Saturday, July 1, 2017

معرفی قدیمی ترین پردازنده های اینتل

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/intel.jpg
اینتل یکی از قدیمی ترین و خوش نام ترین تولید کننده های پردازنه می باشد که در دنیا شهرتی بی مانند دارد یک از پر مصرف ترین پردازنده ها در انواع سیستم های کامپیوتری ، پردازنده ی اینتل می باشد که در انواع و مدل های متفاوتی وجود داردکه شما حتی می توانید برای خرید کامپیوتر دست دوم یکی از مدل های این نوع پردازنده را انتخاب و بر روی سیستم خود نصب نمایید . در این مقاله به معرفی برخی از  مدل های پردازنده های اینتل پرداخته ایم .

پردازنده‌های سلرون (Celeron)

یکی از قدیمی ترین پردازنده ی اینتل ، پردازنده ی سلرون می باشد که در سال 1998 میلادی تولید و روانه ی بازار شد در سالی که پردازنده ی سلرون معرفی شد پایین رده ترین پردازنده ی اینتل ، پنتیوم MMXبود که توانایی چندانی نداشت و سرعتی معادل۲۳۳ مگاهرتز را دارا بود .

پردازنده های اینتلهمین پردازنده ی سلرون در دنیای امروز کاملا آپدیت شده است و در حال حاضر بر  مبنای معماری اسکای‌لیک (Skylake) ساخته می‌شوند و اکنون به عنوان جدیدترین تکنولوژی اینتل ساخته و روانه ی بازار می گردد . اینتل پردازنده‌های سلرون را برای رقابت در پایین‌ترین سطح بازار کامپیوترهای شخصی طراحی کرده است.

میزان حافظه‌ی کش جدیدترین پردازنده‌ی سلرون برابر با ۶۶ درصد حافظه‌ی کش پردازنده‌ی Core i3 هم دوره‌ی خود است.

پردازنده‌های Pentium III و Pentium III Xeon

در سال 1999 پنتیوم 3 با هسته های 250 نانومتری به منظور ایجاد رقابت با پردازنده های AMD تولید و عرضه شد اگر بخواهیم گمی ریزبینانه تر پنتیوم 3 از دسته ی پردازنده ی اینتل را بررسیکنیم باید گوییم که تعداد ترانزیستور های به کار رفته در پنتیوم 3 9.5 میلیون می باشد .

همان طور که در بالا اشاره شد کمپانی اینتل در رقابت سختی با پردازنده‌های Athlon AMDبود به همین دلیل با تلاش بسیار به ساخت پردازنده های 1 گیگاهرتزی زد که با نقوص بسیاری همراه بود و مورد اعراض بسیاری از کاربران قرار گرفته بود ب همین علت اینتل مجبور شد اعلام کند که تمامی پردازنده های اینتل 1 گیگاهرتزی از سطح بازار جمع آوری شود و زمان عرضه ی آن به زمان دیگری موکول گردد .

پردازنده های اینتلدر سال 2000اینتل پردازنده هایی برای دستگاه های قابل حمل مانند موبایل تولید و عرضه کرد که تحول بزرگی در تاریخ ساخت پردازنده های اینتل ب خصوص پردازنده ی پنتیوم بود .

پردازنده‌های Mobile Pentium III تنها یک روز قبل از معرفی پردازنده‌ی معروف کروزوئه (Crusoe) از شرکت ترنسمتا (Transmeta) معرفی شدند. بسیاری از کمپانی های مطرح بر این باورند ک اگر حس رقابت اینتل با رقبا نبود هیچ گاه پنتیوم 3 موبایل توسط اینتل به ثمر نمی رسید .

آخرین پردازنده ای که نام پنتیوم را به همراه داشت و توسط کمپانی اینتل ساخته شده بود ، پردازنده‌ی Pentium III Xeonنام دارد این پردازنده دارای هسته های Tanner می باشد که در سال 1999 روانه ی بازار جهانی شد و این پردازنده از قدرت پردازشی نسبتا خوبی در آن دوره داشت .

پردازنده‌های ایتانیوم (Itanium)

پردازنده ی ایتانیوم را نمی توان مختص کمپانی اینتل دانست زیرا در ابتدا این پردازنده توسط کمپانی اچ پی ساخت شد و بعد ها به صورت محصول مشترک اچ پی و اینتل وسعت داده شد که هدف از ساخت این پردازنده استفاده در سرور های قدرتمند و محاسبات بسیار سنگین بود .

در ابتدا این پردازنده با استقبال کمی رو به رو بو اما موندگاری بسیار خوبی را در بازار مصرفی جهان نسبت به سایر پردازنده های اینتل داشت و در امروزه در خرید کامپیوتر دست دوم برای کسانی ک می خواهند پردازند ای نسبتا قدرتمندبر روی سیستم خود داشته باشند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .

