Wednesday, July 5, 2017

معرفی ، نقد و بررسی تبلت جدید iPad Pro 9.7

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/ipad-pro.jpg
آیا آیپد نمایانگر بهترین گزینه برای جایگزینی کامپیوتر های شخصی است؟ جواب این سوال را تیم کوک در مراسم رونمایی از iPad Pro 9.7 اینچی بر روی سن گفت که آری هست. گرچه این سخنان چندان فروتنانه نبود اما در ورای آن هدفی بزرگ خفته است.

با ارائه iPad Pro دریچه ای جدید به روی کاربران صتعت تکنولوژی یباز شده است تا دیگر کامپیوتر های شخصی خود را کنار بگذارند و با قلم و کیبورد هوشمندی که برای iPad Pro برای انجام بسیاری از کار ها به سراغ آیپد بروند ، نه فقط برای چک کردن ایمیل ها و این قبیل کار های پیش پا افتاده.

اما اگر از جنبه ی دیگری بخواهیم به iPad Pro9.7 اینچی بنگریم و تمایل داشته باشیم آن را جایگزین لپ تاپ یا کامپیوتر قدیمی خود کنیم باید توجه داشته باشیم که تهیه ی iPad Pro 9.7 اینچی به همراه کیبورد هوشمند و قلم بالای 3 میلیون تومان آب می خورد که میلغی بسیار بیشتر از کروم بوک ها یا لپ تاپ های ارزان قیمت ویندوزی است. در ادامه با بررسی iPad Pro 9.7 اینچی به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا واقعا iPad Pro می تواند جایگزین کاکپیوتر های خانگی شود.

طراحی

از لحاظ بحث طراحی iPad Pro بسیار شبیه به آیپد ایر 2 استو به حدی که ممکن است در نگاه اول متوجه تفاوتی در ساختار این دو نشوید. اما تفاوت هایی وجود دارد که آن ها را ذکر خواهیم کرد.مثلا در پشت دستگاه شاهد شاهد تغییرات و بروزرسانی هایی در بخش آنتن های آیپد هستیم که بسیار جالب تر از نسل های قبلی است. هم چنین علاوه بر دو اسپیکر لبه ی پایینی در لبه ی بالایی هم دو اسپیکر وجود دارد که کیفیت فرایند پخش صدا را دو برابر خواهد کرد.

iPad Pro

شاید تنها نکته ای که از طراحی iPad Pro شما را شگفت زده کند ، بیرون زدگی دوربین این دستگاه از پشت بدنه باشد. دوربینی که با دوربین بکار رفته در آیفون 6S هیچ تفاوتی ندارد. بیرون زدگی به حدی است که زیبایی دستگاه را ممکن است خدشه دارد کند. گرچه به مرور به بودن این دوربین عادت خواهید کرد ، حتی اگر بخواهید با تبلت خود به عکاسی بپردازید با این دوربین و فلش LED موجود در زیر آن ، این موضوع را فراموش خواهید کرد و از عکاسی لذت خواهید برد.
iPad Pro

در بخش جلویی تبلت شاهد دکمه Home همراه با نسل اول تاچ آی‌دی، صفحه نمایش بسیار باکیفیت ۹.۷ اینچی و دوربین ۵ مگاپیکسلی سلفی در بالا هستیم.

تشکیلات قسمت جلویی تبلت شامل دکمه ی هوم مجهز شده به نسل اول Touch ID ، صفحه ی نمایشگر 9.7 اینچی و دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی در بالا می شود.

در انتها از جهت اندازه ، ضخامت و وزن iPad Pro 9.7 اینچی همین کافی که بگوییم با آیپد ایر 2 هیچ تفاوتی ندارد. iPad Pro 9.7 نیز با ضخامت باورنگردنی 6.1 میلی متر و وزن 437 گرم (در نسخه ی سیم کارت خور این رقم به 444 گرم افزایش می یابد.) با بازار عرضه شده است. این بحث در خصوص ارقام واعداد فقط می خواهد این را بگوید که نمره ی iPad Pro 9.7 در مقوله ی حمل و نقل ، نمره ی قبولی است. اگر گزینه ی قابل حمل بودن تبلت برای شما خیلی مهم است بهتر است که اصلا به سمت نسخه 12.9 اینچی iPad Pro نروید و همین مدل را تهیه کنید.

