Saturday, March 11, 2017

نگهداری و کاشت درخت انگور( درخت مو )

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/kasht-va-negahdari-drakht-angor2.jpg
همانطور که می دانید یکی از پر خاصیت ترین میوه ها انگور است  که کشت آن تقریبا در همه جای دنیا انجام می شود به خصوص در ایران که کاشت درخت انگور بسیار رواج دارد  این درخت  را به وفور می توان یافت . کاشت درخت انگور به دو قسمت کاشت انگور های دانه دار و بیدانه تقسیم می شود   که  یکی از بهترین انگور ها برای تولید کشمش انگور بی دانه است ؛ حالت ظاهری این نوع  بسیار درشت است  و طعم شیرین و خوش مزه ای دارد . میانگین عمر درخت انگور بین هشتاد تا نود سال می باشد بر خلاف بقیه درختان که برخی از آن ها از سرما بیزارند ، درخت انگور برای رشد و میوه دادن در سال حداقل به سه ماه هوای سرد احتیاج دارد .

درخت انگور مانند گیاهان پیچشی و رونده است و در جایی که کاشته می شود رشد می کند و به دور اشیا سر راهش می پیچد .

کاشت درخت انگورکاشت درخت انگور و همچنین نگهداری از آن شامل مراحل مهمی می شود که عبارت اند از :

  • تهیه زمین و بستر سازی

  • تامین نهال مورد نظر

  • چاله کنی برای کاشت نهال

  • آبدهی مناسب

  • هرس کردن و فرم دادن به درخت

  • نگهداری مناسب باغ انگور قبل از شروع باردهی


حال در اینجا به توضیح مختصری در مورد هر یک از این مراحل کاشت و نگهداری درخت مو می پردازیم :

تهیه زمین و بستر سازی

زمین کاشت درخت انگور باید به گونه ای باشد که آب به خوبی به ریشه های این درخت تنومند برسد تا به خوبی رشد کند و بار دهد برای این کار باید قبل از کاشت نهال زمین موردنظر را به خوبی شخم زد تا منافذ خاک به خوبی باز شود.

[fruitful_dbox] حتما بخوانید :طریقه کاشت و نگهداری درخت پرتقال[/fruitful_dbox]

سپس سطح زمین را به گونه ای شیب دهید که وقتی باران می بارد آب از طریق شیب زمین به سمت پایه های درخت سرازیر شود .

تامین نهال

پس از آماده سازی مناسب زمین به دنبال تهیه ی نهال انگور مناسب که دچار آفت زدگی نشده باشد بروید و پس از تهیه آن را در نقطه ی مورد نظر زمین بکارید .

نکته :ویژگی های نهال انگور مرغوب یعنی سن دو سال ، ارتفاع چهل سانتی متر و قطر تنه ی یک سانتیمتر .

چاله کنی برای کاشت نهال

بهترین زمان برای حفر گودال های نهال انگور در شهریور ماه است چاله ای که حفر می شود باید در ابعاد100x100  باشد تا ریشه های  نهال به خوبی در آن شکل گیرد و قبل از کاشت نهال انگور ابتدا مقداری کود در کف گودال بریزید سپس در نهال را در آن قرار دهید و با خاک مرغوب و کود مناسب گودال را پر نمایید .

آبدهی مناسب

نهال انگور در فصل زمستان که بارندگی زیاد است نیاز به آبیاری زیادی ندارد اگر شیب زمین را درست تعیین کرده باشید ، تنهاهر دو هفته یک بار آبیاری برای رشد آن کفایت می کند اما در فصل تابستان به دلیل خشکی هوا و گرمای زیاد هفته ای دو الی سه مرتبه آبیاری برای رشدبیشتر این درخت بسیار لازم است .

هرس کردن و فرم دادن به درخت

بعد از گذشت یک بهار ( یک سال ) از کاشت نهال انگور که درخت به خوبی رشد کرده و شکوفه داده است  شما می توانید به سراغ هرس کردن این درخت بروید و شاخ و برگ های اضافه و زرد را از آن جداکنید البته این کار در سال اول خیلی ضروری نیست و انجام آن بهتر می باشد .

نگهداری باغ قبل از شروع باردهی

قبل از فصل بار دهی باید نکاتی را رعایت نمایید تا به محصول بهتری از گیاه دریافت نمایید مانند شخم زدن شیار ها ، پخش کردن کود مرغوب در سطح خاک ، سم پاشی برای از بین بردن آفت ها و برچیدن علف های هرز .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/11/%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%d8%a7%d9%86%da%af%d9%88%d8%b1/

No comments:

Post a Comment