Sunday, July 2, 2017

راهنمای خرید مادربرد کامپیوتر

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/Motherboard.jpg
در دنیای امروز رفته رفته استفاده از کامپیوتر های قدیمی رومیزی دیگر او حس و حال استفاده در اوایل تولید را از دست داده است و دلیل این امر وارد شدن لپ تاپ های با امکانات و بسیار سبک و باریک در این عرصه می باشد اما در این میان هنوز هم هستند افرادی که استفاده از کامپیوتر ها با همان ظاهر قدیم را ترجیح می دهند این گونه افراد معمولا علاقه ی زیادی به اسمبل کردن اجزای کامپیوتر دارند و این کار را با ذوق و اشتیاق خاصی انجام می دهند حالا اگر شما از این گونه افراد بپرید که مهم ترین قطعه در یک سیستم چه می باشد بدون درنگ به مادربرد سیستم اشاره می کند بله در هر سیستم مادربرد مهمترین قطعه می باشد که ما بقی قطعات به ان متصل می شوند و به صورت جمعی با همکاری یکدیگر ه انجام دستورات وارده می پردازند .حالا اگر شما به دنبال خرید کیس دست دوم هستید باید بدانید که حتما قبل از خرید باید تمامی قطعات داخل آن را بررسی نمایید و از سلامت ان ها اطمینان به عمل آورید همچنین اگر قصد خرید مادربرد کامپیوتر دست دوم را دارید باید به خوبی در مورد آن اطلاعات داشته باشید تا بعد از خرید دچار مشکل نشوید .

این مقاله ی راهنمای خرید مادربرد می باشد که اطلاعات خوبی را به شما هنگام خرید کامپیوتر دست دوم و یا خرید کیس دست دوم می دهد تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید .

راهنمای خرید مادربرد کامپیوتر تعیین پلتفرم

وقتی شما قصد خرید مادربرد می کنید باید یک سری نکات اساسی را قبل ا خرید مدنظر قرار دهید مثلا چه برندی را می خواهید مورد استفاده قرار دهید که به اصطلاح به این بخش انتخاب برند مناسب ، انتخاب پلتفرم مناسب نیز گفته می شود .

به طور کلی در هنگام خرید مادربرد کامپیوتر باید مشخخص کنی که ب دنبال کدام پلتفرم می باشید دوستدار پردازنده‌های اینتل (Intel) هستید یا اینکه از محصولات اِی‌اِم‌دی (AMD) خوشتان می‌آید.

پردازنده های اینتل بسیار قدرتمند می باشند و سی پی یو آن عملکرد خیلی خوبی را دارند به همین دلیل مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است اما برخی ازافراد هم AMD را به دلیل عملکرد بهتر پردازشگر گرافیکی مجتمع‌شده درون آن‌ها انتخاب می‌کنند.

پس به طور کلی باید قبل از خرید مادربرد کامپیوتر ، نوع پردازنده ی خود را مشخص نمایید .

تعیین سوکت پردازنده و چیپ‌ست

همان طور که در بالا اشاره شد انتخاب پلتفرم اساسی ترین بخش انتاب شما در هنگام خرید مادربرد کامپیوتر می باشد . بعد از این که شما پلتفرم مورد نظرتان را مشخص کردید انتخاب کمی آسان تر می شود و نمونه های کمتری به شما پیشنهاد خواهد شد .

حالا وقت آن رسیده است که پردازنده ی خود را مشخص کنید زیرا تعداد پورت های پردازنده ی انتخابی شما باید با مادربرتان هم خوانی داشته باشد  به طور کلی پردازنده ها و مادربرد ها در ابعاد بیرونی و هم در تعداد پین‌های اتصالی با یگدیگر تفاوت دارند و نمی‌توان از هر پردازنده‌ای روی هر سوکتی استفاده کرد.

مثلا اگر شما پردانده ی Intel Core i7-6700K مدنظرتان می باشد باید بسیار دقت کنید تا مادربردی را انتخاب کنید که سوکت های آن با این پردازنده یکی باشد که مادربرد هایی که سوکت پردازنده ی Intel LGA 1151 دارند با پردازنده ی Intel Core i7-6700K همخوانی دارد .