صفحه نمایش

همانطور که ذکر شد اندازه ی که برای نمایشگر iPad Pro در نظر گرفته اند با نسخه ایر 2 تفاوتی ندارد. اما آیا واقعا این دو نمایشگر 9.7 اینچی با رزولوشن 1536*2048 با هم متفاوت نیستند؟ باید بگوییم تفاوت به حدی است که شما پس از کار کردن با iPad Pro و عادت کردن به نمایشگر آن هرگز آیپد ایر 2 را دوست نخواهید داشت.

شیشه رویی به کار رفته در iPad Pro 9.7 تا درصد بسیار بالایی نور های تابیده شده به خود را بازتاب نمی دهد که این عمل دید بهتری را به کاربر هدیه می دهد. افزایش وسعت رنگ از ویژگی های این نمایشگر است. اما مهم ترین قابلیت نمایشگر iPad Pro ویژگی True Tone در آن است که iPad Pro را از مابقی تبلت ها متمایز می کند. این ویژگی به این صورت است که با سنسور هایی که به دور از چشم کاربران کار گذاشته شده است گرما و سرمای نور محیط سنجیده می شود و نهایتا رنگ های نمایش داده شده بر روی نمایشگر را بر طبق همین اطلاعات دریافتی تنظیم می کند. در واقع این امکان مانند دیدن یک کاغذ سفید در محیط های مختلف است. اگر برای مثال نور محیط به زردی بزند نمایشگر آیپد پرو هم به همان اندازه زرد می شود.

در واقع می توان گفت که نمایشگر در iPad Pro در کنار پشتیبانی از اپل پنسیل نقطه ی قوت این آیپد به شمار می رود که به حق تصاویر با کیفیت بسیار بالا را ارائه می دهد.

کارایی و سخت‌افزار

iPad Pro 9.7 همانند برادر بزرگتر خود iPad Pro 12.9 از یک سیستم سخت افزاری مشابه استفاده می کند. بی شک استفاده از قوی ترین پردازنده ی امروز در بین پردازنده های موبایلی ، A9X توانسته است توان پردازشی این تبلت را به شدت افزایش دهد. هم چنین قدرت پردازش گرافیکی نیز به حد زیادی بالا رفته است. به همراه این پردازنده چیپست M9 هم مجود است که حرکت های مختلف را اندازه گیری می کند.

در کنار سیستم یاد شده 2 گیگابایت رم استفاده شده است که از نسخه 12.9 که 4 گیگابایت بود کمتر است. اما از نظر حافظه ی داخلی iPad Pro حافظه ی داخلی جدید 256 گیگابایت را در کنار نسخه های 32 و 128 گیگابایتی رونمایی کرد.

iPad Pro

به لطف این مجموعه کارایی سیستم عامل به خوبی و بدون هیچ مشکلی است. سرعت انجام عنلیات نختلف بسیار رضایت بخش است و مصرف بهینه ی انرژی توسط قطعات هم در حد بسیار مطلوبی استت به گونه ای که پس از یک روز کار سنگین با تبلت می توانید این اطمینان را داشته باشید که هنوز هم مقداری شارژ برای روز آتی باقی خواهید داشت.

یکی از مهم ترین عواملی که اپل قادر شده است تا iPad Pro را توسعه دهد سیستم عامل iOS 9 و امکانات مولتی تسکینگ  آن می باشد.

دیگر امکانی که سیستم عامل iOS 9 فراهم آورده اجرای همزمان دو اپلیکیشن در کنار هم است که به اسم Split Screen از آن یاد می شود. هم چنین در کنار این قابلیت می توانید یک ویدیو در حال پخش را هم در صفحه کوچک کنید و ببینید.

