Monday, July 3, 2017

راهنمای خرید مانیتور - بررسی ویژگی ها

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/07/monitor-advice.jpg
اگر شما از کاربران لپ تاپ ها نمی باشید و از طرفداران کامپیوتر های رومیزی یا همان PC ها هستید ، راهنمای خرید مانیتور برای تهیه ی یک مانیتور خوب و مناسب حتما به دردتان خواهد خورد. راهنمای خرید مانیتور ها مانند تمام اقلام دیجیتالی دیگر نیازمند خرده اطلاعاتی است که پیش از خرید باید آن ها را کسب کنید. هم چنین امکانی که در بازار لوازم و قطعات کامپیوتری برای شما وجود دارد این است که در صورت بالا بودن قیمت کالا های نظیر مانیتور شما قادر خواهید بود اقدام به خرید مانیتور دست دوم و کارکرده کنید که از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه تر است.

برای استفاده از راهنمای خرید مانیتور باید سه اصل را در نظر قرار دهید.

ابتدا این که باید نیاز خود را شناسایی کنید و ببینید مانیتوری که راغب به خرید آن هستید را به چه منظوری قرار است به کار گیرید؟ آیا فقط قرار است این مانیتور برای شما پنجره ای باشد که تنها از طریق آن ایمیل ها و صفحات وب مختلف را مشاهده کنید؟ در چه مکانی قرار است از آن استفاده کنید و تا چه حد ویژگی های ارگونومیک مانیتور برایتان مهم است؟ مانیتور مورد نظر تا چه حد قابل تنظیم دستی باشد؟ چه درگاه ها و اتصالاتی را قبول کند؟ دنبال چه سایزی هستید و می خواهید چند پنجره را به طور همزمان دردسترس داشته باشید؟

این پرسش ها را حتما پیش از خرید از خود بپرسید.

در گام دوم شما باید به گارانتی و نحوه ی خدمات پس از فروش و پشتیبانی دستگاه خود توجه کنید که در خرید مانیتور دست دوم این مورد محلی از اعراب ندارد.

برای خرید مانیتور باید حتما تولید کننده ای را انتخاب کنید که پیشینه ای خوب در ارائه ی خدمات پس از فروش داشته باشد. پی بردن به این مسئله چندان سخت نمی باشد و با پرس و جو کردن و مقداری تحقیق سطحی قابل وصول می باشد. به کرات اتفاق افتاده است که دستگاهی پس از در آوردن از جعبه یا اندک زمانی بعد از استفاده از کار افتاده است یا به درستی کار نکرده است. گرچه مانیتور دستگاهی نیست که مانند سایر لوازم به پشتیبانی فنی چندان زیادی نیاز داشته باشد اما انتخاب از یک شرکت معتبر قطعا این اطمینان را به شما می دهد که پشتیبانی لازم را در هنگام بروز مشکلات خواهید داشت.

مهمترین مسئله ای که در راهنمای خرید مانیتور می توان به آن پرداخت کارایی مانیتوری است که قصد خرید آن را دارید. مانیتور وسیله ای است که قرار است مدت زمان زیادی را به حساس ترین و تیز ترین عضو بدن شما یعنی چشم هایتان در ارتباط باشد. پس چه بهتر که قبل از خرید حتما در فروشگاه ها از نحوه ی پخش مانیتورها و کیفیت تصاویر خروجی آن ها دیدن کنید. گرچه بررسی های فنی بسیار کمک کننده اند اما مشاهده مستقیم همیشه جواب بهتری به دست داده است.

راهنمای خرید مانیتور ها به همین جا ختم نمی شود. پس از این که تکلیف خود را با این سه اصل مهم مشخص کردید باید به بررسی سخت افزاری مانیتور ها بپردازید که در ادامه طی موارد مختلف اشاراتی به آن ها خواهیم کرد.

راهنمای خرید مانیتور - اندازه صفحه نمایش

مانیتور های 17 تا 20 اینچ

اغلب 17 اینچی ها نسبت ابعاد 4:3 دارند که معمولا مورد طبع افراد واقع نمی شوند این در حالی است که 19 اینچی ها با ابعا 16:10 نسبت عریض تری را عرضه می کنند ولی رزولوشن آن ها از 1366*768 پیکسل تجاوز نمی کند. در مورد آخر 20 اینچی ها را داریم که نسبعت ابعاد 16:9 را دارند و رزولوشن 900*1600 را عرضه می کنند، این مشخصات با این که مشخصات ایده آلی نیست اما برای پخش ویدیو های HD در اندازه واقعی شان مقدار مناسبی است.