بعد از این که سوکت مناسب مادربردشما انتخاب شد نته ی حائز اهمیت دیگر چیپست می باشد با هر سری از پردازنده ها چیپست های متناسب با همان نسل عرضه می گردد مثلا در نسل ششم پردازنده‌های اینتل (Skylake)، شاهد معرفی سه چیپ‌ست اصلی با نام‌های Z170، H170 و B150 بودیم که هر کدام متناسب با استفااده ی کاربران مختلف تعبیه شده بود .

تعداد پورت SATA و M.2 و U.2

همان طور که گفته شد مادربرد اصلی ترین بخش هر سیستم است حالا اصلی ترن بخش هر مادربرد ، میزان تعداد پورت ای آن می باشد که نشان ندهنده ی این است که چند عدد هارددیسک و درایو اس‌اس‌دی (SSD)  می توانید به سیستم خود متصل نمایید .

حالا اگر واقعا به دنبال خرید مادربرد کامپیوتر حرفه ای می باشید باید علاوه بر این ها به تعداد پورت های ساتا و همچنین ظاهر قرار گرفتن آن ها در کنار هم هم دقت نمایید .

[gallery link="file" size="medium" td_select_gallery_slide="slide" ids="18899,18900,18901"]

بهترین پورت های ساتا پورت هایی هستند کانکتورهای ساتای آن هم‌جهت با برد اصلی قرار گرفته‌ باشند و دلیل این انتخاب این است که اگر این پورت ها به طور عمودی قرار گرفته باشد کارت گرافیک های قدرتمند و عریض به سادگی پورت های ان را مسدود می کند .

کانکتورهای M.2 و U.2  کانکتور هایی می باشند که بعد از کانکتور ساتا معرفی شده‌اند و از سرعت ارتباط بسیار بالاتری برخوردارند. به طور کلی در بازار جهانی امروز مادربردای حرفه ای ای که وجود دارد معمولا یک الی دو کانکتور M.2 و U.2 را ارائه می‌دهند .

امکانات شبکه

در مادربرد های نسل جدید معمولا یک پورت LAN تعبیه می شود البته در برخی موارد امکان دارد دو یا سه پورت قرار گرفته شده باشد. باید بدانید که اکثر برای پورت LAN اغز کارت شبکه های اینتل استفاده می نمایند البته این برای مادربرد های کمی قدیمی تر می باشد و در مادربرد های امروز دنیا که نسبت به نسل های گذشته حرفه ای تر می باشند از کارت شبکه‌ی Killer استفاده شده است.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : زمان بندی عملکرد حافظه های رم [/fruitful_dbox]

که بر اساس نظر کاربران نوع دوم مادربرد ها یعنی مادربرد های دارای کارت شبکه‌ی Killerاز سرعت بهتر و مرغوب تری برخوردارند اما داستان به همین جا خلاصه نمی شود برخی مادربرد ها نیز تولید شده اند که نیاز به هیچ گونه رابطی ندارند و از طریق کارت شبکه ی بیسیم مستقیما به وای فای متصب می گردند.

راهنمای خرید مادربرد کامپیوتر که استفاده از کارت شبکه ی بیسیم امروزه در بین کاربران بیشتر مورد پسند می باشد نکته ای که در مورد مادر برد های دارای کات شبکه بیسیم باید بدانید این است که این مادربرد ها دارای بلوتوث نیز می باشند و به راحتی از این طریق می توانید از طریق تلفن همراه به نقل و انتقال اطلاعاتتان بپردازید  البته باید بدانید این نوع مادربرد ها دارای قیمت بسیار بیشتری نسبت به سایرین می باشد.

برخی از مدل های مادربرد های دارای شبکه ی بیسیم عبارت است از :

  • ASUS Z170I PRO GAMING

  • ASUS MAXIMUS VIII EXTREME

جمع‌بندی

دنیای مادربرد ها به قدری گسترده است که ساعت ها و یا حتی روز ها می توان در مورد ان ها صحبت کرد اما در این مقاله صرفا جنبه های اصلی آن ها م شد تا اگر شما قصد خرید مادربرد کاپیوتر دارید با دیدی باز به انتخابی مطمئن بپردازید .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/02/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1/

No comments:

Post a Comment