کیبورد هوشمند

در گذشته شرکت های مختلفی برای آیپد ها لوازم جانبی تولید و عرضه می کردند، اما این بار در iPad Pro قضیه کمی فرق دارد. در لبه ی سمت چپ این آیپد سه نقطه ی طلایی وجود دارد که محل اتصال اسمارت کیبورد آیپد می باشد که از فناوری های شرکت اپل می باشد.
iPad Pro

این کیبورد هوشمند چند مزیت دارد. برای مثال این کیبورد باتری اختصاصی در درونش ندارد و انرژی خود را از Smart Connector ، که توسط آن به آیپد متصل شده است تامین می کند. هم چنین علاوه بر تایپ کردن راحت به وسیله ی آن هنگامی که با آن کار ندارید برای آیپد شما حکم محافظ را دارد.

شاید بتوان ضعف این کیبورد را در عدم وجود ترک پد بررسی کرد ولی به هر حال اپل سعی کرده است که با به کار گیری شورت کات های متنوع در برنامه های مختلف فقدان این ترک پد را به نوعی جبران کند. برای مثال هنگامی که در یک برنامه هستید با نگهداشتن دکمه های Command و Tab قادر هستید بین برنامه های قابل اجرا سوئیچ کنید. این تنها موردی از انبوه کلید های ترکیبی و شورت کات های سودمند این کیبورد است. شما می توانید در هر صفحه ای که هستید با پایین نگهداشتن کلید Command از شورت کات های صفحه ی مورد نظر با خبر شوید.

iPad Pro

در ابتدای امر شاید اسمارت کیبورد iPad Pro به نظر برای شما کوچک بیاید اما پس از اندکی استفاده از آن به این کوچکی ظرافت عادت خواهید کرد و حتی از تایپ راحت و بی دغدغه با این کیبورد بسیار عالی لذت خواهید برد. به واقع از جهت تایپ کردن این کیبورد تفاوت چندانی با مک بوک پرو های اپل ندارد. اگر به طرز سخت گیرانه به iPad Pro نگاه کنیم می توان از چراغ زیر کیبورد ایراد گرفت که در تاریکی تایپ کردن را سخت می گرداند. هم چنین محدودیت کاربر به تنها یک زاویه در استفاده از این کیبورد دیگر عیب آن به شمار می رود.iPad Pro

ولی موردی که برای ما کاربران فارسی‌زبان عذاب‌دهنده خواهد بود عدم پشتیبانی اسمارت کیبورد از کیبورد فارسی است! بله، درست است، شما نمی‌توانید با اسمارت کیبورد آیپد پرو فارسی تایپ کنید، زیرا زبان فارسی به صورت پیش‌فرض در کیبوردهای iOS وجود ندارد.

مورد عذاب دهنده برای ما فارسی زبانان عدم پشتیبانی این کیبورد از زبان فارسی می باشد که مختص این کیبورد نیست و در کل iOS و کیبورد های آن با این مشکل روبرو هستند. البته می توان با اضافه کردن زبان عربی و استفاده از مشترکات دو زبان این مشکل را حل کرد اما با توجه به این که Layout و خط الرسم این دو زبان متفاوت است این گزینه را پیشنهاد نمی کنیم. شما می توان کیبورد های جانبی را از اپ استور نصب کنید و مشکل تایپ فارسی را به این شکل حل کنید.

اگر چه بسیار قابل و کارا می باشد اما با توجه به قیمت بالایی که این کیبورد دارد خرید آن را به فارسی زبانانی که نیازمند تایپ فارسی هستند پیشنهاد نمی کنیم.

