Monday, July 17, 2017

معرفی ساینا ، فیس لیفتینگ تیبا سایپا

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/saina.jpg
خودروی تیبا را می توان به عنوان اولین خودروی تماما ساخت داخل از گروه خودروسازی سایپا دانست که در سال 87 ابتدا با نام مینیاتور از سوی این شرکت روانه ی بازار خودرو شد. اما این سدان از کلاس بی در واقع تلفیقی از پراید و ریو بود که گوشه هایی از ال 90 هم در بر می گرفت که مجموعا نام تیبا را به خود گرفت. علی رغم این که تیبا در بخش طراحی و هم چنین ایمنی خودرو بسیار ضعیف ظاهر شده است اما به دلیل قیمت پایین به صرفه و قابلیت های بهتری که نسبت به پراید داشت با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان مواجه شد. به همین علت و به دلیل نقوصی که در طراحی داخلی و ظاهری این خودرو وجود داشت سایپا تصمیم گرفت تا این خودرو را با بهسازی و فیس لیفتینگ به نسخه ای بهتر تبدیل کند تا نقوص آن به حداقل مقدار ممکن تنزل یابد. این تلاش ها نهایتا منجر به تولید خودرویی با نام ساینا گردید که در سال 93 از آن رونمایی شد. این خودرو در ابتدا 232 و سپس با نام تجاری ساینا معرفی شد. ساینا تغییرات قابل توجه و همه جانبه ای را متحمل شده است به نحوی که سایپا آن را نسل جدید تیبا می داند. در ادامه با این پرچمدار سایپا بیشتر آشنا خواهید شد.

طراحی بیرونی

در طراحی جدید این خودرو دیگر اشتباهات حادث شده در تیبا دیده نمی شود. ساینا به طور کامل توسط مهندسان و متخصصان داخلی طراحی شده است اما در این طراحی ها از نمونه های مطرح خارجی الهامات زیادی گرفته شده است. طراحی جلو و عقب این خودرو بسیار چشم نواز تر از تیباست. فرم کاپوت و چراغ های جلو به کلی تغییر کرده اند و چراغ های کشیده ی آن به نوعی یاد آور نیسان پولسار می باشند. جلو پنجره و سپر جلو هم به طور کامل تغییر کرده اند و به نوعی می توان آن را کپی برداری ناقصی از جلو پنجره دوکی شکل لکسوس دانست. ورودی های هوای عضلانی بزرگی در جلوی این سدان واقع شده اند که با توجه به اندازه این خودرو اصلا مناسب نمی باشند و ظاهر بدی پیدا کرده اند. دو پروژکتور طرفین سپر نیز فرمی ناپسند دارند.

ساینادر بخش های کناری به مواردی اندک نظیر تغییر آینه ها و تغییر رکاب فرق اساسی و چندانی با تیبا ندارد و کاملا با هم یکسان می باشند. درست همان نقصی که در طراحی دنا از روی سمند با آن مواجه بودیم در این فیس لیفتینگ هم قابل مشاهده است. اگر چه در ساینا نسبت به تیبا بیشتر از دنا نسبت به سمند کار شده است ولی گفتنی است که این فقط برای طراحی فضای جانبی صدق می کند. گفتنی است که به تازگی سایپا به تازگی از رنگ های آلومینیومی جدیدی بهره می برد که تاثیر مثبت و خوبی در نمای آن دارد.

سایناساینادر طراحی قسمت پشتی خودرو نیز تغییرات بسیاری را مشاهده می کنیم که باز هم مانند قسمت جلویی شامل الهامات بسیاری می باشد. فرم چراغ ها تا حد زیادی به چراغ های سوزوکی کیراشی شباهت دارد ، سپر و پروژکتور های عقب نیز یادآور تویوتا یاریس سدان می باشد. البته گفتنی است که این الهام گرفتن و کپی کردن برخی موارد از خودرو های رده بالا توسط خودرو های پایین رده اصلا امر نکوهیده و بدی نیست اما به شرطی که این کپی کردن با هماهنگی کامل به کار روند و چشم نواز باشند. این هماهنگی دقیقا چیزی است که در ساینا به هیچ وجه به چشم نمی خورد.