مانیتور های 21.5 تا 23 اینچراهنمای خرید مانیتور

مانیتور هایی با این اندازه کوچک ترین مانیتور هایی هستند که با وضوح تصویر 1080*1920 یافت می شوند. این مانیتور ها معمولا دارای گورت های HDMI و Display می باشند.

مانیتور های 24 اینچ

بهترین مانیتور های این گروه به فناوری IPS تجهیز شده اند و تنها مدل هایی هستند که در هر دو رزولوشن 1080*1920 و 1200*1920 عرضه بازار شده اند.

مانیتور های 27 تا 30 اینچراهنمای خرید مانیتور

27 اینچی ها در دو رزولوشن 1080*1920 و 1440*2560 تولید و عرضه می شوند و تا قیمت های چند میلیون تومانی پیش می روند. در طرف دیگر 30 اینچی ها را داریم که با رزولوشن 1600*2560 پیکسلی خود قیمت هایی به مراتب بالاتر از مانیتور های 27 اینچی دارند.

راهنمای خرید مانیتور - نکات قابل توجه

نوع پنل

از این حیث در میان LCD ها انتخاب های متنوعی برای شما وجود دارد که می توانید به انتخاب خود اقدام به خرید هر یک کنید. در زیر این موارد را برای شما لیست کرده ایم.

TN(Twisted Nematic)

مفید ترین خصلت این پنل ها سرعت پاسخ گویی آن هاست که به حد بی نظیری بالاست (2ms). بزرگترین عیب آن ها را هم می توان در زاویه دیدشان جستجو کرد که بسیار کم است و منجر به تولید رنگ ها به شکل غلط می گردد.

VA(Vertical Alignment)

پنل های VA از مورد قبلی زاویه دید بهتری را ارائه می دهند، رنگ های با کیفیت تری را تولید می کنند و البته تصویری روشن تر و شفاف تر را پیدید می آورند. در بین تمام این لیست پیش رو ، این پنل ها کمترین میزان سیاهی را دارند ولی در جناح سرعت پاسخگویی پشت سر پنل TN قرار می گیرند. VA ها نسبت به TN ها عریض تر می باشند.

IPS(In-panel Switching)

گرانترین دسته ی مانیتور ها را IPS ها تشکیل می دهند. این مانیتور ها می توانند با ترکیب با PLS ها بهترین زوایای دید و با کیفیت ترین رنگ ها را عرضه کنند. از جهت عمق سیاهی نسبت به پنل قبلی در رتبه ی پایین تری واقع می شوند و در جدول سرعت پاسخگویی هم در انتها قرار می گیرند.

PLS(Plane-line Switching)

این پنل ها یعنی PLS ها نو آوری تکنولوژیکی جدیدی از شرکت سامسونگ می باشند که برای اولین بار بر روی تبلت 10.1 این کمپانی عرضه شدند و اولین مانیتوری که از آن بهره مند شد مانیتور Samsung SyncMaster S27A850D بود. این پنل ها از نظر زاویه دید مثل IPS ها می مانند که البته با مصرف انرژی کمتر روشنایی بیشتری را عرضه می کنند. طبق ادعای سامسونگ هزینه تولید این پنل ها به نسبت IPS ها میزان 15% کمتر می باشند.

راهنمای خرید مانیتور - نور پس‌زمینهراهنمای خرید مانیتور

یقینا این موضوع همان نکته ای است که تفاوت بزرگ میان LCD ها و LED ها را سبب می شود. نحوه ی تولید نور توسط هر دو دسته مانیتور ها توسط کریستال مایع تولید می شود. اما در واقع نور به کار رفته در LED ها و LCD ها کاملا با هم متفاوت است. اغلب مانیتور هایی که در سال های اخیر تولید شده اند برای ایجاد نور پس زمینه از CCFL ها کمک گرفته اند.

بررسی انواع نور های پس زمینه در LED

WLED

در حال حاضر در اغلب ال ای دی های موجو در بازار از WLED ها استفاده می شود و در آن از لامپ های سفید در کناره‌ های ماتریس مانیتور در واقع در قسمت عقب آرایه کریستال های مایع استفاده می‌ شود. این فناوری در مقایسه با سایر فناوری ها انرژی کمتری را مصرف می کنند.

EL-WLED

در بین سه فناوری که یک از آن ها را پیش تر ذکر کردیم ، این مورد ارزان ترین آن ها به شمار می رود به همین جهت از گستردگی زیادی برخوردار گشته اند.

