Wednesday, March 8, 2017

بررسی جدیدترین نسخه پلی استیشن 4

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/baresi-ps4.jpg
جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 CUH-1200 "شاسی سی" نام دارد. این کنسول نسبت به نسخه قبلی کم سر و صدا تر است و تفاوت هایی در ظاهر و سخت افزار دارد. در ادادمه به بررسی این تفاوت ها و تشریح مشخصات CUH-1200 می پردازیم.

سونی وقتی جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 را وارد بازار کرد تبلیغات آن چنانی نکرد و عملا کسی متوجه نسخه ی جدید این کنسول نشد. این مدل از پلی استیشن برای کاربران ریز بین دارای تغییراتی است که آن ها را مجاب به ارتقا کنسول خود می کند. این تغییرات در راستای کم شدن نویز ها و صدا های نسخه ی قبلی است که کاربران را به شدت آزار می داد. تغییرات ظریفی هم در ظاهر و هم چنین سخت افزار هم مشاهده می شود که از چشم کاربران پوشیده نیست. اما آیا این تغییرات در جهت کم شدن صدا و یک سری تغییرات جزئی دیگر می تواند دلیلی باشد که کنسول قدیمی خود را عوض کنید؟ آیا این تغییر می ارزد؟

تغییرات در ظاهر

آشکار ترین تغییری که در جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 می توان مشاهده کرد ، جنس بدنه ی آن است. جایگزین کردن آن بدنه ی براق و شفاف با بدنه ای با جنس جدید و به صورت مات ، هم ظاهری متفاوت به این کنسول داده است ، هم این که از به جا ماندن اثر انگشت بر روی آن و گرفتن گرد و خاک جلوگیری می کند. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که دکمه های کلیک شونده و قدیمی حس بهتری به شما بدهد. باید این نوید را به شما بدهیم که این نسخه از پلی استیشن راست کار شماست. چرا که در این کنسول جای دکمه های حساس لمسی به دکمه های کلیک شونده داده شده است و پیرو این تغییر نوار ال ایدی میانی دستگاه مسیر کمتری را روشن می کند ولی خوب شدن نور بیشتری را دارا می باشد.جدیدترین نسخه پلی استیشن 4

تغییراتی که در داخل ایجاد شده اند همه در مجموع سبب کم شدن وزن کلی دستگاه شده است و به طور کلی از این تغییرات می توان تغییراتی مثبت دانست. استفاده از ماژول های یک گیگابایتی به جای 512 مگابایتی آن ها که تعداد این ماژول ها را به نصف عداد قبلی رسانده است که از چندین جهت موثر بوده است. اولا فضای روی مادربرد خالی شده ، مصرف انرژی تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته است و همانطور که گفته شد وزن دستگاه هم کاهش یافته است. هارد درایو CUH-1200 نسبت به قبلی ضخیم تر شده چرا که حافظه ی HGST آن با اسپین پوینت سامسونگ جایگزین شده است. پاور کنسول در داخل قرار گرفته هم چنین سبک تر شده و به خروجی کم تری نیاز دارد. در مجموع می توان گفت که این تغییرات در جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 وزن کلی دستگاه را از 2.8 به 2.5 کیلوگرم کاهش داده است.

از نظر ظاهری که تغییرات بررسی شد ، اگر از دکمه ها و فضای یک میلیمتری که به بیرون آمده اند صرف نظر کنیم ، این نسخه نسبت به نسخه ی قبلی هیچ تغییری در ابعاد نداشته است. می توان از جابجایی درگاه های HDMI ، اترنت و دوربین پلی استیشن به عنوان تنها تغییرات ظاهری جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 یاد کرد که تاثیری در عملکرد دستگاه ندارند.

تغییرات سخت‌افزاری دستگاه

نویزی بودن دستگاه در نسخه ی قبلی شاید بزرگترین مشکل پلی استیشن 4 بود که در برخی بازی های پرطرفدار نظیر The Last Of Us Remastered به حدی آزار دهنده بود که تجربه ی بدی را برای کاربران رقم می زد و موجب نارضایتی آن ها بود. یا در بازی هایی نظیر Rocket League نیز به همین صورت. بهبود این عیب در جهت رفع نویز و صدا های آزار دهنده را می توان مهم ترین و لازم ترین تغییر در نسخه ی جدید دانست. به طوری که در نسخه ی قبلی سر و صدایی که تولید می کرد از چند متری هم شنیده می شد و در این دستگاه گرچه بی سر و صدا ترین نیست اما این صدا ها تا حد قابل توجهی کم شده اند. در بازی های دیجیتالی که نیاز به دیسک دارند صدای نویز کاملا مشهود است اما پس از لود شدن توسط دستگاه و انجام دادن چند دقیقه از بازی ، این نویز ها در نسخه ی جدید به مراتب کمتر از مدل قبلی است.جدیدترین نسخه پلی استیشن 4

همانطور که در چند پاراگراف قبل نیز به آن اشاره شد، مصرف برق در جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 بهینه شده است. در تست های انجام شده بر روی نسخه ی جدید ملاحظه می شود که تمام سرویس های پس زمینه نظیر دانلود ها غیر فعال شده اند و در بازی های تست شده نظیر Rocket League و Metal Gear Solid 5 در زمان اوج مصرف آن ها چیزی در حدود 30 وات برق کمتری نسبت به نسخه قبلی مصرف می کند. در حالت مصرف دستگاه روشن بدون اجرای بازی نیز این مصرف برق کاهش چشم گیری داشته است. این کاهش از 80 به 15 وات نسبت به مدل قبلی شده است. هر چند که بهبود در این زمینه قابل توجه است اما خوب نا گفته نماند که در برخی بازی هایی که با دیسک انجام می شوند و نیاز به فعالیت دیسک نوری دارند تقریبا مصرف برق یکسانی مشاهده می شود.

