 سی سی دارد که به میزان 100 سی سی افزایش حجم در آن مشهود است. در واقع این موتور همان موتور 8 سوپاپه OHV پیکان است که توسط ایران خودرو ارتقا یافته است تا نیرویی برابر 88 اسب بخار با گشتاور 140 نیوتون متر را تولید کند. هم چنین از مواردی که این خودرو را اقتصادی و مقرون به صرفه می سازد پایه گاز سوز بودن آن است که باعث می شود با سوخت گاز سازگاری بهتری داشته باشد. استاندارد آلایندگی این خودرو نیز به یورو 3 ارتقا یافته است.

مقایسه تیبا و روآدر طرف دیگر تیبا است که موتوری 1500 سی سی و 8 سوپاپه پیشرانه ای برابر با 80 اسب بخار با گشتاور 126 نیوتون متر را تولید می کند که این رقم حتی از موتور قدیمی و 40 ساله روآ نیز کمتر است. موتور تیبا در اصل همان موتور پراید است که توسط شرکت آلمانی EFV تقویت شده است و نسبت به آن 200 سی سی افزایش حجم داشته است و نسبت تراکمش هم بالا رفته است. البته گفتنی است که در نمونه های جدید این خودرو ، سایپا تا حدی پیشرانه ی آن را افزایش داده است و آن را به 87 اسب بخار رسانده است. در مقایسه تیبا و روآ 200 سی سی حجم کمتر موتور تیبا را نیز باید در نظر داشت که در کل می توان گفت در بخش موتوری کفه ی ترازو به سمت تیبا سنگینی می کند.

مقایسه تیبا و روآسواری

روآ به دلیل بهره گیری از اتاق پژو 405 سنگین تر است و در سرعت های بالاتر و در سر پیچ ها عملکرد بهتری را دارد. شتاب صفر تا صد این خودرو از سوی ایران خودرو 12.7 ثانیه اعلام شده است که در مقایسه با پژو 405 SLx و پژو پارس LX نیز شتاب بیشتری می باشد.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : ۶ دلیل برای این که خودروی تیبا نخریم! [/fruitful_dbox]

در طرف دیگر هم تیبا با شتاب صفر تا صد 12 ثانیه عملکرد تقریبا مشابهی دارد. اما به دلیل کوچکتر بودن و سبک تر بودن این خودرو از چابکی بیشتری نسبت به روآ برخوردار است. در مقایسه تیبا و روآ می توان گفت که تیبا در استفاده های شهری خودروی مناسب تری نسبت به روآ می باشد و این در حالی است که روآ در عملکرد های خارج از شهری و جاده ای و در سرعت های بالا عملکرد بهتری دارد.

اما اگر موشکافانه تر مقایسه تیبا و روآ را پیش بگیریم تفاوت کلیدی این دو خودرو را می توان در سیستم انتقال قدرت آن ها جستجو کرد. این به نحوی است که تیبا دیفرانسیل جلو و روآ دیفرانسیل عقب است که هر کدام به نوبه خود از مزایا و معایب خاصی برخوردارند.

مقایسه تیبا و روآطبق آمار اعلام شده از سوی سازندگان این دو خودرو ، در مقایسه تیبا و روآ در مقوله مصرف سوخت ، تیبا از وضعیت بهتری برخوردار است. تیبا در یک سیکل ترکیبی در هر صد کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف می کند و این در حالی است که این رقم برای روآ به 8.5 لیتر می رسد که اختلاف آن دو به وضوح مشخص است.

اما گفتنی است که به دلیل بزرگ بودن این خودرو ، روآ خودروی جادار تری نسبت به تیبا می باشد که در سفر های طولانی راحتی بیشتری را برای سرنشینان به همراه دارد.

هزینه های نگهداری این دو خودرو هم به نوعی در یک رنج طی می شوند. قطعات و لوازم هر دو خودرو به وفور یافت می شوند و قیمت پاینی نیز دارند چرا که این خودرو ها به پرفروش ترین ها یعنی پراید و پیکان بازمی گردند.

مقایسه تیبا و روآقیمت

پژو روآ آخرین نسخه خود را در سال 90 تولید و عرضه بازار کرد به همین جهت در مقایسه تیبا و روآ از نظر قیمت هر دو مدل را برای سال 1390 در نظر می گیریم.

هم اکنون در بازار یک خودروی روآ تمیز و به اصطلاح بدون رنگ مدل 90 و با کارکردی پایین در حدود 60 تا 80 هزار کیلومتر حدود 17 میلیون تومان معامله می شود در حالی که خودروی تیبا با همین شرایط قیمتی مشابه 17 تا 18 میلیون را دارد.

اغلب روآهای موجود در بازار از نوع دوگانه سوز می باشند که می تواند نقطه ی قوتی برای خرید خودرو با این شرایط باشد. البته گفتنی است که روآ در زمان تولید خود قیمت کمتری نسبت به تیبا در بازار داشت.

نتیجه

این دو خودرو را نمی توان انتخاب های ایده آلی برای خرید دانست اما در این بازه قیمتی می توان گفت که تقریبا بهترین گزینه های بازار برای بودجه زیر 20 میلیون تومان می باشند. اما با توجه به بررسی هایی که کردیم می توان گفت که پژو روآ با طراحی بهتر چه در داخل و چه در خارج ، کیفیت اجناس به کار رفته در ساخت خودرو ، اتاق جادار تر و ایمنی بالاتر خودروی بهتری نسبت به تیبا می باشد. دو عیب عمده را می توان به این خودرو وارد دانست که عبارت است از بازار فروش نامناسب و دیفرانسیل با کیفیت پایین که پس از مدتی به صدا می افتد.

دو نقیصه ای که یاد شد برتری انحصاری روآ را نسبت به تیبا مختل می کند و از طرف دیگر تیبا با چالاکی خود و استفاده های مناسب شهری و هم چنین مصرف سوخت پایین تر و بهتر شاید گزینه ای بهتر باشد. در نهایت باید گفت که اگر شما خانواده ای کم جمعیت دارید و این خودرو را برای مصارف شهری می خواهید تیبا گزینه ای مناسب تر است اما به منظور استفاده های برون شهری با جمعیت بیشتر ، روآ گزینه ی بهتری خواهد بود.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/15/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%aa%db%8c%d8%a8%d8%a7-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a2/

No comments:

Post a Comment