Wednesday, February 15, 2017

مزایا و معایب دیسک های Blu-Ray

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/blu-ray-cons-prons-1.jpg

مزایای دیسک های Blu-Ray


یکی از تفاوت های بزرگ و فاحش بین تکنولوژِ Blu-Ray با دیگر فناوری های مشابه, در ضخامت لایه ی پلاستیکی است که در دیسک نوری به کار می رود. در دیسک های DVD معمول و HD-DVD, ضخامت این لایه در حدود 6.0 میلی متر است که به وسیله ی یک لایه ی پلیمری فرعی پوشانده شده است. در صورتی که در دیسک های Blu-Ray, این لایه تنها در حدود 1.0 میلی متر ضخامت دارد که به وسیله ی لایه های فرعی بسیار نازکی پوشانده شده است.

در این فناوری, پخش شدن و پراکندگی امواج لیزر کم تر خواهد بود و بنابراین ثابت انتقال و دریافت داده با تداخل و نویز کم تر, امکان پذیر است.

کمبود مواد و نازکی لایه ها باعث افزایش نفوذ پذیری لیزر و هم چنین موجب ایجاد نقاط نازک تر و کوچک تر بر روی سطح دیسک می شود که این عامل باعث افزایش میزان ذخیره سازی اطلاعات بر روی هر لایه از دیسک شده و به همین دلیل دیسک های Blu-Ray دارای ظرفیت بالاتری نسبت به DVD و HD-DVD هستند.

blu-ray

معایب دیسک های Blu-Ray


اگر چه کاهش ضخامت دیسک باعث افزایش افزایش ظرفیت در دیسک های Blu-Ray گردیده است, اما این عامل باعث ایجاد مشکلاتی نیز می شود :

دردیسک های Blu-Ray به علت کاهش ضخامت دیسک, مقاومت آن در برابر خراش ها و ضربه ها کم شده است و در صورت ایجاد خراش بر روی دیسک و یا هر گونه برخورد کوچک, شاهد اختلال در بازیابی اطلاعات خواهیم بود.

یکی دیگر از عیوب دیسک های Blu-Ray, نزدیک بودن لنز به صفحه ی دیسک است که این عامل سبب اختلال در کار لنز درایو ها می شود. زیرا در صورتی که به طور ناگهانی ضربه ی کوچکی به درایور وارد شود, باعث تماس بین دیسک و لنز خواهد شد و کار درایو و دیسک, ایجاد اختلال خواهد کرد ( اخیرا شرکت TDK نوع جدیدی از دیسک های نوری خود را که در مقابل آسیب ها مقاوم است, به بازار عرضه نموده و آن را Armor Plating نامیده است. بر طبق گفته ی TDK این دیسک ها, مقاومتی در حدود 100 برابر دیسک های معمولی دارند ).

به هر صورت با عرضه ی کمابیش انبوه پخش کننده ها و در آینده نزدیک رایتر های Blu-Ray, به بازار, انتظار می رود تا Blu-Ray به زودی بتواند با کنار زدن DVD, خود را به عنوان فرمت استاندارد ویدئو و فیلم های HD معرفی کند.

 
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/16/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d9%85%d8%b9%d8%a7%db%8c%d8%a8-%d8%af%db%8c%d8%b3%da%a9-%d9%87%d8%a7%db%8c-blu-ray/

No comments:

Post a Comment