Saturday, March 11, 2017

معرفی گیاه لیف و مزیت های آن

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/giyah-lif1.jpg
گیاه لیف از نوع گیاهان بالا رونده و پوششی از خانواده ی کدوییان می باشد که رشد ساقه های آن رو با بالا می باشد و نهایتا تا ارتفاع ده متری بالا می رود و بیشتر از این عدد تا کنون در جایی مشاهده نشده است .برگ های بسیار بزرگ و پنجه مانند آن زیبایی خاصی به این گیاه بالا رونده داده است . گیاه لیف در فصل گل دهی به صورت جدا گانه گل های نر و ماده می دهد که شکل ظاهری گل های نر آن به شکل خوشه و گل های ماده ی آن فرد - فرد است که تمامی گل های آن به رنگ زرد می باشد .

گیاه لیف بعد از گل دهی میوه های بیضی شکلی نیز می دهد که بسیار شبیه به کدو می باشد به همین دلیل آن را در خانواده ی کدوییان دسته بندی کرده اند و طریقه ی رسیدن میوه ی آن به این گونه است که ابتدا خشک می شود و سپس به صورت رشته های باریک در می یاید .

حالا شاید این سوال در ذهنتان نقش ببندد که چرا نام این گیاه ، لیف است ؟  در بسیار از مناطق از رشته های به وجود آمده از میوه ی این گیاه ، به منظور شست و شوی بدن لیف های زیبایی می بافند به همین دلیل به این گیاه پوششی و رونده لیف گفته می شود .

گیاه لیفدر کشور عزیزمان ایران گیاه لیف بیشتر در مناطق گرم و استوایی مانند خوزستان به صورت عمده و در دیگر نقاط گرم کشورمان به صورت جزئی کاشته می شود از این گیاه به علت زیبایی خاصی که دارد در بعضی از نقاط به عنوان گیاه زینتی نیز استفاده می کنند .

جالب است بدانید که این گیاه مزیت های بسیار زیادی درد حتی در بعضی مناطق به منظور درمان بعضی از بیماری ها این گیاه را مصرف می کنند . برگ ها ، ساقه ها و غنچه و میوه ی این گیاه مزیت های بسیار زیادی دارند که افرادی که از مشکلات ریه ، خونریزی رحمی ، اسهال خونی و بواسیر رنج می برند با بخش های مختلف این گیاه دمنوش و نوشابه هایی تولید می کنند و می خورند .

[fruitful_dbox] حتما بخوانید : آشنایی با گیاه پوششی علف صورتی[/fruitful_dbox]

دررشد گیاه پوششی لیف ، همانند مابقی گیاهان عوامل طبیعی خاک ، آب ، نور و دما تاثیر مستقیم دارند که در اینجا توضیح مختصری در باره ی طریقه ی نگهداری این گیاه و همچنین طریقه ی تکثیر آن می پردازیم :

خاک: این گیاه پوششی اکثر در تمامی خاک ها قابل رشد است اما اگر بخواهیم به دلخواه گیاه نوع خاک را تعیین کنیم ، لیف به شدت به خاک های اسیدی علاقمند است .

آبیاری : یکی از گیاهانی که مصرف آب بالایی دارد لیف است که برای رشد به شدت نیاز به آبیاری دارد مخصوصا در فصل میوه دهی که مصرف آب آن چند برابر می شود .

نور : به شدت به آفتاب علافه دارد و در جایی که نور مناسب به آن برسد به خوبی رشد می کند .

دما : دمای خاصی برای رشد این گیاه بالا رونده تعیین نشده است و اکثرا در تمامی مناطق که دارای فصل گرم هستند می روید اما برای رشد مطلوب این گیاه منطقه ای که کاشته شده است باید حداقل سه ما فصل گرم داشته باشد .

روش تکثیر لیف بسیار آسان و بی درد سر است و تنها کاری که شما باید انجام دهید خیاساندن بذر لیف و پس از جوان زدن بذر ها ، کاشتن آن در جای مورد نظرتان که از قبل اماده کرده اید است .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/12/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87-%d9%84%db%8c%d9%81-%d9%88-%d9%85%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%86/

No comments:

Post a Comment