Wednesday, March 15, 2017

گیاهی عجیب با نام سوسن کبرا

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/Soosane-kobra.jpg
سوسن کبرا یا darlingtonia گیاهی بسیار عجیب از دسته ی گیاهان گوشت خوار می باشد. این گیاه عجیب و غریب ، گیاهی به شدت کمیاب می باشد و اغلب در مرداب ها و یاتلاق ها یافت می شود. خاستگاه سوسن کبرا را می توان به نوعی شمال کالیفرنیا دانست.

گیاه کبرا به علت ظاهری که دارد این نام را به خود اختصاص داده است. شرایط نگهداری این گیاه گوشت خوار بر خلاف ونوس حشره خوار بسیار سخت می باشد و زیاد مناسب نگهداری در منزل نیست. چرا که سوسن کبرا نسبت به دما بسیار حساس بوده و تحت شرایط خاصی زنده می ماند و حیات دارد. به طوری که تغییر دمای شبانه روز بر حفظ حیات این گیاه بسیار تاثیر گذار است. اختلاف دمای مورد نیاز این گیاه در ریشه و ساقه 15 درجه تفاوت دارد یعنی ریشه دمای بیش از 10 درجه را قادر به تحملشان نیست.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : ونوس حشره خوار [/fruitful_dbox]

نحوه ی شکار حشرات در سوسن کبرا مکانیزم بسیار جالبی دارد. گیاه به شکلی است که هضم در پایین گیاه و عملیات شکار و تله در قسمت بالایی گیاه واقع شده است. در بالای گیاه برگ ها با رنگ های متنوع حشره را به خود جذب می کند با غده های موجود در جلوی تله شهد و شکری ترشح می کند که به عملیات جذب حشرات کمک می کند.سوسن کبرا

پس از این که حشره جذب تله شد به وسیله ی شکافی که بالای تله وجود دارد آسمان پیداست که موجب تلاش حشره برای پرواز رو به آسمان و رهایی از این مخمصه می شود. دریغ از اینکه در مسیر و در داخل تله ، همه ی سطوح دارای موادی چسبنده می باشند که عبور را غیر ممکن می سازد هم چنین خار هایی در خلاف جهت حرکت حشره ها وجود دارد که حشره هنگام خستگی اگر روی آن بنشیند دیگر راه برگشتی برایش باقی نخواهد ماند.

پس از این مرحله عملیات هضم در قسمت های پایینی سوسن کبرا انجام می شود. قسمت های نرم حشرات توسط آمینو اسید های موجود در محفظه ی هضم ، حل شده و جذب گیاه می شوند و قسمت های سخت تر به مرور نگهداری و دفع می شوند.

گفتنی است عمل گرده افشانی گل های این گیاه را نوعی سوسک انجام می دهد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/15/%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%b9%d8%ac%db%8c%d8%a8-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d9%88%d8%b3%d9%86-%da%a9%d8%a8%d8%b1%d8%a7/

No comments:

Post a Comment