Tuesday, March 14, 2017

نحوه پرورش و هرس درخت سیب

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/derakhte-sib-1.jpg
سیب را می توان به جرئت ، پرطرفدار ترین میوه در سراسر جهان نام نهاد. سیب از میوه هایی است که قدمت بسیار زیادی دارد و همواره کاشت آن توسط باغبانان مورد توجه زیادی بوده است. پرورش درختی مثل سیب روش های متنوع و گوناگونی دارد. چگونگی پرورش و هرس درخت سیب عامل مهمی در پرورش و چگونگی شکل درخت است. و تاثیر مستقیمی بر کیفیت و کمیت محصول تولیدی می تواند داشته باشد.

این درخت را می توان با توجه به شکل های مختلف تاج درخت ، گرد یا بلند پرورش داد. هرس درختان سیب به این شکل است که با هرس کردن به شاخه و برگ ها و تاج درخت جهت می دهیم تا به فرم های جامی ، قیفی یا هر شکل دیگری که مد نظر داریم برسیم.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : نکات کاشت و پرورش درخت آلبالو [/fruitful_dbox]

پرورش و هرس درخت سیب بر اساس نحوه ی رشد و نمو ، شکل تاج و شکل کلی درخت ، اندازه تنه و ... به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

  1. درختان سیب پا کوتاه

  2. درختان سیب نیمه پا بلند (متوسط)

  3. درختان سیب پا بلند.پرورش و هرس درخت سیبپرورش و هرس درخت سیب


برای پرورش هر نوع از این درخت ها راهکار های مختلفی وجود دارد. برای مثال برای پرورش نوع پا بلند یا نوع نیمه بلند از پایه های بذری استفاده می شود و در موارد اندکی مشاهده شده است که از پایه های غیر بذری استفاده شود. برای انواع پا کوتاه این درخت از پایه های غیر بذری یا همان مالینگ ها استفاده می شود.

در پرورش درخت سیب , نوع هرس کردن بسیار مهم است. چرا که در یک بررسی تقریبی می توان گفت برای مثلا تولید یک محصول با کیفیت و هم چنین کمیت خوب در یک شاخه از درخت ، باید به میزان مشخصی برگ سبز روی آن باشد. این آمار را در مقیاس کلی می توان اینگونه گفت برای هر میوه سیب 60 تا 100 برگ سبز نیاز است. اینجاست که اهمیت هرس کردن در پرورش درخت مشخص می شود.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/14/%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%b4-%d9%88-%d9%87%d8%b1%d8%b3-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d8%a8/

No comments:

Post a Comment