اپل پنسلiPad Pro

اپل پنسل علاوه بر کارایی که دارد سرگرمی خوبی نیز می باشد که در حدود 400 هزار تومان برای شما آب می خورد. این قلم سفید رنگ دارای طراحی منحصر به فردی است و در ساخت آن به طرز دقیقی به جزئیات توجه شده است. مثلا با هر بار روی میز گذاشتن این قلم نسبتا سنگین ، پس از چند بار چرخیدن به گونه ای می ایستد که نوشته ی Pencil رو به روی شما واقع شود. این قبیل ویژگی ها از آن هایی هستند که فقط از اپل می توان توقع داشت.iPad Pro

اما قطعا این Pencil بی عیب هم نمی تواند باشد. یک مورد این که بر خلاف قلم سرفیس این قلم خاصیت آهنربایی در خود برای چسبیدن به تبلت را ندارد و این امر موجبات گم شدن آن را فراهم می آورد. یا مثلا عدم وجود گیره برای نگهداری این قلم در جیب، گرچه کسی این قلم را در جیب خود نمی گذارد اما خوب بودن آن می توانست خالی از لطف نباشد. یا مورد بعدی اینکه در بخش انتهایی قلم بخشی برای پاک کردن صفحه وجود ندارد و به جای آن یک پورت نوری جهت شارژ کردن این قلم قرار گرفته است که شاید این نحوه ی شارژ کردن کمی مسخره و خنده دار باشد.

در کنار این معایب البته مزایایی هم برای iPencil می توان در نظر گرفت. دقت بسیار بالای این قلم بسیار زبانزد است ، بر خلاف اغلب قلم های بلوتوث این قلم به محض نزدیک شدن به صفحه نمایش با سرعت بالایی اسکن می شود که به نوعی حس نوشتن با خودکار و مداد بر روی کاغذ را برای ما القا می کند.

iPad Pro

هم چنین با فشار دادن این قلم قادر خواهید بود ضخامت خطوط را قوی تر کنید و به این نحو کنترل را در دست بگیرید و درست مانند مداد با مایل کردن قلم می توانید در صفحه سایه ایجاد کنید.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : معرفی دو نوع از بهترین تبلت های اپل [/fruitful_dbox]

در کل می توان به این قلم نمره ی قبولی را داد. گرچه معایبی برای آن می توان در نظر گرفت مثلا طراحی نحوه ی شارژ شدن آن اما به این نکته هم باید توجه داشت که این عملیات به خوبی انجام می شود و برای مثال شما با 15 ثانیه اتصال این قلم به آیپد قادر خواهید بود به مدت 30 دقیقه از آن استفاده کنید که میزان خوبی است. درست است که قیمت بالایی برای خرید این قلم باید بپردازید اما اگر قصد خرید قلم برای iPad Pro 9.7 را دارید بهترین گزینه همین iPencil می باشد.

باتری

با استفاده ی توامان سیستم عامل ، اپل پنسیل و کیبورد هوشمند شاید دستگاه شما از پس یک روز سنگین کاری بر نیاید اما با توجه به سابقه ی درخشان اپل در زمینه ی باتری و طول عمر آن می توان این اطمینان را به شما داد که iPad Pro به خوبی می تواند از پس یک روز کاری سنگین بر بیاید. طوری که برای روز بعد هم مقداری شارژ نگه داشته باشد.

از جهت استند بای iPad Pro بازخورد خوبی را به کاربر می دهد. برای مثال اگر شب قبل از خواب آیپد 50 درصد شارژ داشته باشد صبح هم پس از بیداری همان 50 درصد را دارد که نکته ی بسیار جالب توجهی در خصوص iPad Pro می باشد.

