Saturday, March 11, 2017

طریقه کاشت و نگهداری درخت پرتقال

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/03/kasht-va-negahdari-drakht-porteqal1.jpg
همانطور که می دانید پرتقال از دسته ی مرکبات می باشد و مرکبات بیشتر در مناطقی که دارای هوای مرطوب هستند به خوبی رشد می کنند به همین دلیل بخش شمالی ایران بیشترین محصول پرتقال را دارد . .شرایط  کاشت و نگهداری درخت پرتقال بسیار حساس می باشد و در هنگام کاشت و نگهداری آن باید نهایت دقت را داشته باشید .درخت پرتقال بسیار زیاد مورد هجوم آفت ها قرار می گیرد به همین دلیل یکی از اصول اولیه کاشت و نگهداری  درخت پرتقال سم پاشی به موقع آن برای از بین بردن آفت ها می باشد که اگر این کار صورت نگیرد کل محصول درخت از بین می رود و حتی شاید به دلیل آسیب های زیادی که به درخت توسط آفت ها وارد شده است دیگر درخت به میوه دهی نمی رسد .

شاید برایتان این سوال پیش اید که زمان دقیق سم پاشی درخت پرتقال و سایر مرکبات چه زمانی است ؟

بهترین زمان برای سم پاشی درخت مرکبات برای از بین بردن آفت ها ازاوایل خرداد ما تا اواخر مهر ماه می باشد که در این زمان بیشترین احتمال آفت زدگی برای مرکبات مخصوصا درخت پرتقال وجود دارد .

طریقه کاشت و نگهداری درخت پرتقالیکی دیگر از نکاتی که در هنگام کاشت و نگهداری درخت پرتقال باید به آن دقت کنیم این است که درخت پرتقال از آب بسیار زیاد خوشش نمی آید و اگر ریشه های آن همیشه در آب باشد دچار پوسیدگی می شود همچنین خاک آن هیچ وقت نباید خشک شود و همیشه مرطوب باشد  به همین دلیل است که در مناطق شمالی کشور که بارندگی  و آبگرفتگی زیاد است برای کاشت درخت پرتقال حفره نمی کنند بلکه دور تا دور قسمتی که قرار است نهال در آن قرار گیرد را گودالی به عرض و طول و ارتفاع هفتاد سانتی متر به صورت تپه درست می کنند و سپس نهال پرتقال را در آن قرار می دهند تا ریشه های آن در قسمت بالاتری از زمین قرار گیرد و در هنگام آبگرفتی به زیر آب فرو نرود و نپوسد .

بهترین روش برای این که اکسیژن بیشتری به ریشه های گیاه برسد همین روش کاشت بر روی خاک تپه مانند می باشد اما برای رساندن اکسیژن بیشتر و رشد بهتر و سریع تر نهال پرتقال بعد از قرار دادن نهال داخل گودالی که ساخته اید به تعداد مساوی ماسه ، خاک مرغوب ، کود مرغوب و مقداری برگ درخت بریزید تا گیاه از آن هابه خوبی تغذیه کند .
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/03/11/%d8%b7%d8%b1%db%8c%d9%82%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d9%88-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%ae%d8%aa-%d9%be%d8%b1%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%84/

No comments:

Post a Comment