RGB LED

در این مورد به جای استفاده از لامپ های سفید در کناره های صفحه ، هر لامپ قابلیت تولید سه رنگ قرمز ، سبز و آبی را دارا می باشند. به کمک این فرایند ، مانیتور هایی که از آن برای تولید نور استفاده می کنند قادر خواهند بود تا رنگ های دقیق تر با وسعت و طیف بیشتری را تولید نمایند. مشکلی که این فناوری با آن رو به رو است این که نمی توان در مانیتور های باریک ازشان استفاده کرد و البته تکنولوژی گرانی هم محسوب می شود.

راهنمای خرید مانیتور - اتصالاتراهنمای خرید مانیتور

یکی از مهم ترین بخش هایی کا در هر مانیتور باید مورد توجه قرار گیرد بحث اتصالات و قابلیت های مانیتور در این مقوله است. خوشبختانه در مدل های جدید امکان استفاده از اغلب اتصالات موجود می باشد. این اتصالات به موارد زیر ختم می شوند.

DisplayPort

آخرین جایگزین برای DVI و HDMI می باشد که باعث باریک تر و سبک تر شدن مانیتور ها می گردد چرا که با استفاده از این پورت ها دیگر نیازی به وجود مدار خاصی برای دریافت سیگنال های ویدیویی نیست.

DVI

در بعضی از مانیتور های امروزه به دلیل استفاده از درگاه HDMI دیگر از این پورت استفاده نشده است. حتما در هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید تا دستگاه شما کابل DVI-to-HDMI را  داشته باشد یا حداقل کارت گرافیکتان از اتصال HDMI پشتیبانی کند. ترجیحا دارا بودن این پورت برای دستگاه بهتر از نبودن آن است.

HDMI

با این پورت می توانید به دستگاه های پخش HD نظیر بلو ری ها ، کنسول های بازی و یا ریسیور ها و امثال آن ها متصل شوید.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر نو و دست دوم [/fruitful_dbox]

این اتصال را می توان پر طرفدار ترین نحوه ی اتصال حال حاضر دانست و کمتر این اتفاق می افتد تا مانیتور 22 اینچ به بالایی به این پورت مجهز نباشد. اگر شما می خواهید از مانیتور خود به منظور یم تلویزیون هم استفاده کنید وجود این پورت ضروری است.

راهنمای خرید مانیتور - توصیه های پایانی

زاویه دید

حتما قبل از خرید مانیتور به صفحه ی روشن نمونه ی آن از زوایای مختلف نگاه کنید تا از تغییر رنگ ها با تغییر زاویه دید خود مطلع شوید. گفتنی است که میزان روشنایی نباید با تغییر زاویه تغییر فاحشی داشته باشد.

خوانایی متن

مورد دیگری که باید تست شود خوانایی متون در مانیتور است. حتما قبل از خرید صفحاتی از وب را باز کنید و این مورد را امتحان کنید. هم چنین توجه کنید که متون سیاه شما روی صفحه ی سفید مانیتور ایجاد سایه سیاه نکرده باشند.

رنگ های دقیق

عکس با کیفیتی را که قبلا هم از کیفیت بالای آن با خبر هستید را انتخاب کنید و در مانیتور جدید آن را نمایش دهید. تفاوت رنگ ها را در قبل و بعد با هم مقایسه کنید.

صفحه براق

دیدن صفحات براق را برای بررسی کنتراست محتوای به نمایش در آمده امتجان کنید. چرا که کنتراست صفحه در دو حالت مات و براق با هم متفاوت هستند.

سطح سیاهی کم

مانیتوری که رنگ سیاه را با عمق بیشتری نمایش دهد ، مانیتور بهتری است. سیاه واقعی در مانیتور ها معمولا دست نیافتنی است و بهترین حالت آن تیره ترین خاکستری است. فیلمی را پخش کنید و به قسمت های کاملا سیاه آن توجه کنید.

کارت گرافیک خوب لازمه تصویر با کیفیت

یقینا یک کارت گرافیک خوب تاثیر بسیار زیادی را بر روی هر آن چه که در مانیتور به نمایش در می آید دارد. اگر یک مانیتور جدید را خریداری کردید حتما کارت گرافیک خود را هم آپگرید نمایید. کارت گرافیک هم حتما باید نکاتی در مورد آن رعایت شود و آن هم این که رزولوشنی که پشتیبانی می کند با مانیتور همخوانی داشته باشد و هم چنین از پورت های آن پشتیبانی نماید. گفتنی است که گاها برای آپگرید کردن کارت گرافیک نیازی به تعویض آن ندارید و فقط دانلود چند نرم افزار از سایت سازنده برای این کار کافی است.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/07/03/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa%d9%88%d8%b1/

No comments:

Post a Comment