Wednesday, February 15, 2017

انواع مختلف مادربورد - قسمت اول

https://hojrenama.com/wp-content/uploads/2017/02/motherboard.jpg

دسته بندی مادربورد ها


مادربوردها از لحاظ ساختاری به دسته های گوناگونی تقسیم بندی می گردند در این مقاله به دلیل گوناگونی دسته های مادربورد , آن ها را در دو قسمت در بخش آشنایی با قطعات کامپیوتر خدمت حضور شما عزیزان بیان خواهیم کرد.
  1. مادربوردهای AT :


به مادربوردهایی گفته می شود که دارای کانکتور برق از نوع AT و از نظر شکل به صورت AT باشند. این گونه مادربوردها بر روی هر نوع کیسی از نظر شکل قابل نصب و مونتاژ هستند. و زیاد مشکلی در خصوص کیس مورد استفاده ایجاد نمی کنند.
  1. مادربوردهای ATX :


مادربوردهایی که دارای کانکتور برق ATX باشند و شکل آن ها به نحوی باشد که قسمت I/O بر روی خودمادربورد لحیم شده باشد ( در مادربورد های AT, پورت های سریال و موازی از طریق کابل و کانکتور به مادربورد متصل می شوند ).
  1. مادربوردهای ONBoard و غیر ONBoard


اگر یک کارت جانبی به عنوان قسمتی ازمادربورد در طراحی آن در نظر گرفته شده باشد به طوری که نیاز به کارت جداگانه برای آن قسمت نباشد گویند مادربورد ONBoard (سرخود) آن قسمت است. به عنوان مثال اگر بر روی مادربورد, کارت گرافیک نیز وجود داشته باشد آنگاه گویند کارت گرافیک سرخود دارد. به این صورت می باشد که مفهوم واژه های مادربوردهای ONBoard و غیر ONBoard مشخص می گردد.

معمولا تمامی مادربوردهای فعلی موجود در بازار دارای حداقل قسمت I/O و اینتر فیس هارد و فلاپی سرخود می باشند. ( تقریبا تمام مادربوردهای P4 به بعد دارای کارت صدای سرخود هستند ).

اگر قسمت سرخود ماردبورد به هر دلیلی خراب شود و یا نخواهیم از آن استفاده کنیم باید در برنامه ی ست آپ آن را غیر فعال کرده و سپس از یک کارت جداگانه در اسلات های توسعه استفاده کنیم.

البته در اغلب مادربوردهای جدید, نیازی به غیر فعال کردن قسمت سرخود برای نصب یک کارت جداگانه در اسلات ها نمی باشد.
مطلب کامل در لینک زیر بخوانید
https://hojrenama.com/2017/02/15/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%85%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%af-1/

No comments:

Post a Comment