شاید این خودرو شیک تر و زیبا تر از تیبا باشد اما به هیچ عنوان هماهنگی ای بین طراحی فرم جلو و عقب و بخش های جانبی که بسیار به تیبا شبیه است دیده نمی شود. نکته ی جالب و جدیدی که خیلی توی ذوق می زند نگارش اسم این خودرو در پشت آن با زبان فارسی می باشد.

ساینا سایناطراحی داخلی

در بخش داخلی می توان به نوعی قسمت کابین و داشبورد را بهترین قسمت ساینا دانست که موجبات خرید خودرو را فراهم می آورد. چرا که در این بخش سایپا تغییرات بسیاری را اعمال کرده است و تیبا را از حالت خسکی و بی روحی خود در آورده است.

با تغییرات ایجاد شده و بهره گیری از تریم دو رنگ مشکی - نقده ای با فضای بسیاری بهتری نسبت به تیبا مواجه هستیم. نمایشگری کوچک مانند آن چه که در خودروی پژو 206 وجود دارد در بالای داشبور به منظور نمایش اطلاعاتی از قبیل ساعت ، تاریخ ، دما ، تنظیمات سیستم صوتی و تنظیماتی از این دست در نظر گرفته شده است.

غربیلک فرمان هم با تغییراتی جزئی خوش دست تر شده است.

ساینا ساینا سایناتغییرات فضای داخلی به همین جا ختم نمی شود. در این قسمت حتی فرم رو دری ها نیز به کلی عوض شده است. این طراحی جدید ارگونومی خوبی را به وجود آورده و هم چنین باعث راحت تر بسته شدن درب می گردد اما دیگر از قسمت پارچه ای که در تیبا وجود داشت خبری نیست و مقداری شلوغ و به هم ریخته است.

به علاوه این که این خودرو بسیاری از لوازم و قطعات داخلی خود نظیر دکمه های شیشه بالابر و چراغ های هشدار دهنده صفحه کیلومتر را از پراید قرض گرفته است. اما در کل می توان پیشرفت را در تک تک طراحی های داخلی ساینا نسبت به تیبا ملاحظه نمود. با تغییرات ایجاد شده در کنسول وسط اکنون فضای بیشتری برای پا ها وجود دارد اما کماکان کاربرد فراوان پلاستیک خشک در آن به نظر می آید.

ساینا ساینا ساینا ساینا

تجهیزات

ساینا دارای دو تیپ SX و EX روانه ی بازار خودرو شده است. که در مدل EX دارای تجهیزات بیشتری می باشد و می توان مدل فول آپشن ساینا معرفی اش کرد.

تجهیزات تیپ پایه ساینا شامل فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشهٔ عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل می باشد که در مدل EX مواردی چون پنجره‌های برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده‌عقب و رینگ آلومینیومی نیز به خودرو اضافه می‌شوند.

به طور کلی خرید خودرو با این شرایط و قیمت گزینه ی مناسبی به نظر می رسد منتها فقط از جهت ارائه ی تجهیزات.

ساینا ساینا

پیشرانه

موتور به کار رفته ی این خودرو دقیقا همان موتور تیبا است که آن هم همان موتور پراید می باشد و توسط موسسه EF آلمان تغییراتی در حجم و قدرت آن ایجاد شده است. حجم این موتور 8 سوپاپ 1500 سی سی به میزان 200 سی سی نسبت به پراید افزایش داشته است.

[fruitful_dbox]حتما بخوانید : راهنمای خرید خودروی دست دوم – مقایسه تیبا و روآ [/fruitful_dbox]

این موتور به تازگی و با تغییرات اعمال شده روی آن به توان خروجی 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر ارتقا یافته است. گرچه این موتور با هیچ یک از تولیدات روز یارای مقابله و عرض اندام ندارد اما برای ساینا و شرکتی مثل سایپا قابل قبول می باشد.