یک اشکال در جدیدترین نسخه پلی استیشن 4

کم تر تغییری پیش می آید که بی عیب و ایراد باشد CUH-1200 هم از این قاعده مستثنی نیست. البته این نقاط ضعف آن قدر ها هم بزرگ نیست. این موضوع هم باز مربوط به نویز های دستگاه می شود. کاهش سرعت خنک کننده ی سیستم به بهانه ی کاهش نویز ها تاثیر منفی بر روی پایین آوردن دمای داخلی دستگاه شده است. با توجه به اینکه پردازشگر و بدنه ی نسخه ی جدید تغییری نکرده است می توان این انتظار را داشت که پایین آمدن سرعت خنک کننده ی دستگاه موجب داغ تر شدن دستگاه در شرایط یکسان با نسخه قبلی می شود. با تصویر برداری حرارتی از دستگاه هنگام اجرای بازی Rocket League دمای دستگاه در نقطه ی مرکزی تا 45.5 درجه سانتی گراد ثبت شده است.

پراکندگی حرارتی را در دو نسخه در تصویر زیر مشاهده می کنید.جدیدترین نسخه پلی استیشن 4

این ایراد یعنی بالا رفتن دما را می توان یک پسرفت در نسخه ی جدید دانست. به طوری که در مدل CUH-1000 بیشترین درجه حرارت دستگاه 44.7 بوده است در حالی که در نسخه ی جدید حتی در حالت آفلاین و در منوی کنسول حدود 2 درجه گرم تر است. با مشاهده ی تصویر بالا در خصوص پراکندگی حرارتی می توان علت بالا رفتن دما را این گونه شرح داد که همانطور که می بینید در نسخه ی قبلی پراکندگی دما میزان بالاتری داشت و بخش وسیعی از آن از طریق کانال های پشتی خارج می شد اما همانطور که به نظر می رسد در نسخه ی جدید تمرکز دما در مرکز است. البته این افزایش دما در حدود 2 درجه است و به آن صورت بر روی عملکرد دستگاه تاثیر گذار نیست.

با پایین آوردن سرعت خنک کننده ی دستگاه میزان نویز به میزان مطلوب کاهش داشته است و از نظر گرم شدن ناگهانی دستگاه هم لازم نیست نگران باشید ، چرا که مهندسان سونی هم نیستند.

سخن آخر

دو سال پس از عرضه ی کنسول نسل هشتمی سونی و دریافت بازخورد ها و انتقادات کاربران از این کنسول توسط مهندسان این کمپانی جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 با تمرکز بر روی کاهش صدای آن ارائه شد. دیگر می توانید بازی کنید بدون اینکه از چندین متر آن طرف تر صدای دستگاه آزارتان دهد. البته صدای دیسک در دستگاه هم چنان شنیده می شود و بازی هایی مثل Rocket League هم چنان از دستگاه به شدت کار می کشد و میزان حرارت تولیدی و مصرف برق را بالا می برد.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : کنسول PSP , تجربه ای موفق از سونی [/fruitful_dbox]

اما خوب باید به این موضوع اذعان داشت که شاسی سی توانسته است تا حد بسیار بالایی رضایت کاربران را جلب کند چرا که همانطور که بار ها ذکر کردیم ، واقعا صدای نسخه ی قبلی آزار دهنده بوده است. هم چنین کاهش وزن 300 گرمی و کاهش قابل توجه مصرف برق پیشرفت های قابل توجهی هستند که نباید از قلم بیفتند اما خوب افزایش 2 درجه ای دما ایرادی اجتناب ناپذیر در راستای کم شدن سرعت خنک کننده است که به آن صورت مشکل ساز نیست و جای نگرانی ندارد. کم لطفی است اگر این ایراد کوچک را در مقابل پیشرفت بزرگ این کنسول در راستای کم شدن صدا قرار دهیم و این مشکل بالا رفتن حرارت در برابر سر و سامان یافتن نویز های دستگاه کاملا قابل چشم پوشی است.

نوار ال ای دی پر نور تر ، دکمه های فشاری به جای نمونه های لمسی آن ها ، بدنه ی مات و ضد خش در نمونه جدید از دیگر تغییرات جدیدترین نسخه پلی استیشن 4 است که به عنوان پیشرفت هایی یاد می شوند که می توانند در انتخاب و رضایت مندی شما تاثیر گذار باشند.

این نکته را متذکر می شویم که گرچه پیشرفت های نسخه جدید بسیار رضایت بخش بوده است اما برای کسانی که نسخه ی قبلی از این کنسول نسل هشتمی را دارند توصیه نمی شود که به خاطر فقط 10 دسیبل اختلاف صدا و مصرف انرژی کمتر اقدام به خرید نسخه ی جدید کنند ، چرا که همان نسخه ی قبلی پاسخگوی نیاز های آن ها به عنوان یک گیمر می باشد. البته خوب برای آن دسته ای که به تازگی می خواهند کنسول بازی تهیه کنند این نسخه به شدت پیشنهاد می شود.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/09/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87-%d9%be%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%b4%d9%86-4/

No comments:

Post a Comment