Monday, July 3, 2017

راهنمای کلی خرید پاور کامپیوتر

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/power.jpg
یکی دیگر از اصلی ترین اجزا تشکیل دهنده ی یک کیس کامپیوتر در هنگام خرید کیس دست دوم ، پاور می باشد که همانند مادربرد ، رم و کارت گرافیک نقش اصلی را در یک سیستم ایفا می کند . خیلی از افراد در هنگام خرید کامپیوتر و یا دست دوم وقتی به قسمت انتخاب پاور می رسند تصمیم می گیرند که اقدام به خرید پاور کامپیوتر ارزان قیمت می کنند و تصورشان این گونه است که کارت گرافیک و رم و مادررد را پر قدرت می خرند و یک پاور معمولی با قیمت مناسب بر روی سیستم نصب می کنند که این تصور به طور کلی غلط است پاور باید جز دسته ی قدرتمند تری ها باشد تا بتواند برق مورد نیاز برای اجزای سیستم را تامین کند .

در هنگام خرید کیس دست دوم بسیار دقت کنید و پاور آن را به خوبی بررسی نمایید تا از برند معتبری باشد در این مقاله ما به معرفی راهکارهایی برای انتخابی درست در هنگام خرید پاور کامپیوتر معرفی کرده ایم تا در هنگام خرید شما با اطلاعات کامل به انتخاب پاور مورد نیاز خود بپردازید .‌

1- بدانید به چند وات نیاز دارید

به طور کلی پاور هایی که توسط کمپانی های سازنده ی مختلف تولید می شود ، هر کدام دارای یک توان و قدرت می باشند که قدرت آن ها بر اساس Wat t معرفی می گردد .

اگر شما در هنگام خرید پاور کامپیوتر به اعداد و ارقام روی پاور دقت نمایید متوجه توان قدرت آن خواهید شد در حال حاضر پاور هایی که در بازار موجود می باشد توانی بین بازه ی ۲۰۰ وات تا ۱۸۰۰ وات می باشد که البته طبق گفته ی متخصصین این توان حداکثر توان پاور می باشد که در حالت معمولی و ایستا این عدد کمتر هم می باشد .

شما در هنگام خرید پاور کامپیوتر باید بدانید که به چه می زان می خواهید از سیستم خود استفاده کنید و میزان حدودی مصرف خود و توقع خود از سیستم و منبع تغذیه ی آن بدانید و سپس میزان وات پاور  را انتخاب نمایید البته خیلی بهتر است که شما در هنگام خرید پاور فقط زمان حال رو در نظر نگرید و آینده ی سیستم خود هم مدنظرتان قرار دهید به همین علت بهتر است در هنگام خرید پاور کامپیوتر مثلا اگر 400 وات مورد نیاز کار شما می باشد به جای آن یک پاور 800 واتی خریداری نمایید تا در آینده با تغییر فعالیت های شما با سیستم پاور قدرت مطلوبی را ارائه دهد .

خرید پاور کامپیوترنکته ی دیگری که باید بسیار به آن توجه کنید کارت گرافیک شما می باشد که کارت گرافیک سیستم شما چه میزان مصرف انرژی دارد زیرا همان طور که می دانید کارت گرافیک ها بیشترین سهم از مصرف برق را دارند پس در هنگام خرید پاور کامپیوتر اگر کارت گرافیک شما قوی است قطعا باید یک پاور پر قدرت خریداری نمایید .

در هنگام خرید کامپیوتر دست دوم و همچنین کامپیوتر نو بسیاری از افراد یک تصور غلط از میزان مصرف برق سیستم دارند و فکر می کنند که هرچه توان اعلام شده ی پاور بیشتر باشد مصرف برق بیشتری هم دارد باید گفت که این طرز تفکربرای محاسبه ی برق مصرفی یک سیستم اشتباه است و میزان برق مصرفی سیستم بستگی به میزان انرژی مورد میاز تک تک قطعات داخل سیستم دارد مثلا در کامپیوتری که قطعاتش مجموعا به 200 وات توان نیاز دارند، چه از یک پاور ۵۰۰ وات استفاده کنید و چه یک پاور ۱۰۰۰ وات، مصرف توان همان 200 وات است‌

2- کانکتورهای مورد نیازتان را شناسایی کنید

به صورت کلی درون یک سیستم قطعات به دو صورت متصل به برق می شوند ، قطعاتی که به صورت مستقیم و بی واسطه با یک کابل مستقیم به برق متصل می شوند و قطعاتی که برقشان از طریق اجزای دیگر تامین می شود .

قطعاتی که به طور مستقیم به پاور متصل می شوند دارای سوکت های مخصوص و یک کابل رابط می باشند که از این طریق به پاور متصل می شوند حالا نکته ی کار اینجاست که امکان دارد یک پاور و یا یک قطعه قدیمی تر باشد و سوکت ها و کابل های قطعه با پاور همخوانی نداشته باشد پس باید در هنگام خرید پاور کامپیوتر این نکته ر بسیار رعایت کنید و سوکت های قطعات سیستم و پاور را به خوبی بررسی نمایید که حتما با یکدیگر متناسب باشند .

مهم ترین قطعاتی که  برای اتصال به پاور باید بررسی شوند :

  • کانکتورهای برق مادربرد

  • کانکتورهای برق کارت گرافیک


کانکتورای برق مادربرد در بین متخصصین با دو اصطلاح شناخته می شود یکی ۴+۲۰ پین و دیگری  ۲۴ پین ؛ حالا شاید برایتان این سوال پیش آید ک منظور از این اصطلاحات چه چیزی می باشد ؟ منظور از کانکتور ۴+۲۰ پین، کانکتوری است که می‌تواند هم ۲۰ پین باشد و هم ۲۴ پین. در واقع آن چهار پین به صورت اضافه به ۲۰ پین قبلی ملحق می‌شوند تا یک کانکتور ۲۴ پین شکل بگیرد. باید بدانید که تمام مادربردهای جدید از کانکتور برق ۲۴ پین استفاده می‌کنند.

