Saturday, March 11, 2017

آن چه در مورد خرید بذر باید بدانید!

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/kharide-seed.jpg
بذر ها به صورت های گوناگون و طی زمان بندی های مختلفی تهیه و برای فروش عرضه می شوند. برای خرید بذر رعابت یک سری نکات حائز اهمیت است.

در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که بذر ها عموما به دو شکل تهیه می گردند. یکی این که بذر ها را از محصول جمع آوری می کنند و دیگری تهیه بذر های گواهی شده از بازار می باشد. جمع آوری بذر از محصول نهایی از گذشته های دور مرسوم بوده است. به این شکل که پس از اتمام درو در مورد غلات و چیدن و برداشت محصول برای انواع میوه و صیفی جات ، از محصولات باقی مانده تخم یا همان بذر را تهیه می نمایند. با در اختیار داشتن چند میوه ی کاملا رسیده ( خیار ، هندوانه ، خربزه , باقلا ، ذرت و ... ) و خشک کردن کامل آن به صورت طبیعی ، می توان به بذر گیاه مورد نظر دست پیدا کرد. پس از تفکیک کردن و تمیز کردن ، بذر در اختیار قرار خواهد گرفت و مورد استفاده خواهد بود. در مورد غلات نظیر برنج و گندم هم نیز به همین شکل صورت می پذیرد. در این دسته بذر ها به طور مستمر و مداوم مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت بذر گیری دارند.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : طریقه کاشت و نگهداری درخت پرتقال [/fruitful_dbox]

حال به نکاتی در خصوص خرید بذر می پردازیم که مستلزم توجه می باشند.

  1. قوه نامیه بذر
    قوه نامیه بذر به دوره ی توانایی بذر در خصوص تولید گیاه جدید را می گویند. برخی بذر ها نظیر بذر برنج سال های طولانی قابلیت ماندگاری دارند و می توان در طی چندین سال آن را کاشت و به محصول رسید اما برخی بذر ها مانند بذر های روغنی دوره ی توانایی کوتاهی دارند و ممکن است در ارائه محصول به مشکل بر بخورند. حتما قبل از خرید بذر و اقدام به کاشت از قوه ی نامیه آن و توانایی ایجاد یک گیاه جدید توسط بذر ، اطمینان حاصل نمایید.

  2. خلوص بذر
    همانطور که از اسم آن پیداست بذر باید عاری از هر گونه کثیفی ، خاک ، کاه و کلش باشد. هم چنین وجود بذر های شکسته یا له شده در میان بذر ها ، از خلوص بذر ما می کاهد. در هنگام خرید بذر باید توجه داشت که بذر مورد نظر آلوده به آفت ها و میکروب ها نباشد. عدم خلوص بذر از مواردی که ذکر شد می تواند صدمات جدی ای به محصول نهایی و عدم به ثمر رسیدن آن بشود.

  3. درصد جوانه زنی
    از دیگر نکاتی که معمولا کشاورزان سنتی ما به آن بی توجه هستند و هر ساله متحمل خسارات زیادی در پی رعایت نکردن آن می شوند استفاده از بذر های معیوب و کهنه و عدم توجه به درصد جوانه زنی بذر است. طبق اصول خاصی باید در نظر داشت که بذر هایی با درصد جوانه زنی کمتر از 90 درصد بسیار نامناسب می باشند و استفاده از این بذر ها به نوعی دور ریختن پول است.
    در هنگام خرید بذر از بازار باید به درصد جوانه زنی بذر توجه ویژه ای شود و آن هم کار پیچیده و دشواری نیست. وقتی می خواهید بذری را بخرید ابتدا صد عدد از بذر مورد نظر خود را تهیه کنید و در یک بشقاب روی یک پارچه ی نمناک در جایی تاریک و گرم قرار دهید پس از یک هفت ببینید چند درصد از بذور استفاده شده جوانه زده اند. از این طریق می توانید به درصد جوانه زنی بذر دست بیابید.


مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/12/%d8%a2%d9%86-%da%86%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%b0%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%af/

No comments:

Post a Comment