Monday, March 13, 2017

اصلاح نباتات از روش انتخاب و دورگ گیری

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/eslahe-nabatat.jpg
انتخاب ( Selection ) و دورگ گیری ( هیبریداسیون ) را می توان به عنوان مهم ترین روش های اصلاح نباتات برای رسیدن به ارقام بهتر دانست.

انتخاب

هرچند انتخاب بوته های برتر در هر نسل و جمع آوری بذر ها از آن ها برای کشت های سال بعد به منظور رسیدن به یک صفت خاص و خوب در گیاه در بین کشاورزان از گذشته تا امروز رایج بوده است. اما از دیدگاه تخصصی تر علم اصلاح نباتات ، به روش مذکور ایراداتی وارد است که از جمله ی آن این است که این روش فقط برای گیاهان خودگشن قابل اجراست و هم اینکه فقط صفاتی که وراثت پذیری بالایی دارند قابل انتقال است.

روش های گرده افشانی

اقداماتی که در بالا ذکر شد در گیاهان با گرده افشانی باز ، جز ایجاد چند دستگی در صفات نتیجه ی اصلاحی ملموسی برای کشاورزان نخواهد داشت. در گیاهان گرده افشانی یا همان عملیات انتقال پرچم به کلاله روش های گوناگونی مطرح است که به آن ها اشاره می کنیم.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : بذر دورگه هیبریدی چیست و به چه شکل تهیه می شود؟ [/fruitful_dbox]

  1. خودگشنی Self Pollination : این حالت به زمانی اطلاق می گردد که دانه گرده از گل یک گیاه ، روی کلاله همان گل یا گل های دیگر از همان گیاه قرار گیرد و لقاح صورت پذیرد.

  2. دگرگشنی ( Cross Pollination ) : زمانی گفته می شود که گرده گل از یک گیاه روی گل گیاه دیگری قرار گیرد و عمل لقاح انجام شود.

  3. گرده افشانی باز ( Open Pollination ) : این فرایند به زمانی گفته می شود که گیاه با گرده گل های خودش و گل های گیاهان دیگر گرده افشانی شود.

دورگ گیری

روش دیگر در اصلاح نباتات دورگ گیری است که بیشترین کاربرد را برای گیاهان دگرگشن دارند. این روش در اکثر تولیدات بالا و پر محصول به کار رفته است و با بذر های دورگه هیبریدی در نسل اول اف 1 شناخته می شوند. بذور هیبریدی اغلب از تلاقی دو نوع گیاه خالص پدید می آید و سبب تولید ویژگی های اصلح شده ی مد نظر می شوند. اما نکته ی بسیار مهم در خصوص بذر ها این است که این بذرها فقط یکبار قابل کشت هستند و برای بذر گیری و تولید مجدد محصول ، گزینه ی مناسبی نیستند.

بذر هایی که از لحاظ ژنتیکی توسط انسان تغییری در آن ها ایجاد نشده است

این ها بذرهایی هستند دارای طعم و بوی مشخصی می باشند و از خود گیاه و محصول برداشتی تهیه می گردند. این بذر ها ویژگی های بذور هیبریدی را دارا نیستند اما خوب این ویژگی ها هم شاید برای یک باغبان ساده آن قدر ها مطلوب نباشد.

بذر های اگانیک

این بذر ها به طور طبیعی از گیاه والد بدون این که آفت کشی یا اصلاحی روی گیاه انجام شود تولید می شوند بنابراین ممکن است به صورت هیبرید سا طبیعی باشد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/13/%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%ad-%d9%86%d8%a8%d8%a7%d8%aa%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8/

No comments:

Post a Comment