خرید پاور کامپیوتراما شرایط در کارت گرافیک ها کمی متفاوت است و معمولا در مدل های بیشتری تولید می شود اگر بخواهیم کارت گرافیک های شناخته شد و بیشتر مورد استفاده را بررسی کنیم به طور کلی به 6 پین و 8 پین تقسیم بندی می شوند البته برخی از کارت گرافیک ها هم هستند که بدون کانکتور مستقیم به اور انرژی خود را دریاف می کنند که این ها انرژی چندانی ندارند و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند اما اکنون شرکت های سازنده کارت گرافیک ایی جدی با مشخصه ی 2+6 پین تولید می کنند که در حقیقت یک کارت گرافیک شش پینه با دو پین اضافه می باشد که کنون در اکثر سیستم ها از این نوع استفاده می گردد شما با استفاده از این کارت گرافیک می توانید از شش پین استفاده نمایید و اگر بعد ها خواستید یک کارت گرافیک هشت پینه خریداری نمایید در همین کارت گرافیک خود دو پین اضافه دارید .

بعد از بررسی این نکات باید  به تعداد کانکتورهای Molex و SATA هم دقت کنید. این کانکتورها را برای اتصال هارددیسک، اس اس دی و درایو نوری DVD یا Blu-Ray نیاز خواهید داشت.

3- به دنبال یک پاور کامپیوتر با راندمان بالا باشید

در هنگام خرید پاور کامپیوتر حتما میزان راندمان ان را بررسی کنید این عدد به شما نشان می دهد که پاور شما چند درصد از برق متناوب ورودی (AC) را به برق مستقیم (DC) تبدیل می‌کند البت برخی از فروشنده ها و شرکت های بی نام و نشان که معمولا اجناس مرغوبی ندارند از این اطلاعات اجتناب می کنند .

خرید پاور کامپیوترباید بدانید که تمامی پاور ها در هنگام کار بخشی از انرژی ورودی را به صورت گرما هدر می دهند شما با این عدد می توانید متوج شوید که پاور مدنظرتان چه میزان تلفات انرژی دارد .بهترین راه حل برای جلوگیری از این هدر رفتن  و یا کم کردن ان استفاده از لوازم و قطعات مرغوب و با کیفیت می باشد .

استاندارد پاور ها بر اساس۸۰PLUS مشخص می‌شود این استاندارد به شما این اطمینان خاطر را می دهد که بازده پاور شما کمتر از هشتاد درصد نمی باشد نابر این پاور هایی که دارای لوگوی ۸۰PLUS  خوب و با کیفیت هستند .

4- تعداد ریل‌ها را چک کنید

لازم است بدانید ک شرکت های سازنده ی پاور کامپیوتر مشخصاتی که از پاور اعلام می کنند یکی قدرت توان مصرفی و خروجی و دیگری تعداد ریل های  ۱۲V+ می باشد .

به طور کلی پاورها یا یک ریل ۱۲V+ خیلی قوی دارند یا اینکه به چند ریل ۱۲V+ مجهز هستند پس همیشه در پاور ها یک ریل ۱۲V+ را نیاز دارند ؛ پاوری که تنها یک ریل دارد تمام قدرت روی همین ریل می باشد . در چنین پاور هایی نوع کانکتور هیچ فرقی نمی کند که مرتبط با کدام قطعه باشد این پاور ها می توانند به راحتی از حداکثر توان انرژی بر روی یک ریل خود استفاده نمایند .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : بررسی مادربرد گیمینگ ASUS Z97-K

[/fruitful_dbox]

اما خب ایراداتی هم دارد که امکان دارد پس از مدتی پاور یک ریله ی شما دچار اختلال شود و جریان را بیش از حد به قطعات مهم سیستم شما ارسال کند و باعث از بین رفتن آن ها شود .

خرید پاور کامپیوتربنا بر این قبل از خرید پاور کامپیوتر باید به خوبی از توان پاور و همچنین میزان انرژی مورد نیاز هر قطعه و میزان ریل های داخل پاورتان نطلع باشید و با دانش کامل به خرید پاور بپردازید در غیر این صورت اگر قطعات شما میزان برق بیشتری از داخل ریل دریافت کنند می سوزند .

البته یکی از قابلیت‌های حفاظتی پاور با نام OCP می باشد که وظیفه ی این را دارد که از پاور در برابر افزایش بار جریان محافظت کند. با فعال شدن OCP، پاور ریست می‌شود و قبل از راه‌اندازی مجدد، باید عامل مشکل‌زا را برطرف کنید.

5- سنگین‌تر همیشه بهتر است

در پایان یک راه فوق العاده ساده برای انتخاب یک پاور قوی پیشنهاد می کنیم اگر شما دانش کافی برای خرید پاو ندارید باید از یک راهکارساده استفاده نمایید و آن راه کار ساده این است که هرچه پاوور مد نظر شما سنگین تر باشد ، قدرتمند تر است و کیفیت بهتری دارد این مساله واقعا جدی است وقتی پاور شما سنگین است یعنی از خازن ها و قطعات بزرگتر و با کیفیت تر در آن استفاده شده است پس طبیعتا عملکرد بهتری نسبت به سایر پاور های سبک تر دارد .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/03/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%84%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%be%d8%a7%d9%88%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1/

No comments:

Post a Comment