دوربین

اگر بخواهیم واقع بین باشیم استفاده از iPad Pro 9.7 به منظور عکاسی یا فیلم برداری چندان معقول نیست اگرچه اپل در ساخت دوربین و ارائه ی کیفیت بالای آن برای iPad Pro 9.7 کم نگذاشته است. این دوربین حتی از دوربین نسخه 12.9 اینچی iPad Pro عملکرد بهتری دارد. بر خلاف گذشته که معمولا آیپد ها دوربین بی کیفیت تری نسبت به آیفون ها داشتند اما در این آیپد دوربینی به خوبی دوربین آیفون 6S به کار گرفته شده است که با همراهی فلش True Tone تصاویری بی نظیر را ارائه می دهند.iPad Pro

دوربین اصلی دارای سنسور 12 مگاپیکسلی است که علاوه بر ثبت عکس های بسیار با کیفیت توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K را نیز دارا می باشد. هم چنین می تواند با فیلم برداری با سرعت 240 فریم بر ثانیه در حالت صحنه آهسته را برای شما به همراه داشته باشد. قابلیت دیگری که برای عکسبرداری در دوربین iPad Pro 9.7 گنجانده شده است خاصیت Live Photos است که با فعال کردن آن می توانید 1.5 ثانیه قبل و بعد هر عکس را مشاهده کنید.

دوربین جلو این دستگاه نسبت به نسخه 12.9 اینچی ارتقا یافته است. دوربین جلوی iPad Pro 9.7 مانند دوربین عقب همان دوربین جلوی استفاده شده در آیفون 6S می باشدو دارای سنسور 5 مگاپیکسلی می باشد که علاوه بر آن با ویژگی رتینا فلشی که برای دوربین جلو در نظر گرفته شده است شما می توانید در تاریکی های مطلق نیز سلفی های نورانی بگیرید.

بلندگوiPad Pro

یکی از بزرگترین نقاط قوت iPad Pro 9.7 وجود بلندگوهای استریو در چهار طرف دستگاه است. دو تا در قسمت پایینی و دو تا در قسمت بالایی دستگاه واقع است که صدایی تفکیک شده و با کیفیت را ارائه می دهند. این بلند گو های چهار تایی دلیل دیگری در کنار صفحه نمایش True Tone است که باعث شده تماشای فیلم در این تبلت بسیار لذت بخش باشد.iPad Pro

از نظر Bass این بلندگوهای چهار تایی به خوبی بلندگوهای پرتابل بلوتوثی نیست، اما کیفیت و میزان بلندی صدا به نسبت آیپد ایر 2 بسیار بالاتر و مقبول تر است.

سخن پایانی

iPad Pro

در ابتدا اشاره شد که تیم کوک عقیده دارد iPad Pro بهترین نشان دهنده ی آینده ی دنیای کامپیوتر های شخصی است. به تعبیری می توان گفت این ادعا درست است و iPad Pro واقعا نشان دهنده ی این دنیا است که البته راه زیادی تا رسیدن به خود این دنیا دارد.

اما چون iPad Pro یک کامپیوتر نیست دلیل نمی شود که یک تبلت فوق العاده خوب نباشد.

نسل قبلی iPad Pro آیپد ایر بود که به خوبی در این مقاله با آن مقایسه شد و مورد بررسی قرار گرفت. به هر حال دلایلی محکمی وجود دارد تا ثابت کند iPad Pro بسیار دوست داشتنی تر و قابل تر از آیپد پرو است. اگر ویژگی های iPad Pro شما را جذب کرده است لحظه ای در خرید آن شک نکنید اما اگر فکر می کنید ویژگی های آیپد ایر 2 برای شما مناسب است قطعا آن را تهیه کنید چرا که با عرضه ی iPad Pro ، آیپد ایر 2 قیمت مناسب تری پیدا کرده است و بسیار ارزان شده است.

iPad Pro در بازار ایران با قیمت 2 میلیون و 550 هزار تا 4 میلیون تومان معامله می شود و قیمت لوازم جانبی آن هم برای قلم نزدیک به 500 هزار تومان و کیبورد هوشمند 800 هزار تومان می باشد.

نظر شما چیست؟ آیا iPad Pro 9.7 می تواند جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای شخصی باشد؟
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/05/%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d8%a8%d9%84%d8%aa-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-ipad-pro-9-7/

No comments:

Post a Comment