پردازنده های اینتلاز این پردازنده ی قدرتمند می توان به عنوان اولین پردازنده ی 64 بیتی کمپانی اینتل یاد کرد اما متاسفانه در 32 بیتی این پردازنده عملکرد قابل قبولی ندارد و بسیار ضعیف است .

حالا اگر بخواهیم نگاهی به تاریخ ایتانیوم بیاندازیم ؛ این پردازند در ابتدا در سال 2001 تولید شد و هسته هایی 180 نانوتری Merced روانه ی بازار شد . ترانزیستور های به کار رفته در این پردازنده معادل 320 میلیون می باشد که تقریبا می توان گفت شش برابر ترانزیستور های به کار رفته در پنتیوم ها می باشد .

در سال 2002 پردازنده ی ایتانیوم 2 با هسته‌ی ۱۸۰ نانومتر روانه ی بازار شد و تا سال 2010 این پردازنده تغییر چشمگیری نکرد.

پردازنده های اینتلایتانیوم 2 دارای هسته های 130 نانو متری به شرح زیر می باشد :

  • Madison

  • Deerfield

  • Hondo

  • Fanwood


همان طور که اشاره شد این پردازنده تا سال 2010 تغییر چشمگیری نداشت اما در این سال Itanium 9000 روانه ی بازار شد این پردازنده دارای هسته های ۹۰ نانومتری Montecito و Montvale و همچنین هسته‌های ۶۵ نانومتری Tukwilaبود که تقریبا یک پردازنده ی قدرتمند محسوب می شد در این سری از پردازنده ها حافظه ی کش تا بیسا و چهار مگابایت بیشتر شده بود و همچنین میزان ترازیستور ها هم تا دو میلیارد افزایش پیدا کرده بود .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : زمان بندی عملکرد حافظه های رم [/fruitful_dbox]

بعد از سال 2010 شایعاتی در مورد پردازنده های قدرتمند ایتانیوم پاکنده شد که مضمون عدم تولید این پردازند ها را داشت اما با وجود این شایعات جدیدترین ایتانیوم با هسته‌ی ۳۲ نانومتری Poulson و با نام Itanium 9500 در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. این پردازنده ۳۲ مگابایت کش L3 و ۶ مگابایت کش L2 و ۳.۱ میلیارد ترانزیستور دارا بود .

در حال حاضر تنها مشتری پا برجای پردازنده های ایتانیوم کمپانی اچ پی می باشد که تا به امروز در اکثر سیستم های خود از این پردازنده استفاده کرده است .

طبق گفته ی شرکت های ساخت کامپیوتر دیگر استفاده از  پردازنده های اینتل به خصوص ایتانیوم رو به پایان می باشد و اکثر شرکت ها دیگر قصد استفاده از این نوع پردازنده را ندارند و امکان دارد کسانی ک به صورت شخصی قصد خرید کامپیوتر دست دوم را دارند و یا می خواهند از قطعات قدرتمند در کامپیوتر خود استفاده نمایند این پردازنده را به صورت نو نتوانند بدست آورند .

فناوری هایپر تردینگ (Hyper-Threading)

اولین پردازنده ی مدرن و پر قدرت از بین پردازنده های اینتل برای دسکتاپ در سال 2002 تولید و عرضه شد این پردازنده دارای تکنولوژی ای می باشد که با نام چند ریسمانی و یا Threading Technology شناخته می شود این فناوری اولین بار در پردازنده‌های Xeon اینتل که بر مبنای هسته‌های Prestonia بودند پدیدار سپس اینتل در ساخت پردازنده های خود بر اساس Northwood استفاده کرد که به خوبی جواب داد و در آن سال تحولعظیمی در بین پردازنده ها ایجاد نمود .

حالا اگر بخواهم چگونگی هایپر درینگ را مورد بررسی قرار دهیم باید بگویم ک این تکنولوژی برای بهبود پردازش و انجام چندین پردازش به طور همزمان بر مبنای x86 ساخته شد است .

Hyper-Threadingطی بررسی ها و آزمایش هایی که بر روی این پردازشگر گردید نتیجه ای حیرت آور بدست امد طی این آزمایشات مشخص شد که یک پردازنده ی 3 گیگاهرتزی هایپر ترد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌ی ۳.۶ گیگاهرتزی غیر هایپرترد دارد .

به همین علت اینتل پس از آن، این تکنولوژی را در پردازنده‌های مختلف خود از جمله ایتانیوم، پنتیوم D، اتم و سری Core i به کار گرفت.

این پردازشگر واقعا خوب و کاربردی می باشد و حتی در زمان حال هم بسیاری از افرادی که در حال خرید کامپیوتر دست دوم می باشند از این نوع پردازشگر های اینتل در سیستم خود استفاده می نمایند اما خب هر پردازشگری ایراداتی هم دارد مثلا این فناوری هایپر تردینگ از لحاظ مصرف انرژی خیلی به صرف نمی باشد و استفاده از این ویژگی باعث افزایش مصرف انرژی می گردد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/01/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d9%84/

No comments:

Post a Comment