Monday, March 13, 2017

بذر دورگه هیبریدی چیست و به چه شکل تهیه می شود؟

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/bazre-hibridi-1.jpg
بذر دورگه هیبریدی به صورت مستقیم از الحاق دو والد که از نظر ژنتیکی با هم کاملا متفاوت هستند تولید می شود. بذر هیبریدی دورگه نهایتا به شکل بذری در می آید که صفات هر دو والد را دارا می باشد و منتهی به پدیده ای به نام نیروی هیبریدی ( Hybrid Vigor ) یا Heterosis که به نوعی می توان گفت این بذر نسبت به والدین خود برتری کامل دارند.

این گونه بذرها به منظور رسیدن به صفاتی مطلوب از از پیوند دو یا چند نوع گیاه بدست می آید. در استفاده از بذر برای عملیات کاشت ، بذرهای اصلاح شده بهترین گزینه می باشند.

بذر دورگه هیبریدی منجر به تولید گیاهان یا درختانی می شوند که نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم تر و دارای میوه های درشت تر و مرغوب تری هستند و هم چنین نحوه ی برداشت راحت تری دارند.

[fruitful_dbox]حتما بخوانید : معرفی و بررسی انواع بذر [/fruitful_dbox]

از بزرگترین معایب این بذر ها می توان به این نکته اشاره کرد که در این بذر ها بسیاری از ژن ها از بین می روند و ممکن است برخی ویژگی های اصلی و منحصر به فرد محصول مانند رنگ ، بو ، مزه و ... دستخوش تغییراتی شود.بذر دورگه هیبریدی

نکته ی بسیار مهم این است که باید توجه داشت پس از یکبار کاشت این بذر ها و برداشت محصول ، خواص ژنتیکی بذر حاصل از محصول جدید بسیار متفاوت از چیزی که بود ، می شود. و این امکان قوت می یابد که در کشت بعدی ، محصول قبلی را با همان میزان کیفیت و کمیت نداشته باشیم. لذا توصیه می شود که در صورت استفاده از بذر دورگه هیبریدی برای کشت سال بعد از محصولات بدست آمده بذر تهیه نکنید چرا که به هیچ وجه مناسب نخواهند بود.

همواره خرید بذر خوب دغدغه ی کشاورزان و مزرعه داران بوده است. به همین جهت رعایت برخی نکات ضروری است.

  1. میزان سطح زیر کشت

  2. قیمت بذر

  3. شرایط جوی منطقه

  4. میزان مقاومت بذر در برابر آفات

  5. انبارمانی

  6. شکل و فرم میوه م محصول نهایی


اغلب بذرهای هیبریدی به تولید میوه هایی هم شکل و هم وزن منجر می شوند.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/13/%d8%a8%d8%b0%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b1%da%af%d9%87-%d9%87%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c%d8%af%db%8c/

No comments:

Post a Comment