Tuesday, March 14, 2017

اهمیت نوع پایه در فاصله کاشت درختان میوه

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/fasele-kashte-derakhte-mive.jpg
رعایت فاصله از نکات مهم در کاشت درختان میوه می باشد. فاصله کاشت به : 1- نوع پایه 2- نوع هرس 3- خاک 4- نوع درخت 5- منطقه کاشت بستگی دارد. در این مقاله به اهمیت نوع پایه در فاصله کاشت درختان میوه پرداخته خواهد شد.

نوع پایه

اولین چیزی که در فاصله کاشت درخت میوه مطرح است پایه می باشد. اهمیت نوع پایه در کاشت درختان میوه از آن جایی که مشخص می شود که برای هر پایه بذری یک فاصله مشخص تعیین می شود. مثلا برای پایه بذری سیب ، باغ به صورت مربعی است به این صورت که فاصله هر دو خط و هم چنین فاصله درخت تا درخت 6 متر می باشد. یا در پایه بذری مثل ایستمالینگ 9 که سیب زرد پیوند خورده باشد ، باغ به شکل مستطیلی می باشد به این صورت که فاصله هر درخت از هم 2 متر و فاصله خطوط 3 متر است. بدیهی است که در روش مستطیلی در یک هکتار تعداد درخت بیشتر است اما تراکم افزایش نمی یابد و این به خاطر تفاوت در نوع پایه بذور است.

در پایه بذری دیگری مثل درخت گلابی ، که رویه پایه بذری دیگری پیوند شده باشد ، درخت پا بلند می شود و فضای زیادی را اشغال می کند و این امر سبب کم شدن تعداد درخت می گردد. اما در درختان پایه کوتاه تر تراکم در واحد سطح زیاد می شود. درخت اگر پا بلند باشد قوی تر است و اصطلاحا به آنها شاه میوه اطلاق می شود. در کشوری مثل آمریکا سعی می کنند درختان مرغوب با تراکم بالا ایجاد کنند. اینجاست که اهمیت نوع پایه در فاصله کاشت درختان میوه مشخص می شود.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید :پیوند جوانه به صورت پیوند شکمی [/fruitful_dbox]

فاصله کاشت در درختان میوه خیلی مهم است. درختان را هم می توان نزدیک به هم کاشت و هم با فاصله از هم. اما در هر روش با مشکلات مخصوص به خودشان روبرو هستیم. در باغ هایی که درختان نزدیک به هم باشند شاخه و برگ درختان در هم تنیده می شوند و درختان روی هم سایه می اندازند و جذب نور توسط تاج درخت ، به شدت کاهش می یابد؛ به سبب همین امر گل انگیزی بسیار کاهش یافته و مرغوبیت میوه و محصول هم افت پیدا می کند. گل انگیزی به میزان توانایی درخت برای شکوفه دادن گل میوه می باشد که به طور مستقیم متاثر از نور خورشید است.

فاصله کاشت اگر زیاد باشد ، این مشکلات مرتفع می شوند. اما مشکلی که در این باره وجود دارد ، کاشت مقدار کمتری درخت در مقیاس هکتار می باشد. که ممکن است از نظر اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نباشد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/14/%d8%a7%d9%87%d9%85%db%8c%d8%aa-%d9%86%d9%88%d8%b9-%d9%be%d8%a7%db%8c%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%a7%d8%b5%d9%84%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%85%db%8c%d9%88/

No comments:

Post a Comment