سایناسواری

هنگام نشستن داخل ساینا فرم جدید و قابل‌قبول داشبورد جلب‌توجه می‌کند و فضای پای جلو نیز کمی بیشتر شده است؛ اما به دلیل تغییر آینه‌های جانبی و فرم مورب قسمت پایینی آن‌ها، دید آینه‌ها کاهش یافته و کمتر از تیبا است. بااین‌حال پس از استارت زدن خودرو و شروع حرکت، پیشرانه کشش مناسبی را به نمایش می‌گذارد و به‌خوبی از پس جثهٔ 1 تنی ساینا برمی‌آید. این موتور همچنین شتاب قابل‌قبولی را برای ساینا فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که در حدود 12 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد که از این لحاظ عملکرد بهتری نسبت به پژو 206 تیپ 2 دارد. به دلیل قدرت مناسب پیشرانه، هنگام پُر بودن خودرو نیز چندان ضعف قدرت به چشم نمی‌آید و استفاده از کولر هم موجب افت توان فاحشی نمی‌شود. همچنین به ادعای سایپا، مشکلات دیسک و صفحه و عدم هماهنگی گیربکس و موتور که در تیبا وجود داشت در ساینا برطرف شده است.ساینا

ساینا حدود 50 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی آن از سوی سایپا 7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. همچنین سایز رینگ‌های آن 14 اینچ و لاستیک‌ها 185 هستند که نسبت به تیبا افزایش داشته و در کنار وزن بیشتر موجب افزایش پایداری خودرو شده‌اند. البته صدای پیشرانه همچنان به داخل اتاق وارد می‌شود که این وضعیت در سرعت‌ها بالا بدتر شده و کاملاً آزاردهنده خواهد بود؛ اما ترمزهای ساینا هرچند هنوز هم در عقب از نوع کاسه‌ای هستند ولی نسبتاً قدرتمند بوده و عملکرد بسیار بهتری نسبت به پراید دارند. فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و حجم صندوق بار نیز با توجه به کلاس خودرو پذیرفتنی است. در کل توانایی‌های حرکتی، پیشرانه و سواری ساینا در این کلاس و رنج قیمت قابل‌قبول است.

ساینانتیجه‌گیری

چه ساینا را نسل جدید تیبا بدانیم و چه یک فیس‌لیفت، طبق رویهٔ جهانی باید جایگزین تیبا شده و تولید تیبا متوقف گردد اما این رویه در قاموس خودروسازانی وطنی جایی نداشته و تیبا همچنان در کنار ساینا قدرتمندانه به تولید خود ادامه می‌دهد؛ اما در مورد ساینا می‌توان گفت هرچند سایپا در این خودرو قصد برطرف نمودن ایرادات تیبا را داشته است اما این اقدامات در طراحی بیرونی چندان جالب از آب درنیامده است درحالی‌که پیشرانهٔ آن نیز با تیبا یکسان بوده و فقط در بخش داخلی پیشرفت درخور توجهی داشته است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که تیپ EX ساینا با قیمت 27,700,000 تومان (در رنگ سفید) نزدیک به 3 میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا دارد درحالی‌که با این اضافه پرداخت تنها طراحی جدید جلو و عقب، داشبورد جدید و چند به‌اصطلاح آپشن سادهٔ بیشتر را به دست می‌آوردید.ساینا ساینا

بنابراین ساینا با این قیمت خودروهایی چون سمند SE، سمند LX، پژو 405 و تا حدودی رانا را به‌عنوان رقیب روبروی خود می‌بیند که همگی دارای پیشرانه‌های قدرتمندتر و فضای داخلی جادارتر هستند و همین امر کار ساینا را در بازار سخت می‌کند؛ اما نباید فراموش کرد که مزیت اصلی ساینا نسبت به خانوادهٔ سمندها و پژوهای ایران‌خودرو، هزینه‌های نگه‌داری بسیار کمتر و استهلاک پایین‌تر نسبت به رقبای مذکور است که این عامل مهم موجب می‌شود بسیاری از افراد مجاب به خرید ساینا گردند. همچنین ابعاد کوچک‌تر ساینا نیز آن‌را به گزینهٔ مناسب‌تری برای ترددهای شهری تبدیل کرده است؛ علاوه بر این، طبق گزارشات قرار است به‌زودی نسخه‌های هاچ‌بک و اتوماتیک ساینا نیز تولید شوند. اما بااین‌حال اگر ساینا به‌عنوان جایگزین تیبا و با همان قیمت عرضه می‌شد، شاید بهتر می‌توانستیم آن‌را قبول کنیم تا حالا که به‌عنوان خودرویی جدید و در سطح قیمتی بالاتر از تیبا به بازار عرضه شده است.ساینا
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/18/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%a7-%d8%8c-%d9%81%db%8c%d8%b3-%d9%84%db%8c%d9%81%d8%aa%db%8c%d9%86%da%af-%d8%aa%db%8c%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%a7/

No comments:

Post a Comment