Wednesday, February 15, 2017

انواع مختلف مادربرد - قسمت دوم

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/motherboard-1.jpg

بررسی انواع مختلف مادربرد ها از لحاظ ساختاری


در بررسی قطعات کامپیوتر و مادربرد در ادامه به بخش جدید تری در خصوص انواع مختلف مادربرد برمی خوریم که به شرح آن می پردازیم.

انواع مختلف مادربرد
  1. مادربرد Green :


پارامتر فوق که معمولا با علامت مخصوص ( شکل بالا ) موقع روشن شدن کامپیوتر بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود ویژگی صرفه جویی در مصرف انرژی در زمان بی کار بودن یک المان می باشد. با وجود این پارامتر در یک مادربرد, مادربرد از مدیریت توان پشتیبانی خواهد کرد و در برنامه ی ست آپ یک منو جهت تنظیم پارامتر های مربوط به مدیریت توان ( Power management ) وجود خواهد داشت. در واقع ویژگی سبز – Green – توانایی کنترل برق مادربرد در زمان عدم استفاده از یک قطعه می باشد.
  1. مادربرد PnP ( Plun and Play ) :


به مادربرد هایی گفته می شود که با تعویض قطعات یا کارت های جانبی, کاربر نیازی به معرفی آن به بایاس ندارد ( بگذار و کار کن = PnP ) به عنوان مثال اگر حافظه ی رم یک کامپیوتر را تغییر دهید و سپس سیستم را روشن کنید دو حالت می تواند رخ دهد : در مادربرد PnP به طور اتومات مقدار جدید حافظه ی رم در حافظه ی CMOS ذخیره می شود و هیچ پیغام خطایی نشان داده نخواهد شد ولی اگر مادربرد قدیمی باشد ( 286, 386 و بعظی از 486 ها ) یک پیغام خطا نمایش داده می شود که برنامه ی ست آپ را یک بار اجرا و سپس مقادیر جدید را در حافظه ی CMOS ذخیره کنید تا مقادیر جدید برای سیستم تعریف شده و خطا برطرف شود.
  1. مادربرد های قابل ارتقاء :


به مادربرد هایی ( تمام مادربرد هایی که فعلا در بازار وجود دارند ) که بر روی آن پردازنده های با سرعت های مختلف قابل نصب و استفاده باشند گفته می شود. به عنوان مثال بر روی مادربردی از نمونه ی پنتیوم 100 تا 233 مگاهرتز از خانواده ی اینتل و تا 300 مگاهرتز از خانواده ی AMD و Cyrix قابل نصب می باشد.
  1. مادربرد های بدون جامپر ( Jumper Less ) :


در اغلب مادربرد ها برای ست کردن ولتاژ, فرکانس پایه ی پردازنده و عدر ضربدر, از جامپر یا دیپ سوییچ استفاده می شود. مادربرد هایی نیز وجود دارند که به طور اتومات و بدون جامپر, توسط برنامه ی ست آپ تنظیم می شوند که به آن ها مادربرد های بدون جامپر گفته می شود. اغلب مادربرد های جدید از این نوع هستند.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/15/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-2/

No comments:

Post a Comment